Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är riksintressant? Att värdera, välja och avgränsa
Advertisements

Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Perspektiv på arkitektur
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Betyg och förmågor.
Kommunikationsplanens delar
Att få rätt saker att hända
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
FRAMTIDEN KAOS! KRIS! Hur blir det nya samhället? JORDBRUKS- SAMHÄLLET
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Kulturinstitution, serviceföretag, lärcentrum eller minnesinstitution – det diskursiva spelet om folkbiblioteken under 30 år Joacim Hansson, FD Inst. för.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vardagsliv och boendestöd
Bevara, använda och utveckla Mats Riddersporre
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Susanne Fredholm Doktorand, Göteborgs Universitet Effektiva, moderna planeringsunderlag och processer Forskningsrelaterad diskussion Exempel DIVE.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Vidgat deltagande Varför vidga deltagandet? En förändrad värld Legitimitet Finansiering.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Organisation och Management Fördjupningen riktar sig till dig som.. har ett särskilt intresse för organisatoriska företeelser såsom förändring, lärande,
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Vad kan krävas av en asylsökande
Förändring i organisationer
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Sociologi Introduktion.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Länsantikvarie Ulf Lindberg
Arbetet med den nya kvalitetsdeklarationen AKU
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay) Syfte: Klargöra förutsättningarna för urval och ställningstaganden i Riksantikvarieämbetets och andras arbete. Argument, värderingar och budskap ska vara tydliga och baseras på en helhetssyn på verksamheten och de ska utvecklas kontinuerligt i relation till samhällsutvecklingen. Mål: Riksantikvarieämbetet har år 2013 synsätt och metoder som stödjer urval och ställningstaganden i myndighetens och andras arbete.

Anspråk Sammanhang Kunskap Förändring Anspråk Sammanhang Kunskap Begrepp och definitioner Framtid: -sannolikt -möjligt -önskvärt Aktörer/motiv: -sociala/kulturella -politiska -ekonomiska Värderings-modeller: miljöekonomi, fastighetsekonomi etc. Kompetens och sakkunskap Förändring: -direkt -indirekt -kort sikt -lång sikt Bakgrund: -tidigare arbeten -ställnings-taganden/beslut Kulturpolitiska mål Lagstiftning och konventioner Organisatorisk ram Utgångspunkter Deltagande Andra politikområden Kunskaps-utveckling Utveckling Omvandling Övergivenhet och förfall Katastrofer och olyckor Förändring Kulturhistorisk värdering och urval Anspråk Sammanhang Kunskap Begrepp och definitioner Framtid: -sannolikt -möjligt -önskvärt Aktörer/motiv: -sociala/kulturella -politiska -ekonomiska Värderings-modeller: miljöekonomi, fastighetsekonomi etc. Kompetens och sakkunskap Förändring: -direkt -indirekt -kort sikt -lång sikt Bakgrund: -tidigare arbeten -ställnings-taganden/beslut Kulturpolitiska mål Lagstiftning och konventioner Organisatorisk ram Utgångspunkter Deltagande Andra politikområden Kunskaps-utveckling Utveckling Omvandling Övergivenhet och förfall Katastrofer och olyckor Förändring Kulturhistorisk värdering och urval

Historiska företeelser definiera, värdera, välja ut & hantera Vad har hänt? Vad finns? Vad återspeglas? C A B D (Beskrivning) Tolkningar (Värdering) Värden Höga värden Prioriteringar (Urval) Bevarande & vård Förmedling & utveckling Utpekade värden (Förvaltning)

Kulturhistorisk värdering och urval Sammanhang Kompetens och sakkunskap Kunskap Begrepp och definitioner Bakgrund: -tidigare arbeten -ställnings-taganden/beslut Kulturpolitiska mål Lagstiftning och konventioner C Urval D Förvaltning A Beskrivning B Värdering Organisatorisk ram Utgångspunkter Deltagande Kunskaps-utveckling Kulturhistorisk värdering och urval Värderings-modeller: miljöekonomi, fastighetsekonomi etc. Framtid: -sannolikt -möjligt -önskvärt Förändring: -direkt -indirekt -kort sikt -lång sikt Aktörer/motiv: -sociala/kulturella -politiska -ekonomiska Utveckling Omvandling Övergivenhet och förfall Katastrofer och olyckor Anspråk Förändring Andra politikområden

”Värderingsbegrepp” Autenticitet Unicitet Upplevelsevärden Ursprungligt / oförändrat Äkta / originalskick Kontinuerligt förändrat / överlagrat Präglat av tidens tand / patinerat Har spår av användning Rekonstruerat med historisk trovärdighet Unicitet Udda / avvikande Kännetecknande / utmärkande (typiskt) för viss företeelse Sällsynt förekommande Ovanligt tydlig, komplex eller välbevarad Av särskilt god kvalitet eller stort intresse ”Äldst / störst / först …” Upplevelsevärden Ger möjlighet att läsa och förstå historiska sammanhang Lämpar sig väl för rekreation och friluftsliv Är vackert eller på annat sätt tilltalande Har symbolisk eller andlig innebörd för vissa grupper / individer Har betydelse för människors identitet Att tydligt och begripligt beskriva och förklara vad som har kulturhistoriskt värde, på vilket sätt och varför. Att sortera och dokumentera olika former av ställningstaganden.