Varför gör vi denna satsning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖGS Bolaget AB Miljöåtgärder.
Advertisements

Trafikplan Karlsborg Muddringsarbeten. Trafik plan Avseende trafik under muddrings arbeten Allmänt Under arbetet med muddrings projektet kommer en intensiv.
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
PUMPS – Punktlighet genom Målpunktsstyrning
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Fordonets Teknik o Mekanik
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Definitioner SLG - Self Launching Glider
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Kraft Profilen Centripetalkraft Lyftkraft Muskelkraft Motkraft
Energislöseri?.
Dyraste traktorn står i garaget!
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Kundundersökning mars 2010
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
©SEE Cooling AB.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Arrangeras av Voltimum.se – portalen för elproffs Framtidens energieffektiva elinstallationer Det vi inte mäter kan vi inte förbättra Per Carlberg, Schneider.
Avsikt Trafiksäkerhetspolicy
D-Link - Prestanda och tillförlitlighet i nätverk Magnus Cederäng.
Välkommen till Ledardagen!
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Swedish Biogas International
ZONTA INTERNATIONAL FOUNDATION. ZIF  bildades 1984, inkorporerades i ZI 1985  får sina omkostnader betalda via våra.
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Mekanik.
Syreupptagning.
Utbildning i sparsam / bränsleeffektiv körning med lastbil via webben.
RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Lars Ramstierna
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Hjälp oss göra Koll på pengarna ännu bättre!
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Axplock ur ett kommunalt perspektiv. Rekommenderade program för drift, underhåll och asfaltbeläggningar. Hans Andersson, teknisk chef Skellefteå kommun.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Modern belysningsteknik – sparar energi och pengar
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Hybridbilen. Hybridbil - är en typ av bil som utöver en vanlig förbränningsmotor (vanligen bensin- eller dieseldriven) även har en eller flera elmaskiner.
Hej och välkommen! Presentation av projektledare, ansvarig chef och alla i projektgruppen Namn, funktion och exempel på vad som är roligt med jobbet Praktiska.
ENERGIOPTIMERING Läckagesökning Konfiguration Styrning Efterbehandling
{ KMS mot 2020 Strategier från styrelsen. Finaste hamnen på kusten?
6.Kunskapsstyrning vägen till bättre ekonomi! Anders Ekholm Annika Wallenskog Ingrid Bengtsson-Rijavec Mats Bojestig, moderator.
© ABB Björn Norberg Stockholm 25 okt. När lönar det sig att välja bästa verkningsgrad?
GULDHJÄLM SVEMOS ORGANISATION  C:\Users\Linus\Documents\Ydre Mk\CROSS\Svemo\SVEMO Organisation.pdfC:\Users\Linus\Documents\Ydre Mk\CROSS\Svemo\SVEMO.
Hastighets- mätningar Aktörsmätningar hastighet 2011 En ögonblicksbild Uppmätta hastigheter av bussar, taxibilar och lastbilar med logotyp.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Bara en kraft kan ändra fart eller riktning på något.
Helena Stigson, Folksam
Digitalt först med användaren i fokus
Presentationens avskrift:

Varför gör vi denna satsning? Kompetensutveckling Omvärldskrav Säkerhet Ekonomi Konkurrenskraft

G R E A T E R T H A N

Greater Than - Drive Förbättra lönsamheten Utveckla och belöna personalen Styra, mäta och förbättra verksamheten Förbättra miljön och imagen Öka säkerheten

Greater Than – Drive Sänker kostnaden för drift av fordonet genom att utveckla redan kompetenta förare att köra ännu mer effektivt.

Besparingar Greater Than – Drive Förare Miljö Säkerhet

Greater Than - Drive Oberoende forskning av Vägverket samt praktiska studier av bla Eco Driving International, visar att besparingspotentialen har ett spann mellan 0% och med ett genomsnitt på . 56% 13%

Greater Than - Drive Använder ej bränsleförbrukning som ett mått på förarkompetens.

Greater Than - Drive Besparingspotential: Bränsle – i genomsnitt 13.7% (Visby Bilgods 11,8 %) Underhåll Reparation Stillestånd Skador och försäkringar Leder till bättre miljö Ökad trafiksäkerhet

Så här fungerar det Ni blir alla uppkopplade mot vår databas. En laptop installeras på Lindas kontor med verktyget Greater Than Drive. Informationen visar bla förarnas profil och ger förslag på förbättringar. Det är Ert ansvar att genomföra förbättringarna.

Peter Lindén YRKE: JAS Gripen pilot & instruktör i Flygvapnet MERITER: Superbikemästare 1982 & 86. 6 SM Guld, 2 NM Guld. Europamästare 500 CC 1989 Världsmästare Endurance 2000 OM GREATER THAN: - Vi mäter och analyserar alltid alla prestanda samt hur piloten agerar för att kunna effektivisera flygningen

Behaviours Teknisk körstil Disciplin

UNDVIKER ONÖDIGA OMKÖRNINGAR Hastighet SÄNKER HASTIGHETEN Håller hastighetsbegränsningar Kör max 80 km/h 80 UNDVIKER ONÖDIGA OMKÖRNINGAR HÅLLER JÄMN HASTIGHET - Endast på platt mark använder cruise control, annars håller jämn gas.

Varvtal 80 Håller hastighetsbegränsningar Kör max 80 km/h SÄNKER HASTIGHETEN Håller hastighetsbegränsningar Kör max 80 km/h 80 KÖR PÅ LÅGA VARVTAL, LÄGSTA DELEN AV GRÖNA BANDET - Kör på så hög växel som möjligt. HAR EN MJUK ACCELERATION - När väg, trafik eller annat kan framkalla stopp. TAR MIG UPP I MARCHFART SNABBT - När vägen och trafiken tillåter detta. - Och växlar upp två steg per växling.

Tomgång - Stänger av motorn vid stillestånd EJ HAR ONÖDIG TOMGÅNGSTID - Stänger av motorn vid stillestånd HAR BRA RÖDLJUS - OCH KÖTEKNIK Håller fordonet rullande, undviker stopp.

Broms Släpper gasen tidigt och använder motorbromsen. ÄR FÖRUTSEENDE, ANVÄNDER MOTORNS BROMS HÅLLER AVSTÅNDET Minst 3 sek

Retardation / Utrullning Släpper gasen tidigt och använder motorbromsen. ÄR FÖRUTSEENDE, ANVÄNDER MOTORNS BROMS HAR EN BRA BACKTEKNIK Håller jämn gas och accepterar att hastigeheten sjunker uppför. Ser till att komma upp i lagstadgad hastighet innan backe.

Rulla på ”luft” – motorns broms Hastighet 80 km/h 38º -30º Minuter 20 40 60 60 Hastighet Minuter 80 km/h 20 40 30 minuter rullandes på ”luft” 38º -20º 23 minuter rullandes på ”luft” Minskad bränslekonsumtion med 11.6%

Planerad körning är nyckeln.. Släpper gasen tidigt och använder motorbromsen. ÄR FÖRUTSEENDE, ANVÄNDER MOTORNS BROMS HAR BRA RÖDLJUS - OCH KÖTEKNIK Håller fordonet rullande, undviker stopp. HAR EN BRA BACKTEKNIK Håller jämn gas och accepterar att hastigheten sjunker uppför. Ser till att komma upp i lagstadgad hastighet innan backe.

Förarna

Summering & mål. Delmål 1: 8,5 % per 1/9 2007. Mål på bolagsnivå Delmål 1: 8,5 % per 1/9 2007. Delmål 2: 6% per 31/12 2007. Vad händer när vi når målen?