Videokonsultation med medborgare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Advertisements

Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
Kom igång med Disgen En distansutbildning av Bengt Kjöllerström E-post: Se min antavla Kom igång med Disgen.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
TILDA ett interaktivt utbildningsprogram
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
IPad grundkurs.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Skapa ett video-CV på YouTube
Anneli och Christians Datorskola
Snapchat.
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Nya Mina vårdkontakter
Att söka till högskolan
Säkrare inloggning till e-tjänster för vårdnadshavare via e- legitimation Viktig information om förändringar kring vårdnadshavares inloggningar till Barnwebben,
Välkommen till internet för nybörjare
Enkel steg för steg guide. Det förutsätter att du har en dator som är uppkopplad till internet. Ta det i lugn takt och läs instruktionen så tar det inte.
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Betaltjänster E-legitimation Juni 2013.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Det här bildspelet är till för dig som arbetar på Naturvårdsverket och vill ha.
Tillsammans gör vi studier möjligt
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
©storm.
Dags att börja använda ditt e-tjänstekortet
Nexus Group – - Ledande på fysisk och logisk access
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen, som visas nedan och klicka på den. Klicka var som.
Information till IT-designs programstudenter
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9. Aktörer i Nyps 22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
1.
Sektorn för Socialtjänst
Rekvirera arbetsgivarstöd via internet
Groupwise – skicka mail
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
Medlemsregistrering SAFF har skapat en förenklad version på hur ni i föreningarna lägger upp era medlemmar. Har ni frågor ring Marika Holm på
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Adato - rehabverktyget
Rekvirera arbetsgivarstöd via internet
Licensmanual 2015 Steg 1-13 visar hur ni ansöker om en licens Steg visar hur ni i efterhand kan kontrollera era licenser 1.
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Groupwise – skicka mail
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
BjH 8 mars BjH 8 mars
Version 1.11 Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta upp symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma vidare.
Manual Offentliga jobb Chefer HR-funktion Version 1.0
Version 1.2 Övningsuppgift Ansvarsöverflytta patientärende Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.2.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Datorhjälp i Släktforskningen
Nationell Patientöversikt, NPÖ
Meddix SVP. Lokala rutiner Adress till driftmiljö
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
WEBBORDERGUIDE.
Information till dig på grundskolan om
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Presentationens avskrift:

Videomöte mellan patienter och personal vid Björknäs vårdcentral Lathund för patienter

Videokonsultation med medborgare I samband med FIA projektet (Framtidens Innovativa Arbetssätt) vid Björknäs vårdcentral ges patienter möjlighet att genomföra möten med vårdpersonalen via video i stället för att besöka vårdcentralen. Syftet är att öka tillgängligheten till vårdtjänster. Det kan vara enklare för patienten att koppla upp sig via dator än att besöka vårdcentralen. Exempelvis för småbarnföräldrar som annars måste ta med småsyskon till barnmorskan, funktionshindrade som behöver assistans eller patien- ter som befinner sig på annan ort. Videomöten minskar dessutom risken att bli smittad av andra patienter under förkylningstider. Om du vill genomföra ett vårdmöte via video begär du detta av mottag- ningssköterskan eller annan vårdperson som bokar vårdmötet med dig. Den här lathunden beskriver hur patienten går tillväga för att förbereda och genomföra ett videomöte. Videokonsultationstjänsten är tillgänglig till sista januari 2012. Därefter kommer utvärdering att göras och beslut tas om tjänsten ska fortsätta att användas. Passa därför på att prova detta sätt att kontakta vård- personalen och framför dina synpunkter på det nya arbetssättet.

Innehållsförteckning Sida Inloggning till Mina vårdkontakter 4 Registrera ny användare i Mina vårdkontakter 6 Startsida – Mina vårdkontakter 7 Starta ordinerad egenvård 8 Starta videomöte 12 Genomför videomöte 13 Kalender över bokade videomöten 14

Inloggning till Mina vårdkontakter Videomöte ingår som en ny tjänst i patientportalen Mina Vårdkontakter. För att starta videomöte måste patienten därför logga in i Mina vårdkontakter. Inloggning via www.nll.se. Välj e-tjänster i övre högra hörnet. Klicka sedan på ”Mina vårdkontakter”. Då visas skärmbilden till höger. Klicka på ”Mina vårdkontakter” (1). . 1.

