Gränssnitt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Råd till barn och föräldrar
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Namn på tillfället (kan skrivas på två rader) Namn på den som presenterar Datum för tillfället.
Teknisk psykologi – design för användaren
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Typografi Krav eller hjälp?.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Riktlinjer och rekommendationer för e-post hantering • E-post är ett snabbt och effektivt sätt att kommunicera. • En nackdel är dock den stora mängden.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Skriva för webben.
Informationshantering
Att bygga en fungerande webbplats
Byggvarudeklarationer BVD 3
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Färg.
FÄRGLÄRA Kap 9.4. FÄRGLÄRA Kap 9.4 Vitt ljus består av många färger Med t.ex. ett PRISMA kan man spjälka upp det vita ljuset i dessa färger. Den färgskala.
Grundläggande kunskaper om färg och färgblandning
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
©storm.
2. Utveckla en presentation
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Grafisk profil.
KARTKUNSKAP 1.
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Ljusets färger.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Studieteknik och inlärning
Välj sanserif för dina bilder
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
15:45Genomgång i omklädningsrummet Indelning i 4 lag (Svart-Röd-Vit-Grön) 16:00Uppvärmning på isen. Utplacering av koner 16:05Övning 1: Slalom med ögla.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Karin Andersson Niklas Kihl-Forsberg Stefan Norberg Oskar Wenneling
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Optik Läran om ljuset.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Optisk illusion Rör det på sig, eller inte? Går det upp, eller ned? Finns det där, eller inte? Man tappar verkligen begreppet om saker och ting.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Ljus/optik.
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Framsida på omslag och ett uppslag
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Grafisk profil.
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Design & Utvärdering, 5 poäng
FÄRGLÄRA. Ljusets färgblandning Färgcirkel med tre grundfärger GRUNDFÄRGER (RENA FÄRGER, FÄRGTRIANGEL)  gult  röt  blått.
Välkomna! Logga in som er själva Gå in på
Grafisk profil.
McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Gränssnitt

Dagens arbete Ca-tider 13.45 Teori 14.30 Rast 14.40 Grupparbete vid datorerna. 15.10 Rast 15.15 Redovisning 15.30 TV-, radio- och Internet-reklam 16.00 Redovisning av reklamuppgifter 16.15 Avslutning

Dagens arbete Ca-tider 08.30 Teori 09.15 Rast 09.25 Grupparbete vid datorerna. 09.55 Rast 10.00 Redovisning 10.15 TV-, radio- och Internet-reklam 10.40 Redovisning av reklamuppgifter 10.45 Avslutning

Dagens arbete Ca-tider 13.00 Teori 13.40 Rast 13.45 Grupparbete vid datorerna 14.30 Rast 14.40 Redovisning 15.00 Slut

Gränssnitt MMS Människa Maskin System Idag: Datorprogram Internet Datorprogram - datorer, slutet på 50-talet - PC (Mac), början på 80-talet Visa DOS-miljö (Kör.., cmd) kontra Utforskaren (Den här datorn) Vad gör det enklare med Utforskaren? Grafisk presentation (bilder) Ikoner Motsvarande för Internet: Visa Mosaic ver1 kontra dagens Explorer

Grafiskt gränssnitt Förenkla användarens kommunikation med systemet, dvs ”kommunikations-länken” mellan människa och maskin Grafiskt gränssnitt för Internet, relativt nytt kunskapsområde, ca 10 år

Inför arbetet med att skapa ett grafiskt gränssnitt Målgruppen styr hur gränssnittet ska se ut Ledord Komplett (alla nödvändiga funktioner ska finnas med) Enhetligt (kommandon och ikoner ska genomgående ha samma betydelse) Robust (gör man otillåtna saker ska fel och/eller hjälp- meddelanden visas) Kriterier Lättlärt (ska uppmuntra användning) Användbart (enkelt att hitta allt) Tillfredställande (tiden att lära sig ska vara kort, stöd i form av hjälpmanualer)

Internet Grafiskt användargränssnitt [GUI(Graphical User Interface)] och användarvänlighet Stöd Menyer Hypertextlänkar Färger Felmeddelanden Ikoner Bilder

Varför grafisk design? Den grafiska/visuella utformningen av gränssnittet kan: Öka användbarheten Öka snabbheten och effektiviteten Förebygga problem i interaktionen och stödja en god felhantering Kan göra gränssnittet visuellt mer tilltalande

Layout (rutnät och gruppering) God layout kan användas för att: Skapa struktur (vägleda användaren) Skapa balans (god komposition) Markera betydelse Grundregel Komposition och gruppering - Använd rutnät (för god komposition) - Gruppera gränssnittets delar enligt en naturlig "semantisk" modell Tips! Rutnätet bör vara "osynligt" (utnyttja harmoniska proportioner) Undvik "plottrighet" (strukturera och gruppera) På ett "uppslag" kan man ha 6 till 15 informationsgrupper (välgrupperade och med likartad struktur) I första hand gruppering m h a mellanrum (och rutnät) Utnyttja först därefter (vid behov) - Text/rubriker (se nedan om Text) - linjer (varsamt) - ramar (varsamt) - färg (försiktigt)

