Hur görs en gipsrelief? Gör en själv!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Gymnasiearbete Grans naturbruksgymnasium
Att teckna är stort Följ skolans bloggar
Ringa video- samtal med datorn
av Yggdrasil Vårterminen 2009
 Jag graverar efter alla önskemål, det är bara din egen fantasi som sätter begränsningar Ett bildspel på ca 20 bilder följer med sek. intervall.
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Nordiska språk lektion3.
 För att få kunskaper om arbetslivet  Förstå vad det betyder för människan och samhället att arbeta.  Lära sig om att få vara med och bestämma och.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Bygg- och anläggningsprogrammet
Att studera hos Liber Hermods.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) STS–undervisning Science-Technology-Society Education SSI.
Skolarbete &.
VART SKA VI…?.
Internet och upphovsrätt
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
Manual: Att skapa en ny sida. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Information om Intresseanmälan till utlandsstudier
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
Vad händer idag? En fest i Vasastil. Allmänt En fest arrangeras i skolan i stil med lotteriet i Vasa Bekanta er först med livet av Karl Hedman och.
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
Fråga bibliotekarien. De finska bibliotekens gemensamma digitala referenstjänst Befinner sig i portalen Biblioteken.fi.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Ett arbete i ämnena bild, biologi och svenska. Åk 4
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Bellanita HB Profilkläder och maskinbrodyr för föreningar
DATERO Tvåspråkig dataförening för specialgrupper.
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
© ABB New Ventures Jul-01- ABB Vindkraft i Finland Stenar på stigen Ralf Granholm Vasa
Mot -eller välj era mål och gör något! Dagens uppdrag! -Den egna skolans konkreta åtgärdsförslag.
Grafisk Betong.
Vad händer idag? Samlarens skatter Expertbesök. Allmänt Expertbesök av Kukka-Maaria Kallio från Österbottens museum Arrangeras i eget klassrum eller i.
Bokprojekt Hjulsbroskolan 2009
KRISTINESTADS GYMNASIUM. BASFAKTA ÄMNEN & KURSER UPPLÄGG GYMNASIESTUDIER VARFÖR STUDENT? ARRANGEMANG – SKJUTSAR ETC TILLSTÄLLNINGAR - EXTRA KRYDDOR I.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Allmänt om ÅA praktik Totalt fördelas 393 månader (211 platser år 2004) mellan fakulteterna Fördelning fakultetsvis enligt följande HF 80 (35-40 platser,
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
OBJEKT Och vad man kan göra med dem för att de ska betyda något mer eller annat än sig själva…
Välkomna till föräldramöte för klass 5B
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
LÄROPLAN 2016 Fortbildningsdag i S:t Olofsskolan
Plattor och konvektionsströmmar
1. Registrera dig själv. 2. Se till att det är bockat för kursen 3. Tryck Finish.
Skola24 MobilApp för föräldrar. Ladda ner och logga in SKOLA24 MOBILAPP FÖR FÖRÄLDRAR För att hitta appen på iPad måste man välja Endast iPhone i AppStore.
Skola24 MobilApp för lärare. Ladda ner och logga in SKOLA24 MOBILAPP FÖR LÄRARE För att hitta appen på iPad måste man välja Endast iPhone i AppStore när.
KLASS 6 FÖRÄLDRAMÖTE 7/9. VÄLKOMNA! Nationella proven Läxor Bloggen Utvecklingssamtal Sjukanmälan Skolfoto Föräldraforum Julavslutning Friluftsdag Kläder.
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
STUDIEPSYKOLOGER VID AALTO- UNIVERSITETET Minna Nevala Studiepsykolog.
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
Picasso. Guernica Kvinna med gul hatt The kiss  1969.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Skolwebb för vårdnadshavare
Presentationens avskrift:

Hur görs en gipsrelief? Gör en själv! Vad händer idag? Hur görs en gipsrelief? Gör en själv!

Allmänt En verkstad som passar alla klassnivåer Verkstaden dras av skulptör/konstnär Jimmy Pulli www.sinijimmy.com Längd 2 – 4 timmar beroende av gruppstorlek Hålls i Jimmy Pullis ateljé i gamla Tvålfabriken, Levonsgatan 2, 65200 Vasa (vid behov kan verkstaden hållas även på skolan)

Verkstaden Eleverna får själva tillverka en platt form av lera, i vilken man trycker eller graverar en bild. Formen fylls med gips, resultatet är en gipsrelief. Processen är liknande som vid gjutning av statyer. Material som används: lera och gips. Kostnader: materialkostnader + ersättning för undervisning och planering. Mer exakt information om kostnaderna fås av Jimmy Pulli och/eller Leena Nyqvist, Vasa stads kultursekreterare.

Att observera Ta med förkläden och/eller kläder, som får nedsmutsas Kan förverkligas på finska, svenska eller engelska Tidtabeller och reservationer enligt avtal Kontaktuppgifter: Jimmy Pulli, tel 044 3007948 Före verkstaden kan eleverna t.ex. titta på en video (på finska) från YLEs Elävä Arkisto: Kain Tapper - Mitä ihmettä? http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=24&t=221&a=4439