Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Advertisements

Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Service till studenter med läsnedsättning Umeå Universitetsbibliotek Maud Johansson Studiedag om MTM:s service till studenter
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
PDA som förvärvsmetod på universitets- och högskolebibliotek
Lässtudio för Göteborgs universitetsbibliotek placerad i Ekonomiska biblioteket. Startad hösten 2002.
Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.
Talboksservice på Södertörns högskolebibliotek
Anna Bolander - Campus Lidköping
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Projektmöte 26 april 2006 •Inledning, GIS-pris mm •Lägesrapport från info-delprojektet •Visning av karttjänsterna •GIS-dagarna 2006 •Vad händer i övrigt.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Servicecenter – samordnad service för hela universitetet
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Bakgrund  Strategiarbetet  Mål- och visionsarbete  Handlingsplansmöten  Nytt campus 2007  Framtida organisation.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
NETinfo FÖR IT-PERSONAL VID LU. NETinfo verksamhet För IT-, dator- och nätansvariga vid LU NETinfo möten, 3-4 gånger per år NETinfo e-postutskick, vid.
- TPB:s nya mediawebb är här!. Varför? Tpb-katalogen svårarbetad Användarna kommer till oss: – begriplighet och tillgänglighet – bilder och bokomslag.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
ATT SÖKA PROJEKT. VI BÖRJAR MED NÅGRA EXEMPEL Projekt: Stärka regionförbundet och lokalföreningen Projektbeskrivning: Fler ideella Vi vill ha in fler.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
S3C. Separat antagning – ett lärosätesperspektiv
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
INBJUDAN UTBILDNING OM CANNABIS 3 maj 2007 Umeå Folkets Hus Cannabis är den mest utbredda illegala drogen både i Sverige och internationellt och är den.
Studieavgifter Fortsatt arbete: Idéer om strategisk handlingsplan.
Egen nedladdning i praktiken
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Introduktion till Umeå UB Informatik A, ht-10 Magnus Olsson
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Servicecenter – service för hela universitetet Hjälp att hitta på Göteborgs universitet och i Göteborg Studieinformation och utskrift av studieintyg Hänvisning.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Delprojekt kompetensutveckling. Mål för delprojektet kompetensutveckling AktivitetEffektmålProduktmål Samordnad utbildning Att utveckla Västra Götaland.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Rekrytering av sjuksköterskor Nuläge Nuläget – rekryteringsbehov sjukskötersketjänster Totalt rekryteringsbehov: Cirka 50 tjänster (varav.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Utbildningsvetenskapliga fakultetens omorganisation Möte med ordförande-gruppen
Talböcker och teknik Kristina Elding och Karin Ohrt Bibliotek, bildning och media.
GU-kort - din nyckel till universitetet
Servicecenter – service för hela universitetet Hjälp att hitta på Göteborgs universitet och i Göteborg Studieinformation och utskrift av studieintyg.
Position Mitt Styrgruppsmöte Position Mitt 13 juni 2006 Vägverket, Borlänge.
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson.
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
Välkomna till Introduktionsdag, specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning vård av äldre.
Servicecenter – service för hela universitetet
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Servicecenter – service för hela universitetet
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
Mötet med studenten Presentation
Dagstidningen som taltidning
Årskursinformation för årskurs 1
Presentationens avskrift:

Dropin-verkstad om talböcker, erfarenheter från Göteborgs och Lunds universitet Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet Charlotta Höckerfors, Göteborgs UB

Lund – Läs- och skrivstöd Ca 30 bibliotek i nätverk, 3 campus Minst en kontaktbibliotekarie per fakultet Anpassade datorer på några bibliotek Gemensam arbetsgrupp för tillgänglighet 3 samordnare Ca 47 000 studenter

Lund - bakgrund Utbildningar om datorprogram och hjälpmedel Samordnarna kontaktar biblioteken Service närmare studenterna Talböcker – introduktion, men sen? Projekt Student direkt Behov av att sprida information

Göteborg – Läs- och skrivstöd 9 bibliotek och 2 studietorg - ”ett UB” Av de 5 största biblioteken har 4 Lässtudio – en 5:e är på gång Arbetsgruppen för Läs- och skrivstöd Samarbete med Chalmers bibliotek – gemensam programportal 1 samordnare 37 000 studenter

Göteborg - bakgrund Projekt för ökad tillgänglighet 2006 – biblioteken övertar ansvaret för studenternas litteratur och tekniken för att läsa Från projekt till verksamhet - ingår nu i ordinarie budget Personliga introduktionssamtal med studenterna – teknik, behov, Egen nedladdning

Lund – hur vi började ”Talboksverkstad” på olika bibliotek under samma vecka Marknadsföring Affischer, flyers, puffar på hemsidor Info till samordnare och studievägledare Mail till ALLA studenter Minst två bibliotekarier, infomaterial, datorer och daisyspelare, fika Kompetensutveckling för oss

Göteborg – hur vi började Inspirerades av Lund TPB:s studiedag 2011 Talböcker, talsyntes och olika sätt att läsa Utöka servicen till studenterna Önskemål från studenter Lyfta fram vår service – både mot studenter och personal på universitetet

Göteborg – första drop-in Kommunikationsplan togs fram i samarbete med UB:s informatör Höstterminen 2011 - Drop-in på alla bibliotek som hade Lässtudio Minst två bibliotekarier på plats, samt tekniker stand-by Informationsmaterial, Mac, PC, olika spelare

Lund – så fortsatte det Genomgång av regler, nedladdning och läsprogram Frågor om teknik, talsyntes, appar, annat stöd Studenter delade med sig Registrering på plats Hänvisning vidare Val av lokal och tidpunkt påverkade deltagandet

Göteborg – så fortsatte det Tidpunkt på terminen We love fika! Öppet hus-aktiviteter Frågor om teknik, registrering, nyheter, programportalen, appar, hantering av program Servicecenter

Lund – nuläget, ht 2013 Man lär sig av sina misstag… Vad är viktigt? Tidig planering Marknadsföring Lokal, fika? Eller behövs inte detta längre? Byta namn – till vad? Omstart!

Göteborg – nuläget, ht 2013 6 genomförda Marknadsföring viktigt – når nyckelpersoner Gärna långa drop-in pass Personalens kompetensutveckling Tydliggör tendenser

Tack, MTM! Referensgruppen ETT konto för studenter Legimus Förproduktion Bra instruktioner och support

Tack för oss! Charlotta Höckerfors Gabriella Johansson Göteborgs universitetsbibliotek Samhällsvetenskapliga fakultetens Ekonomiska biblioteket bibliotek, Lunds universitet 031 – 786 13 54 046 – 222 09 95 Charlotta.hockerfors@ub.gu.se Gabriella.johansson@sambib.lu.se