E-bläcket
E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Bakgrund till projektet E-böcker (böcker i elektroniskt format) har funnits i några år Det har saknats ett bra sätt att läsa dem på Lågt intresse från allmänheten att låna våra E-böcker Vi såg att ett flertal ”läsplattor” för e-böcker lanserades runt om i världen och sedan i Sverige Läsplattorna skulle vara skönare att läsa på än en datorskärm. "Hemligheten” heter e-bläck, som ger med en matt skärm som inte flimrar Låg vikt Lång batteritid
Något för ungdomar? Intressant att göra ett projekt med läsplattor Gärna något för ungdomar
Kan läsplattor och e-böcker främja läslust hos unga? Projektets övergripande syfte är att se om ny teknik (läsplattor och e-böcker) kan främja läslust hos unga. Projektet syftar också till -att befrämja läsning och samtal om läsupplevelser -att väcka ungdomars nyfikenhet för läsning genom nya medier -att de deltagande ungdomarna får tillfälle att diskutera ny teknik och dela med sig av sina kunskaper till andra ungdomar (och vuxna!) -att själv få producera och sprida egna texter som e-bok -att vi bibliotekarier utvecklar nya arbetssätt för framtiden
Genomförande -Varje termin deltar ungdomar från olika fritidsgårdar och från Mimers Hus gymnasium i ”e-bläcksplumpar” – dvs. våra läsgrupper som träffas ca fem gånger under terminen -Pratar om böcker som man har läst och om hur läsplattor fungerar -Författarbesök -Skrivarworkshop, där man skriver texter som kompisar kan ladda ner till läsplattan -Varje e-bläcksplump har en festlig avslutning och en stund för utvärdering
Teknikklass Undersöker läsplattetekniken i teknikämnet E-böcker i svenskan och engelskan, bokrecensioner publiceras på projektets webbplats •Kul med ny teknik, uppmuntrar till läsning •Lättare att ta med sig än böcker •Miljövänligt •Mycket kan förbättras (nedladdning, touch, belyst skärm) •Meningslös och dålig produkt
Barn- och fritidsklass Använt läsplattor till ett projekt i svenskan •Smidig att ta med sig •Lätt att hantera •Behaglig att läsa på •För dåligt utbud av ungdomsböcker •Komplicerat att installera program, låna böcker
Fritidsgårdar •E-bläcksplumpar på ett antal fritidsgårdar •Bygger på frivillighet •Lätt att få intresserade att testa •Svårt att få feedback
Trekungagymnasiet Använde surfplattor för läsning och skrivarverkstad •Nyfikna på tekniken •Komplicerat att installera program, låna böcker •Kom igång med eget skrivande
Webbplatsen Projektets webbplats är en central resurs Deltagarna och våra aktiviteter blir synliga Deltagarna kan publicera bokrecensioner, egna texter, kommentarer om läsplattor mm. Projektledaren kan lägga upp t.ex. utvärderingar, dokumentation av träffar, fakta om läsplattor
Delaktighet och eget skapande Skaffa sig kunskap om tekniken Påverka träffarnas innehåll Eget skrivande
Läsningen då? Begränsat utbud Roligare än tryckta böcker Öppning till att prata om läsning och böcker Vidgat textbegrepp Fick igång läslusten
Personal och allmänheten Eget lärande för bibliotekarierna som arbetar med det och för hela personalen Informationsdagar för allmänheten om digitala medier Läsplattor för utlån Media Politiker
Sammanfattning Projektet har befrämjat läsning och samtal kring läsning Inspirerat till eget skrivande Kunskapsutveckling hos deltagare, personal och allmänhet Givit uppmärksamhet åt biblioteket och läsande
Nya frågeställningar? Hur kommer läsplattor och andra enheter att förändra läsandet? Gynnas någon sorts texter av e-boksformatet? Molntjänster+surfplattor ger det egna skapandet en kollektiv dimension. Man kan faktiskt skriva tillsammans. Hur skulle man kunna göra det?