LÄRARHANDLEDNING FÖR DEN VARMBLODIGA TRAVARENS EXTERIÖR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
HUVUD, HALS, BÅL 30 Bild 47. Hingst med med ett runt kors.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektmedarbetare Öppen utbildning 4/ Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Anatomi Läran om kroppens uppbyggnad
Männisokroppen.
Informationshantering
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Repetition och tillbakablick
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Viaskolan Ht – 13 Ninweh, Ilona & Björn
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Ett arbetsområde om poesi
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Konferens och evenemang
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Workshop inför Projektet
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Cirkelledarutbildning
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
HJÄRNGYMPA.
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Idrottsskador.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hästens anatomi - exteriör
Att tillsammans påverka!
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anmälningsavgiften är 200:- som återfås Söndag efter avslutad kurs.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Nätverk kursplanepiloter
Penningpolitik Bo Sjö The MOney Market Penningmarknadsinstrument Vad är penningmarknaden? – Internbank marknaden nästa Löptid up till och.
Position Mitt Styrgruppsmöte Position Mitt 14 november 2006 Vägverket, Borlänge.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Position Mitt Styrgruppsmöte Position Mitt 13 juni 2006 Vägverket, Borlänge.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Vad är kännetecknande för en ledare -Nu ska du arbeta ensam och under tystnad -Om du blir klar innan tiden är slut ska du läsa igenom och fundera på vad.
Grupparbete 1 Vad kännetecknar en bra trafikskola ur perspektiven:
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Initiativ från föräldrar
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Workshop Arbetsplatslärande.
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

LÄRARHANDLEDNING FÖR DEN VARMBLODIGA TRAVARENS EXTERIÖR

KURSMATERIAL - Instrument för mätningar - Kurskompendium samt lärarhandledning - Hästar för bedömning av dess exteriör - Overhead plus overheadpennor - Pennor och papper till kursdeltagarna - Eventuellt TV och video - Glöm ej fika samt möjligheten för kursdeltagarna att utbyta sina erfarenheter med varandra

BLOCK I INNEHÅLL BLOCK I (ca 2.5 tim) Avelsmålet för den svenska varmblodiga travaren. Historik Hästens byggnad - Yttre anatomi - Skelettet - Uppbyggnad och tillväxt - Unghästens tillväxt - Skelettets delar - Lederna - Ledvinklar - Muskulatur och hull - Ålder Olika exteriöra mått Syfte och mål: Att ge deltagaren kunskap om: Hästens yttre anatomi och skelettets delar. - Vad händer under hästens tillväxt - Hur är lederna uppbyggda samt vilka ledvinklar har betydelse för exteriören. - Vilken muskulatur har betydelse för hästens exteriör. Hur påverkar hull och ålder hästens exteriör. Upplägg: Föreläsning Hästens tillväxt, benets uppbyggnad, ledernas uppbyggnad, muskulatur och ålder sker via teoretisk föreläsning. Skicka med instuderingsfrågorna som läxa. Praktiskt Yttre anatomin, skelettets delar, ledvinklar skall ske i stallet. Det är mycket viktigt att deltagarna kan finna delarna på en levande häst ej bara på ett papper. Det är helt meningslöst att kunna delarna på ett papper, men ej kunna placera tex skelettets delar på en levande häst. Tips Låt deltagarna sätta ut lappar på den yttre anatomin. Deltagarna kan rita ut på hästen (m h a kyllera etc) var skelett, leder och naturligtvis var vinklarna befinner sig. Dela gärna in kursdeltagarna i två och två.

BLOCK II INNEHÅLL BLOCK II (ca 2.5 tim) Repetition från block I Exteriörbedömning - Vad ingår i exteriörbedömningen - Visning av häst för hand - Typ, harmoni, helhetsintryck Syfte och mål: Att ge deltagaren kunskap om: Vilka moment ingår i en avelsvärdering. - Vad ingår i avelsvärderingens exteriörmoment och varför genomförs den. - Hur skall en häst visas för hand vid en premiering? - Vilka bedömningsgrunder ligger under typ, harmoni, helhetsintryck. Upplägg: Föreläsning Gå igenom de exteriöra beskrivningarna under detta kapitel. Använd bilderna i kompendiet för att påvisa de olika typerna av detta moment. Till din del har du olika övningsexempel i din lärarhandledning. Dela in kursdeltagarna i grupper så de kan diskutera sig fram till typ, harmoni och helhetsintryck från dessa bilder. Skicka med instuderingsfrågorna som läxa. Praktiskt Gå igenom praktiskt hur man visar upp en häst på bästa sätt. Låt även gruppdeltagarna genomföra övningar gällande visningen. Ta en diskussion med gruppen och visningen av vad som var bra och mindre bra. Låt de även diskutera typen, harmoni och helhetsintryck av levande hästar. Du leder naturligtvis diskussionen. Tips Låt grupperna få olika bilder (bilder 1-5). Innan de redovisar sina intryck låt även övriga deltagare få tid att se bilden för en diskussion. De övriga kanske har en helt annan bild. Låt respektive grupp sedan redovisa sina intryck och öppna för en vidare diskussion. Vid visning av häst arbeta även här med diskussioner. Låt gärna de andra deltagarna bedöma visningen. Viktigt här är att du som ledare styr kritiken så att den blir kreativ och inte i negativt syfte.

BLOCK III INNEHÅLL BLOCK III (ca 2.5 tim) Repetition block I och block II Extermiteter - Ben- och tåaxel - Främre extermiteter - De vanligaste avvikande benställningarna fram - De bakre extremiteterna - Avvikande benställningar bak Travarens rörelseschema Exteriör, funktion, hållbarhet Syfte och mål: Att ge deltagaren kunskap om: Hur en korrekt häst ser ut samt hur ben- och tåaxlar avviker fram hos en inkorrekt häst. - De avvikelser som kan uppstå på de främre extremiteterna. - Hur en korrekt häst ser ut samt hur ben- och tåaxlar avviker fram hos en inkorrekt häst. - De avvikelser som kan uppstå på de bakre extremiteterna. - Hur påverkar exteriören hållbarhet Upplägg: Föreläsning Gå igenom de exteriöra beskrivningarna under detta kapitel. Använd bilderna i Hästens exteriör samt bilderna i kompendiet för att påvisa avvikelserna. Visa även på hur exteriöra avvikelser påverkar funktion och hållbarhet. Skicka med instuderingsfrågorna som läxa. Praktiskt Låt deltagarna även se avvikelserna praktiskt ute i stallet. Detta är mycket viktig del av undervisningen. En bild är ”tusen gånger” lättare att bilda sig en uppfattning av än den levande hästen. Tips Kör hästar med olika avvikelser för att deltagarna skall uppfatta olika rörelsescheman. Dela in deltagarna gruppvis för att sedan diskutera vad de sett på hästarna du förevisat.

BLOCK IV INNEHÅLL BLOCK IV (ca 2.5 tim) Repetition av block I, block II och block III Praktiskt bedöma exteriören på olika individer utifrån bedömningsmallen. Syfte och mål: Att ge deltagaren kunskap om: - Hur man praktiskt bedömer en hästs exteriör. Upplägg: Praktiskt Dela in deltagarna i grupper. Ge dem ett antal hästar som de skall bedöma exteriört. Efter bedömningen samla samtliga deltagare vid varje häst. Bedömarna ger sin syn på hästen. Diskutera med de övriga om bedömningen är relevant. Följ kompendiets bedömningsmall.