Färg men tänk på att: Grundregel Tips! Färger kan användas för att: Gruppera information Skapa/visa på associationer Indikera betydelse, viktighet och struktur Göra gränssnitt mer visuellt tilltalande (roligare och trevligare) men tänk på att: många färger medför ofta "visuell förvirring" och "visuell trötthet" ca 8% färgblinda (i olika grad) färgpsykologi (delvis kulturellt betingat) Grundregel Var sparsam med färger Tips! Designa först monokromt - addera sedan färg försiktigt/sparsamt - Max 5 betydelsebärande färger - Diskreta bakgrundsfärger - Var konsekvent! Gör färgkodningen redundant (form-färg, text-färg) Var försiktig med starka färger och starka kontraster Se upp med: - Blått på svart (mörkt) - Kombinationen blått och rött

Färg, lite extra Spatial effekt, termisk effekt, psykologisk effekt Generellt så kräver färgerna rött, orange, gult och grönt mindre mer visuell fokusering än extremerna blått och rött. Blått och rött ligger på var sin ände av färgspektrat. Kombinerar man dessa två färger försvåras ögats fokusering. Ögat kan inte fokusera på rött och blått samtidigt. Spatial effekt, termisk effekt, psykologisk effekt Man kan använda färgers spatiella (rumsliga) effekt för att framhäva eller minska informationen som visas på skärmen. Mörka färger försvinner/rör sig bort från observatören. Ljusa färger närmar sig observatören. Blå färger rör sig bort från observatören. Spatial effekt Termisk effekt Psykologisk effekt Grön Avlägsen Kall Vilsam Gul Nära Varm Stimulerande Blå Avlägsen Kall Vilsam Röd Mycket nära Varm Mycket stimulerande Brun Klaustrofobisk Neutral Stimulerande

Färg, ännu mer!!!! Grön Harmoni, balans, kreativitet Gul Glädje, stimulans, optimism Blå Exklusivt, lyxigt, svalt Röd Livslust, provocerande, varmt Brun Ombonat, mysigt, varmt Grå Neutralt, sobert, anonymt Svart Rebelliskt, syndigt Vit Renhet, fräschör

Ikoner Ikoner kan användas för att: Öka begripligheten Underlätta hågkomst Spara utrymme Göra gränssnittet mer visuellt tilltalande men ikoner kan vara svåra att förstå och besvärliga att designa (måste ha rätt abstraktionsnivå) Grundregel Ikoner bör vara enkla och bygga på substantiv Synvinkel som framhäver karaktärerna Att effektivt karakterisera ett föremål på en ikon beror en hel del på att hitta den synvinkel som tar bort oviktiga detaljer och framhäver föremålets karaktärer. Man överdriver eller förstärker de karakteristiska egenskaperna hos föremålet. T ex vingar på flygplan, taxiskylten på biltaket. Tips! Gör ikoner enhetliga (storlek, form, färg) Testa om ikonerna är lätta att förstå Kombinera gärna ikon + text

Text Utformning och layout av text är viktigt eftersom det ofta utgör en av huvudbeståndsdelarna i gränssnitt - man kan inte undvara texten. Grundregel Enhetlighet (sparsam med olika typsnitt, storlekar, stilar, etc.) Tips! Text behöver luft Utnyttja informativa rubriker, underrubriker, etc - Viktigt för gruppering, struktur och översikt - Underlättar bearbetning (tar in texten i två steg) Högst två typsnitt i en produkt (ev undantag rubrik) Högst fyra storlekar på stilen (huvudrubrik, underrubriker, brödtext, fotnoter) Max 40-60 tecken per rad Justera texten Undvik versaler Serifer på papper, sans-serifer på skärm (dock, vid stora mängder löpande text som ska läsas på skärm rekommenderas font med serifer) Försiktigt med kursiv, fet, etc - använd en metod för att betona Bra kontrast

Testa användbarhet Ett grundläggande mål är att hela tiden att sträva efter användbarhet. Datasystemet(Artefakten) ska stödja uppgiften Användaren ska förstå uppgiften

Användbarhetsanalys Lärbarhet Attityd OBS! Det finns flera olika delvis överlappande definitioner och analysmetoder (som alla liknar varandra mer eller mindre). En vanlig modell för analys av användbarhet är REALmodellen. Relevans Hur systemet hjälper användarna med det de behöver ha hjälp med. (Hur bra systemet stöder användarnas behov). Att systemets tjänster, funktioner, information, etc. är relevanta för de uppgifter användarna ska lösa - och att det inte finns en massa onödiga (förvirrande) funktioner och information. Effektivitet Kan delas upp i två olika effektivitetsmått: Hur snabbt användarna löser de uppgifter som systemet ska stödja (snabbhet). Hur ofta användarna gör fel (felfrekvens). Man kan här även diskutera felhantering - hur smidigt kan användarna korrigera både egna och systemets fel. Lärbarhet Kan delas upp i två olika lärbarhetsmått: Hur lätt är det för användarna att lära sig systemet vid en första introduktion (förstagångsinlärning). Hur bra minns användarna från gång till gång (hågkomst över tid). Attityd Användarnas (subjektiva) inställning till systemet. OBS! REAL-modellen är relativ med avseende på olika användare och användargrupper.

Framtiden Nya annorlunda gränssnitt dataprylar msn-dating AI (Artificiell Intelligens) expertsystem (stora databaser med specifik kunskap) genetiska algoritmer (simulerad evolution av t ex matematiska formler för att passa ett visst ändamål) Gränssnitt som anpassar sig efter användaren neuronnät (efterapning av hjärnans organisation i självständiga och parallellt arbetande nervceller) Gränssnitt uppbyggda som hjärnan

Grupparbete Lös uppgifter Gör ”Tänka högt”-protokoll Fyll i REAL-modellen Vad är bra relativt dåligt med webbplatserna Vad ska man göra för att det ska bli bättre Redovisning