Utveckla din Praktiska IT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

MIP PROCESS I SKOLORNA. F ÖRSTA MÖTET MED MIP  Samordnande samt skolans examinator håller ett första informationstillfälle för skolorna  Tillvägagångssätt.
Välkommen till Industritekniska programmet. •3-årig yrkesutbildning •Två inriktningar –Svetsteknik – MIG/MAG, MMA, TIG –Produkt och maskinteknik – svarvning,
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Gymnasiearbetet p..
Stat – Huvudman - Profession
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
Vardaglig observationer
Nya Elementar!.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Ljungby Grundläggande datautbildning Kursledare Anna Prissberg It-pedagog från AV-Media Kronoberg.
Vi är digitala immigranter – nu kommer infödda digitalister
Praktisk arbetslivsorientering
VART SKA VI…?.
Syftet med en personlig handlingsplan
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Kompetensutveckling Med PIM
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Lärares planeringsarbete!
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Examensarbeten och skolutveckling
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
Skolutveckling via digitala medier
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Region Östergötland Handledarträff 5/ zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Att vara professionell
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
PIM i Gotlands Kommun. Kommunen är antagen för att låta all pedagogisk personal genomgå PIM Målsättningen är alla nått Nivå 3 år 2011 Ett särskilt rektorsspår.
Lära för livet!.
Mål och resultat på Åsaskolan
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Utveckla din Praktiska IT och Mediekompetens PIM

Nationellt utvecklingsstöd - erbjudande till alla kommuner och friskolor Praktisk tillämpning Inspiration och stöd Innehåll Studiematerial på Internet Examinationsmiljö Kommunala resurspersoner Examination via Internet

10 STUDIEHANDLEDNINGAR

PIM- examination Kommunal examinationsmiljö

PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens www.pim.skolverket.se

PIM består av tio handledningar med text, bild och videostöd Hantera Skriva Bilder Ljud Video Presentera Planera Kommunicera Söka Lärresurser

PIM ger dig praktiska färdigheter PIM består av handledningar i olika programvaror Tillämpningar och övningar anpassade till dig som pedagog Inspiration och idéer hur du kan använda IT i skolan

Studiekort

Studiekort för skolledare Studiekort för skolledare

Möjlighet till examination

Examination på fem nivåer Hantera datorn, källkritik, sökteknik mm. Produktion av nyhetsbrev, faktablad Digital bild- och ljudhantering, lärresurser. Produktion av temapresentation Fördjupad digital bild & ljud, berättarteknik, video. Produktion av film om ett pedagogiskt minne Planeringsstöd, statistik, avancerat ljud Produktion av enkät, radioprogram på cd Avancerad mediekompetens, digitala mindmaps Produktion av multimedial e-learning kurs.

PIM- examination

Examination för PIM-bevis på nivå 1 1. Studera handledningar och övningar i PIM 2. Handleda tre lärare genom att svara på frågor 3. Lämna in en praktisk uppgift till examinator

Examination på nivå 2 Lämnar in till kommunal examinator för granskning Laddar hem den praktiska uppgiften

Diplomseminarium på nivå 3 Fördjupad digital bild&ljud, berättarteknik, video Produktion av film om ett pedagogiskt minne

Diplomseminarium på PIM-nivå 3

Guldgala varje år

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp Sundsvalls ledningsgrupp

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer 3. Kommunens måldokument in

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer 3. Kommunens måldokument in 4. Examinationsmiljön öppnas

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer 3. Kommunens måldokument in 4. Examinationsmiljön öppnas 5. PIM-informatörer utbildas Fråga mig om PIM

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer 3. Kommunens måldokument in 4. Examinationsmiljön öppnas 5. PIM-informatörer utbildas Fråga mig om PIM 6. Pedagoger och skolledare tar PIM-bevis

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer 3. Kommunens måldokument in 4. Examinationsmiljön öppnas 5. PIM-informatörer utbildas Fråga mig om PIM 6. Pedagoger och skolledare tar PIM-bevis

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer 3. Kommunens måldokument in 4. Examinationsmiljön öppnas 5. PIM-informatörer utbildas Fråga mig om PIM 6. Pedagoger och skolledare tar PIM-bevis

PIM - processen i en kommun Erbjudande om kompetensutveckling i praktisk IT och mediekompetens för pedagoger och skolledare 1. Infomöte med ledningsgrupp 2. Skolverket utbildar examinatorer 3. Kommunens måldokument in 4. Examinationsmiljön öppnas 5. PIM-informatörer utbildas Fråga mig om PIM 6. Pedagoger och skolledare tar PIM-bevis

Nya PIM ger ännu bättre stöd

2009 82 % av Jönköpings alla pedagoger är godkända på nivå 3 (Digital berättelse om ett pedagogiskt minne som visas i ett kollegialt samtal)

Framgångsfaktorer PIM i Jönköping Förarbete Stöd hos den politiska ledningen Anställd PIM-administratör Styrgrupp med representation från alla nivåer samt organisation med tydligt ansvar för alla PIM-ärenden. Stabil och enhetlig IT-miljö med rätt programvaror samt direktkanal till central driftsorganisation för snabb problemlösning. Starta med utbildning av IT-pedagoger på varje enhet till PIM nivå 3 för funktionen som PIM-informatör till sina kollegor. Skolchefens stöd och tydlighet i direktivet att samtliga skolledare även skall genomföra PIM.

Framgångsfaktorer PIM i Jönköping Genomförandefas Rektor anmäler sig själv och skolans pedagoger i form av hela arbetslag Regelbundna utbildningsträffar med skolledarna. Obligatorisk närvaro på kick-off och examinationstillfällen. Tydligt uppsatta tidsramar med bestämda deadlines för inlämning på varje nivå – rimlig tidsperiod 6-8 mån. Headset till samtliga pedagoger – en relativt billig insats som betytt mycket för mottagandet av PIM Regelbundna examinatorsträffar vilket bidraget till att få en likvärdig bedömning av pedagogernas inlämnade arbeten.

Framgångsfaktorer PIM i Jönköping Fortsättningfas Plan för hur man som kommun går vidare efter genomfört PIM-projekt. Ledningsgruppen i Jönköping har fattat beslut om en satsning med didaktisk inriktning till stöd för pedagogerna i sitt användande av IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen.

Examinator och studietid Examinatorstjänst (erfarenheter från olika kommuner) Examinator tjänstgör 20 % och examinerar 5 grupper/termin. Totalt 100 pedagoger per år. Handledarskap och workshop kan ingå Pedagogens studietid Någorlunda van IT-användare når nivå 3 med 40 timmars studietid. Ovan användare kan nå nivå 2 på 40 timmar - Två träffar med examinator (start och diplomseminarium) - Studera PIM och övningar (ca 2,5 dag) - Göra tre uppgifter (ca 1,5 dag) - Totalt ca 5 dagar

PIM-undersökning maj 2009 Enkätsvar från 1576 st PIM3-pedagoger från Jönköping.

Hur många timmar uppskattar du att du ägnat åt materialet på PIM och examinationen för att blir klar till och med nivå 3?

Om du ser på helheten (uppstart, material, självstudier, examination och slutseminarium på nivå 3)

Tror du att eleverna på din arbetsplats kommer att ha nytta av att du och dina kollegor deltagit i fortbildningsinsatsen PIM?

Skulle du vilja ha mer fortbildning i någon form inom samma område?