Inloggning till Mina vårdkontakter Om du inte använt Mina vårdkontakter tidigare måste du registrera dig. Klicka då på ”Ny användare” (2). Har du redan registrerat dig klickar du i stället på den e-legitimation du laddat ner till datorn (3) eller att du vill logga in med engångskod (4). 4. 3. 2.

Registrera ny användare i Mina Vårdkontakter Det finns två alternativ för inloggning. Välj det alternativ som passar dig bäst. Det är även möjligt att registrera bägge alternativen. E-legitimation (5) E-legitimation erhålls från din internet bank. Om du väljer detta alternativ så följer du internet bankens instruktioner över hur e-legitimationen lagras på din dator. Det går även att välja att spara e-legitimationen på kort. Men då måste du använda bankdosan varje gång du ska logga in. Engångskod (6) Innebär att du vid varje inloggning anger personnummer och ett lösenord. Lösenordet erhålls med brev inom tre arbetsdagar från registreringstillfället. Vid inloggning erhålls varje gång ett SMS-lösenord. När SMS-lösenordet skrivits in slutförs inloggningen. 5. 6. Klicka på det alternativ som passar dig bäst och följ instruktionerna. Kontakta din internet bank om du behöver hjälp att ladda e-legitimationen till din dator.

Startsida – Mina vårdkontakter När du kommit in på startsidan för Mina Vårdkontakter klickar du på ”Björknäs vårdcentral” (7). 7.

Starta ordinerad egenvård Under ”Björknös vårdcentral” visas ett antal funktionsflikar över de tjänster vårdcentralen erbjuder patienterna att använda. Klicka på ”Ordinerad egenvård” (8). 8.

Starta ordinerad egenvård (forts) Klicka på rutan för att godkänna villkoren (9). Klicka sedan ”OK” (10). 9. 10.

Starta ordinerad egenvård (forts) Klicka på ”Starta tjänsten” (11). 11.

Starta ordinerad egenvård (forts) Mina vårdkontakter är en nationell tjänst. Eftersom de nya tjänsterna i Ordinerad egenvård driftas i Norrbottens läns landstings datacentral så visas fönstret till höger då användaren kopplas upp till landstingets driftsmiljö.

Starta videomöte Den dag som vårdpersonalen bokat videomötet visas information om mötet under ”Händelser idag” (12). Om du klickar på ”Video-konsultation” så öppnas ett fönster med mer information om mötet. När det är dags att starta videomötet visas mötet under ”Händelser just nu”. Klicka på ”Starta” (13) så börjar mötet. 13. 12.

Genomför videomöte När du kopplar upp videomötet visas du själv i liten bild (13). Fönstret för mottagaren är vitt till dess att mottagaren också kopplat upp sig till mötet. Då visas mottagaren i den större bilden (14). Om du vill visa något med en högupplöst stillbild klickar du på ”tag kort” (15). Då skickas en skarp stillbild av det du ser i det lilla bildfönstret (13) till mot- tagaren. Mottagaren kan se still- bilden och även spara den på sin dator. Den som skickar bilden ser enbart den rörliga bilden som vanligt i bildfönstret (13). När det är dags att avsluta videomötet klickar du på ”Stäng videokonsultation” (16). 16. 13. 15. 14. Vårdpersonen ser patienten i det stora fönstret och sig själv i det lilla fönstret.

Kalender Om du vill få en översikt över bokade videomöten med vård- personalen klickar du på funktions- tangenten ”Kalender” (17). Dagens datum är utmärkt med färgad bakgrund. I detta fall 4 oktober (18). Videomöten är i detta exempel bokade 26 september kl 13.00 (19), 4 oktober kl 09.00 (20) och 24 oktober kl 10.00 (21). Om du klickar på fältet ”Video- konsultation” (22) så visas detaljerna för det aktuella videomötet. Dvs med vilken vårdperson videomötet ska genomföras. 19. 17. 18. 20. 21. 22.