Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse  www.jag_rekomenderar.nu www.jag_rekomenderar.nu  En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Enade vi stå söndrade vi falla!.
”Jag är vinden som blåser”
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Facket - vår tids historia
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Aktör / Struktur.
Kollektivavtalet.
Skolinformatörsutbildning

Det Fackliga Löftet Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin under några omständigheter arbeta på sämre villkor eller lägre lön än det vi nu lovat varandra.
Hur vill du ha framtiden?. Inget om oss i Kommunalar’n Centralt avtal? Vi har egna lösningar Bara kvinnor Vi kan aldrig påverka Avgiften är för hög! Lönestatistiken.
Samtalet På Arbetsplatsen.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Det va en gång en katt och hund del 1
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Personliga förberedelser
Vad är du för typ av person?
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Kommunals Värdegrund och Vision. Visionen Kommunal känner inga gränser för kampen. Kommunal med många olika medlemmar är en stark kraft i utvecklingen.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tala lön med sin chef
Grundutbildning Arbetsplatsombud. 5 Skyddsvallar som skyddar Det fackliga löftet.
Tillsammans i ST Facklig grundutbildning för STs medlemmar
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Diskussionstillfälle 4
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Det va en gång en katt och hund del 1
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Löneförhandlingskommunikation
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
Kommunalarbetare Förbundet Det Fackliga löftet och.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Introduktionsutbildning Pappers medlemmar. Produktionskostnader.
Din lön och din utveckling
Presentationens avskrift:

Så gör du

 Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil – Kollektivtrafik Kräftor – Surströmming Sommar – Vinter Chef - Arbetare

 Grupparbete  Vilka farhågor och förväntningar kommer vi att ha innan uppsökeriet

 Ge exempel på skillnader när du diskuterar och när du samtalar?

Förberedelser:  Vad står Kommunal för?  Vad är vår styrka?  Hård fakta (försäkringar)  Mjuk fakta (Nåbarhet)  Hur bygger vi i hop det till en bra helhet

 Varför är vi där?  Hur vill vi visa medlemmarna Kommunal?  VI – DEM!  Dialog

 Kommunal känner inga gränser för kampen. Kommunal med många och olika medlemmar är en stark kraft i utvecklingen av samhället. Vår förmåga och närhet skapar trygghet i en föränderlig värld.

 Alla människors lika värde  Frihet  Rättvisa  Solidaritet  Demokrati

 Kommunals uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen på arbetsmarknaden och i samhällslivet i övrigt. Kommunal ska arbeta för goda anställningsvillkor och arbetsförhållanden, för god arbetsmiljö, samt för inflytande, utbildning och utvecklingsmöjligheter för medlemmarna. Kommunal ska arbeta för att främja medlemmarnas ekonomiska och sociala villkor i samhället och deras delaktighet i ett rikt kulturliv. Kommunal ska också verka för en samhällsutveckling på demokratisk socialistisk grundval, innebärande social rättvisa, generell välfärdspolitik, full sysselsättning, jämställdhet mellan kvinnor och män samt internationell facklig solidaritet.

 Vad ska jag ha med mig för material?  Hur lång tid får det ta?  Vart ska vi samtala (Boka plats och tid)  Börja med ”väder och vind”, framför allt var dig själv

 Se till att det finns tid för frågor  Var öppen och lyssnande  Ställ motfrågor och följdfrågor  Gör klart att samtalet endast sker mellan er. (Om man så vill)

 Börja inte argumentera för kommunal.  Faktafrågor – Finns Arbetsplatsombud? Vad vet du om Kommunal? Har du varit med i facket tidigare? Har du haft kontakt med fackliga företrädare tidigare?

 Medlemsavgiften är för hög.  Jag har inte råd.  Det räcker med A-kassa.  Facket gör ju ändå ingenting.  Facket är ju lika med SAP.  Jag har försökt få tag på er med det är omöjligt.

Facket+SAP=SantFacket+SAP=Sant

 Lyssna in läget och ställ öppnande frågor som:  Hur menar du? Hur upplevde du det? Vad tycker du är viktigt? Hur skulle du vilja ha det?

 Följdfrågor – Då markerar du och fördjupar ditt och Kommunals intresse för personen. Vad menar du när du säger så? Berätta lite mer om detta? Har jag uppfattat det rätt att du är tveksam eller?

 Här kan det vara bra att som utgångspunkt använda det som den andre har svarat som utgångs punkt.  Börja med att reda ut missförstånd och redogör för fakta - Försvara dig inte  Tänk på att det är upplevelser och dom är alltid sanna för dem som upplevt dem.

 Lägg fram erbjudandet om medlemskap  Ja  Nej  Nja  Bestäm om uppföljning, ny träff - När och hur

 Se till att uppföljning görs  Ta dig tid att träffa personen igen oavsett om han / hon gått med eller inte

 Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin under några omständigheter arbeta på sämre villkor eller lägre lön än det vi nu lovat varandra.  Vi lovar varandra detta i den djupa insikten om att om vi alla håller detta löfte så måste arbetsgivaren uppfylla våra krav!

Hög A- kassa Hög A- kassa Full Syssels ättning Aktiv arbets mark nads politik Aktiv arbets mark nads politik Starkt anställn ings skydd Rikstäc kande Kollekti vavtal

Hög A- kassa Hög A- kassa Full Syssels ättning Aktiv arbets mark nads politik Aktiv arbets mark nads politik Starkt anställn ings skydd Rikstäc kande Kollekti vavtal

Hög A- kassa Hög A- kassa Full Syssels ättning Aktiv arbets mark nads politik Starkt anställn ings skydd Rikstäc kande Kollekti vavtal

Hög A- kassa Hög A- kassa Full Syssels ättning Aktiv arbetsm ark nads politik Starkt anställn ings skydd Rikstäc kande Kollekti vavtal

Hög A- kassa Hög A- kassa Full Syssels ättning Aktiv arbetsm ark nads politik Starkt anställn ings skydd Rikstäc kande Kollekti vavtal

Hög A- kassa Hög A- kassa Full Syssels ättning Aktiv arbetsm ark nads politik Starkt anställn ings skydd Rikstäc kande Kollekti vavtal