Söderberg personbilar AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
~ Den första mobiltelefonen ~
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Energiledningssystem
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Mall för företagspresentation Toveks bil
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsplan Sandström de Wit
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans räddar vi liv
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Racketstadion – 2013 Presentation av marknadsföringsplan
Teresia Söderberg Carlqvist
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsplan Gymbolaget
Christoffers Clothing Company
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknad, målgrupp och mål
Arenabolaget i Linköping AB
Seminarium Affärsidé & Budget
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

Söderberg personbilar AB ”Vi ska sälja våra varumärken samt till dem förknippade produkter och tjänster med långsiktigt god lönsamhet och goda relationer”.

Agenda Nuvarande situation (Business mission) PEST SUP Marknadsmixmodell SWOT Analys Mål och målpåverkande faktorer Marknadsstrategi Strategins genomförande-åtgärdsförslag Budget Uppföljning

Söderberg personbilar AB Söderbergs bil AB finns idag i Norrköping och Nyköping och firade förra året 40 år Företaget i sig har funnits sedan 1954, men bytte 1972 namn till Söderbergs Bil efter Hans Söderberg Företaget omsatte 2011, 664 593 tkr och hade 147st anställda

Marknadsdefinition: Bilmarknaden är en marknad med hård konkurrens Söderberg är beroende av sina leverantörer ( Audi, Skoda och Volkswagen) Man har ett stort kundsegment och vänder sig i stort sätt till alla som är över 18 år Marknadstrender: Information är mycket lättare att få tillgång till gällande bilar nuförtiden ( internet, recensioner etc.) Jämförelse vis med förr i tiden Försäljningen av bilmärken: Vissa märken är mer attraktiva än andra (som tillexempel går Volkswagen om Volvo just nu som familjebil. )

PEST Politiska faktorer Lagstiftning angående bilar (restriktioner för utsläpp, trängselskatt etc.) Konflikter mellan oljeproducerande länder (Leder till höjda Bensinpriser) Ekonomiska faktorer Hög och lågkonjunktur sätter spår i försäljningen Erfarenhet bär med sig stabilitet Volkswagen Group Sverige AB går bra just nu, främjar Söderbergs personbilar, eftersom de är de enda återförsäljarna av Volkswagen i Norrköpingsområdet. Sociokulturella faktorer Miljö, säkerhet och Mode Efterfrågan av miljöbilar stiger Säkerhetsfaktorer är mer viktiga hos vissa segment, såsom barnfamiljer Bilmärken som är ”inne” och eftertraktade på marknaden har en stor influens på försäljningen Teknologiska faktorer Erbjuda de nyaste på marknaden

SUP Segmenteringsgrupp Söderbergs 3 varumärken representerar olika segmenteringsgrupper Audi  kvalité , sport, nytänkande ( ”personer med större plånböcker”) Skoda  riktar in sig på prisvärdhet, dvs. billigare bilar utan extra funktioner Volkswagen  stor mångfald på modeller, alternativ för både de små och större kunderna Urval Man använder sig av differentierad marknadsföring  man anpassar reklamen till bestämda orter Positionering Förutom deras märken ligger man väldigt nära alla andra återförsäljare i utbud, pris och leveranstider.

Marknadsmixmodell Produkt Kärnprodukt: Bilarna och de grundläggande funktionerna som hör till Plusvärden: GPS, TV etc. Formgivning: Olika design för de olika kundsegmenten Förpackning: Lokalutsmyckning Snabbhet: Svaghet av Söderberg personbilar AB, de har haft långa leveranstider, men jobbar kontinuerligt på att förbättra dem. Garantier och Service: Söderberg har 9 st. anställda mekaniker och 3 st. anställda administratörer som dagligen jobbar med reparationer och service.

