1 Projektbanken 022 Klicka någonstans så fortsätter bildspelet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Speldosan.
Material för projektarbetet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Arbetsterapi i skolan.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Dokumentation av Arbetsterapiprocess
Gymnasiearbetet p..
Barnanpassad utredning
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Metodstöd.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
Systematiskt arbetsmiljöarbete
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Praktisk arbetslivsorientering
Att skriva projektrapport
Högskoleförberedelse
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Utlandsstudier för I:are
Teknisk rapportskrivning
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Att hålla en presentation
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Att tillsammans påverka!
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skolutveckling via digitala medier
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Läskotten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Läroplansnätverk förskolan
Planera ett Event 30-år-fest.
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
En kurs för att hitta din affärsidé
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
STUDENTREKRYTERING.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
Elev loggbok.
Presentationens avskrift:

1 Projektbanken 022 Klicka någonstans så fortsätter bildspelet

2 Vi var några elever som kom på en bra projektidé! Vi ville anordna en diskokväll för vår klass - och kanske fler klasser på skolan.

3 Vi pratade med vår lärare. Han godkände idén som lämplig inom kursen ”Projektarbete 100 poäng”. Han åtog sig också att bli vår handledare. Vi startade direkt med planeringen!

4 Vid första mötet pratade vi igenom idén ordentligt. Först noterade vi viktiga saker som måste göras direkt. Att åtgärda direkt: • kontakta diskjockeys • boka lokal (preliminärt) • undersöka intresset i övriga klasser • bestämma dag Frågor till nästa möte: • drycker, förtäring • ordning och säkerhet • kostnader, betalningssätt • inbjudan, affisch • ??

5 Vi möttes igen i projektgruppen och nu blev vi påminda om att planering tar mer tid än man tror. Allt vi bestämde noterades: – vad som skulle göras – vem som ansvarade för varje uppgift – när uppgiften skulle vara klar.

6 Ordnings- och säkerhetsfrågorna funderade vi särskilt över, t ex • risken för brand • kontroll av lokalens nöd- utgångar • om närboende kan störas • om det krävs ordningsvakt • maximalt antal besökande som lokalen tillåter. Diskokvällen närmade sig! Vi stämde av hela projektet Med vår handledare.

7 Vi insåg att vi behövde hjälp av kompisar utanför projekt-gruppen. Några åtog sig att städa lokalen dagen efter (mot ersättning förstås). Vi gjorde också en noggrann kalkyl. Gruppen möttes för att dokumentera projektet och planera för redovis- ning och utvärdering. Ekonomi: Intäkter: • entréavgifter • från försäljning Kostnader: • lokal, städning • musik • inköp av dryck, mm Resultat:

8 Dagen D kom! Många hjälpte till med att • transportera utrustning • ordna lokalen • trimma ljud och ljus • provköra med DJ • fixa kiosken • mm.

9 Så brakade det loss!! Vi i projektgruppen hade förstås en del arbetsuppgifter men kunde ändå gå omkring och känna på stämningen och delta i festen.

10 Dagen efter träffades vi i projektgruppen för att följa upp det som hänt, t ex • hur uppskattades disko- kvällen? • gick festen enligt planerna? • efterarbetet i festlokalen • ekonomin. Vi sammanställde också den slutliga projektrapporten.

11 Dags för redovisning! Hur fungerade: • projektet i stort • planeringsmöten, arbetsgång • medverkande, deltagare • säkerheten • ekonomin • dokumentationen? Hur upplevde vi projektarbetet? Vilka lärdomar har vi fått? Kunde något ha gjorts annor- lunda?

12 Projektgrupp, Arbetssätt, Projektplan, Ekonomi. Jobba som planerat, Stäm av med HL, Anteckna, Skriv rapport. Vad blev resultatet? Hur jobbade vi? Vad lärde vi oss? Tydligt mål, rimlig omfattning, stäm av med handledaren (HL).

13 Ett sätt att välja projekt: Projektidéer… Konstruera och tillverka ett ställ för skivstänger till skolans gymnastiksal. …att designa/kon- struera, vidareutveckla, rita, beskriva och fram- ställa varor/produkter och tjänster. …att undersöka, utreda, kartlägga och beskriva olika förhållanden och tillstånd … att anordna, arran- gera och genomföra olika publika verksam- heter, till exempel fester, utställningar och konferenser. Designa, tillverka och distribuera hjälpmedel; t ex dokumenthållare till kommunens kontor. Vidareutveckla produkt eller process i sam- verkan med företag, teknikcenter eller högskola. Undersöka hur skolan genomför och dokumenterar ”systematiskt arbetsmiljöarbete”. Visa hur räddnings- tjänsten arbetar; – förebyggande, – och när något– – händer. Kartlägg hur ett av ortens företag arbetar med IT; informationsteknik. Anordna en trevlig diskokväll vid termins- slutet för den egna klassen. Arrangera utställning i kommunhusets entré om ett gymnasie- program. Samordna företagens utställningar i samband med höstens information till grundskolans elever. Kommunen, offentlig verksamhet Skolan, hemmet, fritiden Företag, teknikcentra, högskolor … kan hämtas från/i samarbete med: … med inriktning:

Fler spännande idéer hittar du i projektbanken!

Om du sparar ner bildspelet på din hårddisk kan du använda det som grund för en PowerPoint-presentation av ditt eget projektarbete. Tänk på att du av upphovsrättsliga skäl inte får använda bilderna från bildspelet.