Varför gör vi denna satsning? Kompetensutveckling Omvärldskrav Säkerhet Ekonomi Konkurrenskraft
G R E A T E R T H A N
Greater Than - Drive Förbättra lönsamheten Utveckla och belöna personalen Styra, mäta och förbättra verksamheten Förbättra miljön och imagen Öka säkerheten
Greater Than – Drive Sänker kostnaden för drift av fordonet genom att utveckla redan kompetenta förare att köra ännu mer effektivt.
Besparingar Greater Than – Drive Förare Miljö Säkerhet
Greater Than - Drive Oberoende forskning av Vägverket samt praktiska studier av bla Eco Driving International, visar att besparingspotentialen har ett spann mellan 0% och med ett genomsnitt på . 56% 13%
Greater Than - Drive Använder ej bränsleförbrukning som ett mått på förarkompetens.
Greater Than - Drive Besparingspotential: Bränsle – i genomsnitt 13.7% (Visby Bilgods 11,8 %) Underhåll Reparation Stillestånd Skador och försäkringar Leder till bättre miljö Ökad trafiksäkerhet
Så här fungerar det Ni blir alla uppkopplade mot vår databas. En laptop installeras på Lindas kontor med verktyget Greater Than Drive. Informationen visar bla förarnas profil och ger förslag på förbättringar. Det är Ert ansvar att genomföra förbättringarna.
Peter Lindén YRKE: JAS Gripen pilot & instruktör i Flygvapnet MERITER: Superbikemästare 1982 & 86. 6 SM Guld, 2 NM Guld. Europamästare 500 CC 1989 Världsmästare Endurance 2000 OM GREATER THAN: - Vi mäter och analyserar alltid alla prestanda samt hur piloten agerar för att kunna effektivisera flygningen
Behaviours Teknisk körstil Disciplin
UNDVIKER ONÖDIGA OMKÖRNINGAR Hastighet SÄNKER HASTIGHETEN Håller hastighetsbegränsningar Kör max 80 km/h 80 UNDVIKER ONÖDIGA OMKÖRNINGAR HÅLLER JÄMN HASTIGHET - Endast på platt mark använder cruise control, annars håller jämn gas.
Varvtal 80 Håller hastighetsbegränsningar Kör max 80 km/h SÄNKER HASTIGHETEN Håller hastighetsbegränsningar Kör max 80 km/h 80 KÖR PÅ LÅGA VARVTAL, LÄGSTA DELEN AV GRÖNA BANDET - Kör på så hög växel som möjligt. HAR EN MJUK ACCELERATION - När väg, trafik eller annat kan framkalla stopp. TAR MIG UPP I MARCHFART SNABBT - När vägen och trafiken tillåter detta. - Och växlar upp två steg per växling.
Tomgång - Stänger av motorn vid stillestånd EJ HAR ONÖDIG TOMGÅNGSTID - Stänger av motorn vid stillestånd HAR BRA RÖDLJUS - OCH KÖTEKNIK Håller fordonet rullande, undviker stopp.
Broms Släpper gasen tidigt och använder motorbromsen. ÄR FÖRUTSEENDE, ANVÄNDER MOTORNS BROMS HÅLLER AVSTÅNDET Minst 3 sek
Retardation / Utrullning Släpper gasen tidigt och använder motorbromsen. ÄR FÖRUTSEENDE, ANVÄNDER MOTORNS BROMS HAR EN BRA BACKTEKNIK Håller jämn gas och accepterar att hastigeheten sjunker uppför. Ser till att komma upp i lagstadgad hastighet innan backe.
Rulla på ”luft” – motorns broms Hastighet 80 km/h 38º -30º Minuter 20 40 60 60 Hastighet Minuter 80 km/h 20 40 30 minuter rullandes på ”luft” 38º -20º 23 minuter rullandes på ”luft” Minskad bränslekonsumtion med 11.6%
Planerad körning är nyckeln.. Släpper gasen tidigt och använder motorbromsen. ÄR FÖRUTSEENDE, ANVÄNDER MOTORNS BROMS HAR BRA RÖDLJUS - OCH KÖTEKNIK Håller fordonet rullande, undviker stopp. HAR EN BRA BACKTEKNIK Håller jämn gas och accepterar att hastigheten sjunker uppför. Ser till att komma upp i lagstadgad hastighet innan backe.
Förarna
Summering & mål. Delmål 1: 8,5 % per 1/9 2007. Mål på bolagsnivå Delmål 1: 8,5 % per 1/9 2007. Delmål 2: 6% per 31/12 2007. Vad händer när vi når målen?