Pris Detta kan Söderberg personbilar AB justera efter behov Plats Söderberg personbilar AB försäljning sker enbart i deras bilhandelslokal i Norrköping Påverkan Genom tidningsannonser försöker man nå målgrupper med attraktiva bilder och bra erbjudande Radioreklam Evenemang Golftävlingar Personal Välutbildad personal inom bestämda områden ”Dresscode” Process Köpprocessen enkel och smidig Leveranstiden har varit ett problem, som man idag arbetat bort

Physical evidente Utbildad personal inom bilmärken och kundhantering Fräscha, moderna lokaler Erbjuder dryck och snacks Informationsrik och översiktlig webbsida

Konkurrensanalys Återförsäljare Öppettider Pris nya bilar i lager Utbud Söderberg Personbilar AB Vard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-14:00 Från 114.500 Till 999.000 Audi Skoda Volkswagen Kneipbadens Bil AB Vard: 08:00-18:00 Lör:10:00-14:00 Från 263.700 Till 1.247.400 BMW MINI Zetterbloms Bil AB Från 99.900 Till 494.900 Citroën Mitsubishi Olofsson Auto AB Från 119.000 Till 2.144.000 Mercedes Benz Jeep, Chrysler, Dodge Rejmes Bil AB Vard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-15:00 Sön: 11:00-14:00 Från 153.625 Till 319.900 Volvo, Renault Dacia, Ford, Mazda

SWOT- Analys Starka Sidor Svaga Sidor Hot Möjligheter Väletablerat företag Ingen Konkurrens Bred serviceorganisation Söderbergs Finans Svaga Sidor Leveranstiderna Möjligheter Betydande högkonjunktur Volkswagens satsning att slå ut Volvo Hot Om flera får rätt att sälja samma märken Betydande lågkonjunktur Ökning av bensinpris Expansion av lokaltrafik  mindre efterfråga av bilar

Mål och målpåverkande faktorer Söderberg personbilar AB står för 25,7% av försäljning av nya bilar i Norrköping 2011 såldes 3040 bilar 2012 såldes ca 2900 bilar, varav 1685 var nya bilar Målet för 2013 är att nå 30% marknadsandel  tack vare Volkswagen satsning att ta stora marknadsandelar av Volvo Hot från nya aktörer Andra aktörer kommer med differentierad attraktiv produkt Andra aktörer börjar sälja samma bilmärken som Söderberg personbilar AB Konkurrenter erbjuder bättre service och kostnader

Leverantörers förhandlingskraft Stark förhandlingskraft, pga. att de kan bestämma vem som ska sälja deras varor Hårda krav för att få sälja leverantörers produkter Köparnas förhandlingskraft Även köparen besitter en stor förhandlingskraft Möjligheten att välja en annan återförsäljare God relation till kunder leder till en stabil kundkrets Substitut Miljömedvetenhet  större konsumtion av lokaltrafik

Marknadsstrategier Vision i tre delar som man jobbar dagligen mot Att med våra varumärken vara marknadsledande inom vårt verksamhetsområde Att var och en av våra anläggningar skall tillhöra topp 20 inom de för kundnöjdheten väsentliga mätområden Att vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder anställda trygghet, trivsel, utveckling och karriär möjlighet

Strategins genomförande - åtgärdsförslag Hur skulle Söderberg personbilar AB kunna förbättra sin marknadsföringsstrategi? Produkt Utmärka sig inom service och erbjuda något konkurrenterna inte har Utveckla sin ”Drop in” service och marknadsföra den mera Pris Inkludera service och extra material i försäljningspriset Plats Expandera sig till Linköping  därutav synas mera

Påverkan Radioreklam, lokaltidning, tv-reklam, golftävling Reklamvideo på Cloetta Center under LHC matcher Annonsera med slogans som: ”Har du vägarna förbi norrköping, droppa in på Söderbergs bil och serva bilen? Vi står för Östergötlands bästa service. Kom och ta en fika och luta dig tillbaka medans vi fixar allt. Vi lovar att serva bilen inom en timme annars bjuder vi på servningen”

Aktivitet Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec % av Budget Tot. Kostnad Tv 15% 163.575 Radio 10% 109.050 Lok tid 50% 545.250 LHC Golf Tävl. Aktivitetsplan

Budget för förslag Kostnad (år) Tv-reklam 163.575 kr Radioreklam Tidningsreklam 545.250 kr Jumbotron LHC Golftävling S:A 1.090.500 kr

Intäkter Intäkter Försäljningsvinst 450.000 Reparation 50.000 Service 60.000 S.A Intäkter 560.000

Uppföljning Svårt att göra en uppföljning Tar tid att etablera sig i Linköping Långsiktig plan

Tack för oss David Cedergren Jonas Thelander Keven James Ryan Bader Sebastian Sjöholm Viktor Nilsson