Medieanvändning i den digitala världen - några exempel på analyser från Dagspresskollegiet
Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor: DAGSPRESSKOLLEGIET Startade 1979 Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor: Hur förändras mediekonsumtionen över tid? Vilka faktorer kan förklara mediekonsumtionen? Vilka medier är komplement respektive konkurrenter till varandra?
MEDIEANVÄNDNINGEN EN GENOMSNITTLIG DAG 2010 (PROCENT) Oavsett plattform Inte riktigt ömsesidigt uteslutande 4 stora ”medier” Källa: Nordicoms Mediebarometer
1. Exempel på Hur mediekonsumtionen förändras över tid
EN UNGEFÄRLIG UPPLAGEUTVECKLING 1865-2010 (TUSENTALS EXEMPLAR) Källa: En svensk presshistoria & RS/TS (Wadbring)
MEDIETEKNIK I HUSHÅLLEN 1997-2010 (PROCENT) Se personadatorn på 80-talet – speldator Mobiltelefonen – nästan alla idag! Nätet – samma sak! Läsplatta? Om man ska försöka förutsäga framtiden kan man ha olika teorier om hur den ska se ut. Innehav vs användning! Jfr dvd-spelare Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström)
MEDIEDAGEN 1979-2010 (PROCENT) Källa: Nordicoms Mediebarometer
REGELBUNDEN LÄSNING AV DAGSTIDNINGAR PÅ PAPPER (MORGON, KVÄLL, GRATIS) 1986–2010 (PROCENT) Morgontidningsläsning Kvällstidningsläsning Gratistidningsläsning Källa. Den nationella SOM-undersökningen (Wadbring) Kommentar: Morgontidningsläsning minst 5 d/v, kvälls- respektive gratistidningar minst 3 d/v.
BRUTTOTID SOM MÄNNISKOR LÄGGER PÅ MEDIER EN GENOMSNITTLIG DAG, 1980 OCH 2010 (MINUTER) En sak att använda medier en vanlig dag – en helt annan den tid vi lägger på dem All slags innehåll – båda fakta och fiktion i samtliga medier Källa: Nordicoms Mediebarometer
2. Exempel på Faktorer som kan förklara mediekonsumtionen
ÅLDER Livscykel Generation (ålder) (uppväxttid)
ANVÄNDNING AV INTERNET MINST NÅGON GÅNG I VECKAN, 1995-2010 (PROCENT) Högutbildade Män ALLA Kvinnor Lågutbildade 65-85 år Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström)
REGELBUNDEN LÄSNING AV MORGONTIDNINGAR PÅ PAPPER EFTER ÅLDER 1986-2010 (PROCENT) Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström/Wadbring)
REGELBUNDEN LÄSNING AV MORGONTIDNING PÅ PAPPER EFTER GENERATION, 1986-2010 (PROCENT) Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström/Wadbring)
3. Exempel på konkurrens- och komplementförhållanden mellan medier
REGELBUNDEN LÄSNING AV KVÄLLSTIDNINGAR PÅ OLIKA PLATTFORMAR, 2010 (PROCENT) Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Färdigh/Westlund)
KONTAKTUPPGIFTER; DAGSPRESSKOLLEGIET Ingela Wadbring Professor i medieutveckling Tel: 070-333 27 16 Mejl: ingela.wadbring@miun.se Mittuniversitetet Institutionen för informationsteknologi och medier Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap