Reseproduktion och försäljning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

Samhällsekonomi 2.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Presentation av resmål
Centrala innehåll och kunskapskrav
Reseproduktion och försäljning
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Världens största näring
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
Affärsidé - företagets vägvisare
Intressenter OL108A.
Turismens historia kapitel 2.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Resor och reseförmedlare
Marknadsförarens yrkesroll
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Aktiviteter och upplevelser
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Marknadsföring och försäljning
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Christoffers Clothing Company
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Produkt, pris, plats och påverkan
(Företagsnamn) SWOT-analys
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Reseproduktion och försäljning Entreprenörskap och marknadsföring inom turism

Entreprenörer inom turism Inom besöksnäringen är de flesta företag små med ca 1 – 50 anställda Ägarna är själva mycket driftiga och entusiastiska företagsledare med många goda idéer Entreprenörer finns inom alla områden inom turism och det gäller att se möjligheter inom olika områden och fokusera på dessa En entreprenör jobbar åt sig själv och försöker uppfylla sina egna drömmar om framgång Man måste vara optimist och ha en positiv syn på arbete, eftersom arbetstiderna är oregelbundna och långa Samtidigt är en effektiv marknadsföring väldigt viktigt för entreprenörer inom turism

Marknadsföring inom turism Det är viktigt att utgå från kundens och marknadens önskemål för att en destination eller en aktivitet ska bli eftertraktad Samtidigt måste man erbjuda en produkt eller tjänst som kan tillfredsställa kunden bättre än vad konkurrenterna kan Produkten eller tjänsten måste ha ett mervärde Effektiv marknadsföring inom turism förutsätter också en samverkan mellan berörda parter på en destination Hotellet måste ha den kvalitet och det läge som krävs för en målgrupp Transporterna måste fungera Aktiviteterna måste vara anpassade till målgruppen

Utvecklingsplan för ny destination En utvecklingsplan bör omfatta följande: Syfte med aktiviteten Målgrupp Analys av det befintliga på destinationen Områdets infrastruktur och transportmöjligheter Ekonomisk analys för aktiviteten – intäkter och kostnader Planering av övriga marknadsföringsinsatser Genomförande och uppföljning En utvecklingsplan lägger tonvikten på ekonomisk analys Det är dock viktigt att samordna denna utvecklingsplan med en marknadsplan

Marknadsplanen För att företagets resurser ska kunna användas så effektivt som möjligt sammanställs en marknadsplan I en marknadsplan samordnas företagets mål och resurser med dess marknadsmöjligheter Att planera är ett viktigt sätt att överleva i en konkurrenssituation som hela tiden förändras Med en väl utarbetad marknadsplan uppmärksammar man lättare möjligheter på nya marknader, problem under en lågsäsong, minskat intresse på marknaden, dåligt intresse hos de anställda o.s.v.

Marknadsplan En marknadsplan bör utgå från företagets affärsidé och innehålla följande moment: Var står vi nu? Marknadsanalys – analys av kunder och konkurrenter och även det egna företaget styrka, svaghet, möjlighet och hot Vart vill vi komma? Vision och mål för företaget – marknadsmål, målgrupp, prispolitik, säljvolym och lönsamhetsnivå Hur når vi dit? Planering av marknadsföringsinsatser med konkurrensmedlen produkt, plats, påverkan och pris Hur gick det till? Utvärdering och uppföljning av ekonomin

Marknadsanalys – TEMPS TEMPS-analysen är en allmän marknadsanalys av aktuell region och omfattar följande faktorer: T – Teknik: tillgång till god infrastruktur med bra kommunikationer E – Ekonomi: inflation, arbetslöshet, löner priser m.m. M – Miljö: utvecklingsmöjligheter i aktuell turistområde, miljöfrågor m.m. P – Politik: turistpolitik, restriktioner, skatter , avgifter m.m. S – Social: konsumtion, livsstil, utbildningsnivå, befolkningsutveckling m.m.

Marknadsanalys – SWOT SWOT-analysen är en användbar metod för att analysera det egna företagets situation, dess starka och svaga sidor: Strength – Styrka Weakness – Svaghet Opportunity – Möjlighet Threats – Hot

Kundanalys Kunskap om kunder är livsviktig när ett företag ska marknadsföra sina produkter En kundanalys bör bl.a. omfatta följande information: Antal, ålder, kön Boende Inkomstnivåer Utbildning Resvanor Köp- och konsumtionsvanor Hur mycket som spenderas på resor

Livsstilar Särskilt kunskap om olika livsstilar påverkar turistnäringens marknadsföring av olika resmål Marknadsföringen blir mer realistisk om man har rätt information om den målgrupp man vill vända sig till

Livsstilar – Mainstreamers Följer strömmen och söker säkerhet genom att leva ett konventionellt liv Deras semestervanor följer majoriteten De stannar ofta hemma eller i stugan Möjligtvis kan de åka på en enklare charterresa

Livsstilar – Aspirers Söker statussymboler och tar stora risker Deras fritidsintressen är t.ex. bergsklättring, båtsport och motorsport De åker gärna på äventyrsresor

Livsstilar – Succeeders Har redan uppnått status och har inget behov av ytterligare statussymboler De söker gärna kvalitet och är intresserade av golf, shopping- och weekendsemestrar

Livsstilar – Reformers Anser att livskvalitet är viktigare än status De är välutbildade och fritiden ägnar de åt familjen med vandringar, cykling och läsning

Olika typer av turister Turister kan också klassificeras utifrån önskade aktiviteter och resmål Indelning sker bl.a. med hänsyn till attityder, beteenden, behov, aktiviteter och efterfrågan

Vildmarksturisten Vildmarksturisten vill förändra sin vardag totalt under semestern med aktiviteter som bergsklättring eller dykning Vildmarksturisten vill tillfredsställa sina fysiska behov och även till viss del sina behov av status Han eller hon är mycket miljömedveten

Nätverksturisten Denna resenär vill inte bli betraktad som turist utan vill istället smälta in med den lokala befolkningen Resenären bor ofta hos släkt och vänner och ställer inte särskilt höga krav på resmålet Nätverksturisten vill tillfredsställa sina sociala behov

Emigrantturisten Emigrantturisten vill resa bort från sitt hemland av politiska, skatte- eller klimatskäl Hon eller han lever under en tid i en vardagsroll på resmålet Emigrantturisten har sociala behov som motiv för sina resor

Sightseeingturisten Den här turisten vill uppleva världen på ett snabbt och behagligt sätt gärna med hög standard Sightseeingturisten vill främst tillfredsställa sina sociala och kulturella behov men även ge uttryck åt status

Kunskapssökaren Denna grupp kännetecknas av god ekonomi och relativ hög kunskapsnivå Under semestern vill denna grupp lära sig mer om olika resmål och uppleva olika kulturer Kunskapssökaren har främst kulturella men även sociala motiv för sina val av resmål

Sol- och snötillbedjaren Denna turist söker trivsel och njutning i ett område med sol och värme eller i ett vinterlandskap Charterturism till medelhavsländerna och vintersportorter tillgodoser turistens önskemål Han eller hon har både social behov och behov av status för sina resor

Aktivitetsturisten Syftet med resan för denna turist är att få motion både under sommar och vinter Denna turist ställer höga krav på natur- och kulturresurser samt på anläggningar Aktivitetsturisten vill främst tillgodose sina fysiska behov

Nyttoturisten Nyttoturisten vill utnyttja fritiden till att plocka bär och svamp, fiska eller jaga Hela familjen är samlad och man lever ganska enkelt i en stuga eller tältar under semestern Nyttoturisten har främst fysiska och social motiv för sina resor

Livsnjutaren Denna turist lägger stor vikt vid god mat och dryck samt logi Kvalitet och service är mycket viktig

Konkurrentanalys När ett turistföretag planerar för en ny destination eller ett nytt resmål är det också viktigt att ta hänsyn till konkurrenternas produkter, priser, aktiviteter och planer Följande bör man veta om marknaden och konkurrenterna: Den totala marknaden – storlek, olika metoder för marknadsföring m.m. Produktutveckling – trender, nya produkter m.m. Priser – nivåer, rabatter m.m. Försäljningsled – direkt, via internet m.m. Försäljningsfrämjande åtgärder – omfattning, utformning, användning av sociala medier m.m.

Vision och mål Utifrån resultaten från marknadsanalysen bestämmer företaget olika marknads mål både på kort och lång sikt Företagets visioner och affärsidé ska naturligtvis styra företagets inriktning

Handlingsplan Företaget måste även upprätthålla en handlingsplan med de aktiviteter, medel och metoder man vill använda för att uppnå sina mål Handlingsplanen måste alltså visa vilka konkurrensmedel man vill använda: Produkt Plats Påverkan Pris Personal

Produkt Att kunna erbjuda en attraktiv produkt eller tjänst är det viktigaste konkurrensmedlet inom turism En turistprodukt kan vara en fysisk produkt eller en kombination av en fysisk produkt och tjänst Men en turistprodukt ör oftast egentligen en tjänst inom servicesektorn – turisttjänst En turisttjänst produceras och konsumeras samtidigt Inom turism säljs upplevelser, förväntningar och känslor, vilket medför stora krav på marknadsföringen Turisttjänsten blir tillgänglig för kunden vid en speciell tidpunkt på en speciell plats Kunden måste därför förflytta sig till tjänsten

Produkt Turisttjänsten har en rad egenskaper som man måste vara medveten om: Den går inte att beröra fysiskt eller lagra Den går inte att prova i förväg Den är ofta säsongsberoende Den produceras och konsumeras samtidigt Den kan variera beroende på väder och personalens agerande Den är ofta kapacitetberoende – det finns ett visst antal platser Den innebär förväntningar från kunderna Den måste på något sätt beskrivas för kunden i ord och bilder

Plats För att kunna sälja produkter och tjänster måste det finnas effektiva kanaler för att nå kunderna Konkurrensmedlet plats måste vara rätt för respektive produkt eller tjänst De flesta turistprodukter eller tjänster säljs och bokas via internet De flesta researrangörer har egna hemsidor med bokningsmöjligheter Många företag finns även med i Facbook eller Twitter Möjligheten att kommentera på hemsidan eller på sociala medier gör att andra kan läsa om personliga intryck Butiker och telefonförsäljning är fortafarande vanliga kanaler för försäljning

Påverkan Syftet med påverkan är att: Göra kunderna medvetna om produkten Informera kunderna om fördelarna med just denna produkt Stimulera och öka efterfrågan Locka kunden till köp med hjälp av extra förmåner Påminna kunden om produktens existens

Påverkan De viktigaste medlen för påverkan inom turism är följande: Annonsering och reklam Direkt marknadsföring PR – Public Relation Personlig försäljning SP – Sales Promotion Mässor

Annonsering och reklam

Direkt marknadsföring

PR – Public Relation

Personlig försäljning

SP – Sales promotion

Mässor

Pris Pris spelar en mycket stor roll inom turism och priskonkurrensen är hård Är priset fel hjälper inte massiv marknadsföring eller annonsering Oavsett produkt eller tjänst måste man ta hänsyn till följande faktorer vid prissättning: Företagets kostnader Kundens vilja och förmåga att betala Konkurrenternas priser

Utvärdering Det sista delen i marknadsplanen omfattar utvärdering och uppföljning av företagets verksamhet Detta gäller särskilt företagets ekonomi och lönsamhet För att kunna följa upp verksamheten och marknadsföringens mål måste de vara mätbara och realistiska Både nivå och tidsperiod ska finnas angivna i målbeskrivningen För att utvärderingsmål som har med resenärens bedömning av en resa att göra, kan man be dem fylla i en formulär