E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern 13-20 år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Advertisements

Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Samtala om böcker.
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
SNAPCHAT Grundare Evan Spiegel.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Barnanpassad utredning
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
En presentation för dig som är lärare
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Välkommen till internet för nybörjare
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Ungas frågor om alkohol och droger
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
21:an Fritidsverksamhet för åringar i Lambohov.
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Folkbibliotek som kulturhus
ÖSTRA LUGNETS SKOLBIBLIOTEK. Till biblioteket kommer alla elever schemalagt varje eller varannan vecka. Vi börjar alltid med en samling i Mysen där eleverna.
Formellt, skarpt och snyggt
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Läroplansträff Välkomna.
Workshop inför Projektet
Källor! Hur gör man egentligen?
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNG samtalsgrupper.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Egen nedladdning i praktiken
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Skolutveckling via digitala medier
Läskotten.
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg
E-böcker Örjan Hellström
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
Inledning och avslutning
pedagogisk dokumentation
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Läroplansträff Välkomna.
Inspirationskonferensen 13 februari 2014
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Timeout för läsning -ett samarbetsprojekt kring läsning och idrott SISU IU Uppland, Länsbibliotek Uppsala, biblioteken i Heby, Håbo och Enköping.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Måndag den 22 januari 2018.
Digital Delaktighet.
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Presentationens avskrift:

E-bläcket

E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.

Bakgrund till projektet E-böcker (böcker i elektroniskt format) har funnits i några år Det har saknats ett bra sätt att läsa dem på Lågt intresse från allmänheten att låna våra E-böcker Vi såg att ett flertal ”läsplattor” för e-böcker lanserades runt om i världen och sedan i Sverige Läsplattorna skulle vara skönare att läsa på än en datorskärm. "Hemligheten” heter e-bläck, som ger med en matt skärm som inte flimrar Låg vikt Lång batteritid

Något för ungdomar? Intressant att göra ett projekt med läsplattor Gärna något för ungdomar

Kan läsplattor och e-böcker främja läslust hos unga? Projektets övergripande syfte är att se om ny teknik (läsplattor och e-böcker) kan främja läslust hos unga. Projektet syftar också till -att befrämja läsning och samtal om läsupplevelser -att väcka ungdomars nyfikenhet för läsning genom nya medier -att de deltagande ungdomarna får tillfälle att diskutera ny teknik och dela med sig av sina kunskaper till andra ungdomar (och vuxna!) -att själv få producera och sprida egna texter som e-bok -att vi bibliotekarier utvecklar nya arbetssätt för framtiden

Genomförande -Varje termin deltar ungdomar från olika fritidsgårdar och från Mimers Hus gymnasium i ”e-bläcksplumpar” – dvs. våra läsgrupper som träffas ca fem gånger under terminen -Pratar om böcker som man har läst och om hur läsplattor fungerar -Författarbesök -Skrivarworkshop, där man skriver texter som kompisar kan ladda ner till läsplattan -Varje e-bläcksplump har en festlig avslutning och en stund för utvärdering

Teknikklass Undersöker läsplattetekniken i teknikämnet E-böcker i svenskan och engelskan, bokrecensioner publiceras på projektets webbplats •Kul med ny teknik, uppmuntrar till läsning •Lättare att ta med sig än böcker •Miljövänligt •Mycket kan förbättras (nedladdning, touch, belyst skärm) •Meningslös och dålig produkt

Barn- och fritidsklass Använt läsplattor till ett projekt i svenskan •Smidig att ta med sig •Lätt att hantera •Behaglig att läsa på •För dåligt utbud av ungdomsböcker •Komplicerat att installera program, låna böcker

Fritidsgårdar •E-bläcksplumpar på ett antal fritidsgårdar •Bygger på frivillighet •Lätt att få intresserade att testa •Svårt att få feedback

Trekungagymnasiet Använde surfplattor för läsning och skrivarverkstad •Nyfikna på tekniken •Komplicerat att installera program, låna böcker •Kom igång med eget skrivande

Webbplatsen Projektets webbplats är en central resurs Deltagarna och våra aktiviteter blir synliga Deltagarna kan publicera bokrecensioner, egna texter, kommentarer om läsplattor mm. Projektledaren kan lägga upp t.ex. utvärderingar, dokumentation av träffar, fakta om läsplattor

Delaktighet och eget skapande Skaffa sig kunskap om tekniken Påverka träffarnas innehåll Eget skrivande

Läsningen då? Begränsat utbud Roligare än tryckta böcker Öppning till att prata om läsning och böcker Vidgat textbegrepp Fick igång läslusten

Personal och allmänheten Eget lärande för bibliotekarierna som arbetar med det och för hela personalen Informationsdagar för allmänheten om digitala medier Läsplattor för utlån Media Politiker

Sammanfattning Projektet har befrämjat läsning och samtal kring läsning Inspirerat till eget skrivande Kunskapsutveckling hos deltagare, personal och allmänhet Givit uppmärksamhet åt biblioteket och läsande

Nya frågeställningar? Hur kommer läsplattor och andra enheter att förändra läsandet? Gynnas någon sorts texter av e-boksformatet? Molntjänster+surfplattor ger det egna skapandet en kollektiv dimension. Man kan faktiskt skriva tillsammans. Hur skulle man kunna göra det?