Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Vilka väljs in i kommunfullmäktige? Jonas Olofsson Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
 Webpanel med 1600 svarande  Svarsfrekvevens om 57%  Riksrepresentativt urval  år.
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
En presentation för dig som är lärare
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer?
Allmänheten om Allergier
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Om barns medievanor Medie- och informationskunnighet
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Andel av befolkningen 9-14 och år som använder olika medier en genomsnittlig dag 2011 (%) © Nordicom-Sverige 2012.
Massmedia och reklam.
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Nordiska medievanor i förändring Eva Harrie Nordicom.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Den massmediala bilden av kvinnor
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Källa: Orvesto Konsument 2009:helår Södermanlands Nyheter räckvidder, hushållstäckning, upplaga, tidningsläsning och inställning till reklam i A-region.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
Reala bostadspriser Index 1986=100.
Förtroende för offentlig verksamhet i ett längre perspektiv Socialförsäkringens dag 25 oktober 2012 Lennart Weibull Inst för journalistik,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Arbetskraftsdeltagande Procent, säsongsrensade kvartalsvärden.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
 Sabbat  Sabbat är den judiska Villo dagen. Sabbat firas varje vecka från fredags kvällen tills lördags kvällen som du kan se tre stjärnor. sabbat har.
SOM-undersökningarna SOM Samhälle Opinion Massmedia Riks-SOM Sedan 1986 Nu 2x 3000 individer Väst-SOM Göteborgsregionen Västra Götalandsregionen.
Tidningskunskap.
Massmedia.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Medieanvändning över tid (15-24 år) Olle Findahl: Barn och ungas medieanvändning 2012 Minuter/dag.
Upplägget av delkursen massmedia:
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
Skolelevers drogvanor 2011 Diagram 1–22 Det är tillåtet att spara en kopia av bilderna och använda valfritt antal i egna presentationer. Det är inte tillåtet.
Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering BILD 1 Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering De fyra nordligaste.
Hälsa på lika villor? Befolkningsundersökning Norrland - Norrbotten 2010 Sandberg, K
Skolelevers drogvanor
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
SOM-INSTITUTET Samhälle Opinion Massmedia Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Tidningar & Nyheter.
Informationssökning Statsvetenskap A Magnus Olsson Umeå UB VT 2010 Tel Tjänste:
Massmedia och reklam.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Ingela Wadbring.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Presentationens avskrift:

Medieanvändning i den digitala världen - några exempel på analyser från Dagspresskollegiet

Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor: DAGSPRESSKOLLEGIET Startade 1979 Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor: Hur förändras mediekonsumtionen över tid? Vilka faktorer kan förklara mediekonsumtionen? Vilka medier är komplement respektive konkurrenter till varandra?

MEDIEANVÄNDNINGEN EN GENOMSNITTLIG DAG 2010 (PROCENT) Oavsett plattform Inte riktigt ömsesidigt uteslutande 4 stora ”medier” Källa: Nordicoms Mediebarometer

1. Exempel på Hur mediekonsumtionen förändras över tid

EN UNGEFÄRLIG UPPLAGEUTVECKLING 1865-2010 (TUSENTALS EXEMPLAR) Källa: En svensk presshistoria & RS/TS (Wadbring)

MEDIETEKNIK I HUSHÅLLEN 1997-2010 (PROCENT) Se personadatorn på 80-talet – speldator Mobiltelefonen – nästan alla idag! Nätet – samma sak! Läsplatta? Om man ska försöka förutsäga framtiden kan man ha olika teorier om hur den ska se ut. Innehav vs användning! Jfr dvd-spelare Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström)

MEDIEDAGEN 1979-2010 (PROCENT) Källa: Nordicoms Mediebarometer

REGELBUNDEN LÄSNING AV DAGSTIDNINGAR PÅ PAPPER (MORGON, KVÄLL, GRATIS) 1986–2010 (PROCENT) Morgontidningsläsning Kvällstidningsläsning Gratistidningsläsning Källa. Den nationella SOM-undersökningen (Wadbring) Kommentar: Morgontidningsläsning minst 5 d/v, kvälls- respektive gratistidningar minst 3 d/v.

BRUTTOTID SOM MÄNNISKOR LÄGGER PÅ MEDIER EN GENOMSNITTLIG DAG, 1980 OCH 2010 (MINUTER) En sak att använda medier en vanlig dag – en helt annan den tid vi lägger på dem All slags innehåll – båda fakta och fiktion i samtliga medier Källa: Nordicoms Mediebarometer

2. Exempel på Faktorer som kan förklara mediekonsumtionen

ÅLDER Livscykel Generation (ålder) (uppväxttid)

ANVÄNDNING AV INTERNET MINST NÅGON GÅNG I VECKAN, 1995-2010 (PROCENT) Högutbildade Män ALLA Kvinnor Lågutbildade 65-85 år Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström)

REGELBUNDEN LÄSNING AV MORGONTIDNINGAR PÅ PAPPER EFTER ÅLDER 1986-2010 (PROCENT) Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström/Wadbring)

REGELBUNDEN LÄSNING AV MORGONTIDNING PÅ PAPPER EFTER GENERATION, 1986-2010 (PROCENT) Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Bergström/Wadbring)

3. Exempel på konkurrens- och komplementförhållanden mellan medier

REGELBUNDEN LÄSNING AV KVÄLLSTIDNINGAR PÅ OLIKA PLATTFORMAR, 2010 (PROCENT) Källa: Den nationella SOM-undersökningen (Färdigh/Westlund)

KONTAKTUPPGIFTER; DAGSPRESSKOLLEGIET Ingela Wadbring Professor i medieutveckling Tel: 070-333 27 16 Mejl: ingela.wadbring@miun.se Mittuniversitetet Institutionen för informationsteknologi och medier Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap