Erfarenheter av försök med kartor, PDA och GPS i undervisningen Ismo Hakala Pentti Impiö och Mikko Myllymäki Chydenius-institutet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Källbystugans kvalitetsarbete
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Utbildningar (just nu)
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Modeller.
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Educational Development by Information technology EDIT.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
”Vi kan alltid göra nåt!”
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Interaktiv användning av MULTIMEDIA n Dn Dn Dn Datorstödd utbildning n In In In Infotainment n In In In Interaktiva terminaler n Vn Vn Vn Visualisering.
Bedömning.
En PowerPoint om PowerPoint
Introduktionskurs för användare Del 1
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Isglöd – Allt är möjligt!. Isglöd-filosofin Omöjligt? Då är du på rätt väg! Problem blir möjligheter Inte bättre men annorlunda Mångfald eller enfald?
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Sören Hansson Kort om mig själv
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Valideringsprocessen
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Projektledning.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Geografisk Samhällsinfomation -Informationskartan
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
BFL Bedömning för lärande
IKT och lärplatta i förskolan
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Kort om Projektplanering
LÄGET kan presenteras på kartor
Mobila Skolteamet Sjöbo
På säker grund för hållbar utveckling Hur bör vi vägleda användarna av våra underlag? Workshop Harmonisering 5-6 maj, 2015 Lisa Van Well.
Framtidskartläggning
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Mot utanförskap.
Presentation Vård och omsorgscollege
Tips för det praktiska ledarskapet
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
11 stycken praktiska övningar i
Rädda klassrummet SLÖJD.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Dialogmöte förskoleklass
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av försök med kartor, PDA och GPS i undervisningen Ismo Hakala Pentti Impiö och Mikko Myllymäki Chydenius-institutet

Utgångsläget •Målet var att utveckla och förverkliga pedagogiska metoder som utnyttjar mobilteknologi (PDA, GPS) och kartor –Producera material •inga höga krav på förhandskunskaper •måttlig arbetsmängd –Lätt och snabbt att förnya material –Använda multimedia

Pilotprojekt •Vi planerade och förverkligade en undervisningsmodell som utnyttjar mobilteknologi för fältundervisning i biologi och geografi –produktionskoncept –pilotprojekt –utvärdering

Pilotprojektets verksamhetsidé Användaren •orienterar sig till målet enligt en karta i PDA som baserar sig på GPS lokalisering •får en kort multimedia presentation och instruktioner i PDA •överför materialet??? t.ex. Optima, verkkoblogit

Produktionskoncept 1/5 1.Läraren har en idé och en plan för fältundervisning •användning av planeringsprogram • Mindmanager etc. 2.Kartläggning av befintligt material 3.Samla ihop nytt material 4.Sammanställning 5.Bifoga materialet till GIS

Produktionskoncept 2/5 1.Läraren har en idé och en plan för fältundervisning 2.Kartläggning av befintligt material –bakgrundsmaterial –simuleringar, bilder, video, ljud,word/pdf 3.Samla ihop nytt material 4.Sammanställning 5.Bifoga materialet till GIS

Produktionskoncept 3/5 1.Läraren har en idé och en plan för fältundervisning 2.Kartläggning av befintligt material 3.Samla ihop nytt material –digifotografera, banda in, skaffa material –bifoga GIS information till karta –besluta om uppgifter och arbetsmetoder 4.Sammanställning 5.Bifoga materialet till GIS

Produktionskoncept 4/5 1.Läraren har en idé och en plan för fältundervisning 2.Kartläggning av befintligt material 3.Samla ihop nytt material 4.Sammanställning –kontroll av copyright –producera mediamaterial och synkronisera detta till övrigt material –överföra material till PDA –t.ex. Windows Movie Maker, PocketPc 5.Bifoga materialet till GIS

Produktionskoncept 5/5 1.Läraren har en idé och en plan för fältundervisning 2.Kartläggning av befintligt material 3.Samla ihop nytt material 4.Sammanställning 5.Bifoga materialet till GIS –Välj lämplig karta –Välj lämplig GIS-program •t.ex. ESRI ArcPad ja GPS- TUNER

Försök med olika användargrupp •Grundskolans åk 3 –Hur man lär sig använda och behärska apparaturen –laitteet paikkatiedon keräämisessä –havainnoinin kohdistaminen •Klasslärarstuderande –lärarperspektivet –nya idéer –erfarenheter av produktionskonceptet •Egen testgrupp –utveckla produktionkoncept

Erfarenheter •Idén fungerar –responsen från lärare och elever positiv •PDA’s fältduglighet inte tillfredsställande •Kommunikationen mellan GPS sändare och PDA känslig för störningar

Att beakta •Val av rätta verktyg –PDA’s egenskaper •Vilka applikationer fungerar? –Kartprogram •Vilken typ –Karta •Vilket format, I vilken form etc. ? •Priset på apparaturen

Fortsättningen •Vidareutveckling av konceptet –GIS i gymnasieundervisning •Utveckla kartmotor som är lämplig för undervisning •Utnyttja GIS i såningsmaskiner •GPS och sensornets