Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön 2003-11-14 Kursledare Thomas Larsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen?
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Ver 1.0 Medlemskommittén Verksamhetsberättelse 2001:10 – 2003:10.
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Barn och ungas delaktighet utifrån ett normkritiskt perspektiv •Mer än bara en bemötande fråga?
Syftet med en personlig handlingsplan
Repetition och tillbakablick
Att tala för att övertyga
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
1:a skötare 2:a skötare KUL-ledare Ungdomsledare ca. 14 år ca. 16 år Karlstads ridklubbs ledartrappa Fortsatt individuell utveckling ca. 18 år Intresserad?
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
ÅLDERSGRUPPEN 15 ÅR. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen och.
Förslag till planering kapitel 12
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Välkomna till Jämtland-Härjedalens Ishockeyförbunds 1:a Ordförandekonferens Dag: 5 november 2014 Plats:Östersunds Arena, teorisalen, Arenavägen 27 Tid:
PA1201 Projektarbete 100 p.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Pass om kursmaterial Bosön Kursledare Peter Johansson.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
”Vi måste göra om intranätet
Att argumentera.
En kurs för att hitta din affärsidé
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Valberedningsutbildning
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Talangutveckling Ungdom
Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen?
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Välkommen till passet om föreningsdemokrati
Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning
Presentationens avskrift:

Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson

Ver 1.0 Vad vi ska gå igenom idag! •Mål •Från kurs till klubb •Planering av kursen –Bridgekursens ekonomi –Rekrytering till kursen •Genomförande av kursen •Uppföljning / utvärdering

Ver 1.0 Dela upp er i lag! •Ni ska nu bilda lag med fyra spelare i varje. Dessa lag ska vara mixade och inte från samma grupper, ort eller distrikt. •Sätt igång! •Döp ert lag!

Ver 1.0 Mål •Vilka mål har klubben med kursen? •Vilka mål har eleverna med kursen? •Vilka mål har läraren med kursen? •Lagarbeten

Ver 1.0 Förbundets mål ÅrAntal kursareAntal som fortsatt •99/ •00/ •01/ •02/ •03/04695?

Ver 1.0 Från kurs till klubb •I särklass det svåraste vi har att göra med. •Hur får vi kursdeltagarna att stanna på klubben? •Vilka argument finns det att tala om ett medlemskap i förbundet? •På vilket sätt ska klubben marknadsföra sig gentemot denna målgrupp?

Ver 1.0 Hur får vi deltagarna att stanna på klubben? •Vad har vi att erbjuda? Vad vill de ha? –Glädje - bemötande –Delaktighet - ansvar –Klubbkänsla –Utveckling •Lagarbete. Diskutera olika förslag i dessa områden. Om det saknas områden lägg till det själv.

Ver 1.0 Planering av kursen •Ett styrelsebeslut. Börja alltid där så att klubben blir delaktig i kursen och att den är förankrad i styrelsen. Försök få en budget från styrelsen. •Tillsätt en utbildningskommitté. •Skriv visionen – målformuleringen styrelsen! •Gör en projektplan. •Gör en tidsplan – budgetuppföljning.

Ver 1.0 Utbildningskommitténs arbete •Vad behöver planeras inför kursstart? •Vad ska ligga på kommitténs arbete och vad ska ligga på bridgeläraren. •Kommittén bör ligga utanför styrelsens ordinarie arbete och består av minst 2 personer. Helst fler som är med och hjälper till, definitivt personer utanför styrelsen. •Lagarbeten

Ver 1.0 Bridgekursens ekonomi •Hur rekryterar man elever? •Kursavgift •Lokal / hyra •Antal deltagare – lärare •Andra inkomstkällor •Klubbens ekonomi

Ver 1.0 Rekrytera •Rekrytera 30 personer till en kurs i din ort. •Skriv ner minst 5 sätt. •Vilken metod ger flest elever / är billigast – dyrast? •Laguppgifter

Ver 1.0 Rekrytera mera •I häftet Idébank att genomföra en kampanj finns många fler idéer hur du kan gå tillväga.

Ver 1.0 Marknadsföring •Ett flumord •En åtgärd •En sätt att få ut sitt budskap till presumtiva bridgekursdeltagare •Budskap. Lär dig bridge. •Bästa metod? Mun mot mun? •Bästa marknadsföringen blir att säga till sina kamrater ”lär dig bridge, här har du kursen”.

Ver 1.0 Kursavgifter •Psykologiskt rätt? •0 eller 1800 kronor? •Landsort – storstad?

Ver 1.0 Lokaler •Finns en lämplig lokal? •Behöver BL några hjälpmedel? •Skulle det höja statusen att byta lokal? •Ska lokalhyran påverka kursens budget?

Ver 1.0 Total ekonomi •Hemuppgift för BL. Vart ska eventuella kursavgifter gå? Till klubben, till läraren, delas mellan dem? •Hur fungerar det i din klubb? •Om vi ger mer pengar, får vi bättre lärare då? •0 eller 500 kr per gång? •Lagarbeten: Reflektera över detta!

Ver 1.0 Genomförande av kursen •En hjärtesak för hela klubben. •Se till att aktiviteter under kursens gång finns, t.ex. vår / höstfest där deltagarna är inbjudna att spela i egen grupp.

Ver 1.0 Stödja bridgeläraren •På vilket sätt kan andra funktionärer stödja bridgeläraren på klubben? •Lagarbeten

Ver 1.0 Uppföljning •Vi har nu gått igenom även uppföljningen efter kursen. •Finns det några nya infallsvinklar? •Vad vill man som klubb utvärdera?

Ver 1.0 Mina uppgifter •Om du har några frågor. •Thomas Larsson, Rikskonsulent •