Webben genererar nya beteenden och möjligheter  Peter Hellman 070-950 38 78 

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Skåne län PROGNOS våren 2012 Arbetsmarknadsutsikter.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Skolarbete &.
En bransch med många ansikten….
1.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Jonas Andersson, Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Marknadsföring & Internet
Marknadsföring av turism
ANNA ÅLENIUS MATHSON º International PR Manager º LinkedIn º Bloggar MND.
Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Skåne Prognos Arbetsmarknad. Bild Utredningsenheten Thomas Behrens Konjunkturindikatorer Sverige och Danmark Viktad sammanvägning.
Hur tänker Handisam om sociala medier?
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
Hoppsan, jag har fått Internet i mobilen! Erik Hörnfeldt från den GLADA mobiloperatören.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
1.
1.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Enkel turismkunskap.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Vissa är smarta, andra inte men oavsett så är de bra att ha
Förslag till planering kapitel 12
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Webben genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman maj 2013.
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
VI ÄR WSP Afrika, Indien, Mellanöstern Storbritannien Norra Europa Asien Australien Sydamerika USA Kanada +300 Kontor.
Slide 1 Mobila nätverket Framtiden är här. slide 2 3 fördelar med mobil annonsering Kampanjen syns bättre Fler klickar på annonser i mobilen Positivt.
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Regionförbundet i Kalmar Län
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Att forska om tjänster.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
Byggmaterialindustrierna - en viktig näring för Sverige April 2008.
Byggmaterialindustrierna i siffror 144 miljarder kronor i omsättning företag medarbetare Drygt 30 branscher Viktig näring för Sverige Sysselsätter.
Marknadsföring av turism
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Marknadsföring av turism
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
genererar nya beteenden och möjligheter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Webben genererar nya beteenden och möjligheter  Peter Hellman   maj 2014

Presentation -Peter Hellman  Bakgrund - referenser  Rapporter - studier  Internet idag – fakta  Digital strategi – Internet Evolution – Lifestyle-Teknik –resor/upplevelser  Beteende på nätet - drivkrafter  Varumärke –påverkan - interaktion  Affärsmodeller – nya tjänster  Wepplats - funktionell  E-handel  Sociala medier  Digitala kartor  Betalningar via nätet  Ny teknik o trender  Slutsatser

Rapportens syfte  Tillmötesgå näringens kunskapsbrister  Beskriva Internets möjligheter och utmaningar  Konkreta tips och råd kring hur Internet kan användas bättre  Uppmuntra till diskussion och kunskapsinhämtning  Förmedla framtidsutsikter

internets utveckling resor  Kombination av  Teknik  Lifestyle  Resor o upplevelser

Internet evolution  Information & Kommunikation  Yahoo, Hotmail, Msn, Google – 77 M anv  Commerce  Amazon, Ebay, Expedia - 500M anv  Community Self Expression&Entert  Facebook,Bloggar,You Tube M anv  Mobilt Internet M anv

Digital strategi  Finnas där kunden finns  Förflytta mer till självservice  Stödja kunder med digitala tjänster före,under,efter resan  Pris-säljstrategi som optimerar verksamheten  Genomföra digitala evolutionen  Gäller webben,sociala media,mobiltinternet

Vad är internet idag realtid – quickly  Effektiv distributionskanal (DR)  Kommunikationsplattform (PR)  Starkt primärt media (Branding)  Kraftfullt kommunikationsredskap(CRM)

2013 fakta  2,5 billion online  4 billion cell phones  75 million blogs  Flickr 15 billion photos  You Tube –Skype 500 million users  45% mobile users (Europa) mobile internet service 2013

Digital participation  ”The digital world above all is about participation”  ”The digital world is not a acampaign,it is a commitment”

SocialMedia  400 milj aktiva  1200 milj foton laddas upp varje mån  Genomsnitts anv har ca 130 vänner  Finns över 28 milj anvgrupper  22 milj anv uppdaterar sin status varje dag  90% av anv är utanför USA  More than 45 translations-50 in develpment  Över 1000 milj anv på Facebook 2012

Fungerar  Enkel o logisk uppbyggnad av sajter  Få klick-nå fram sökta  Möjlighet att söka på flera olika sätt  Intressanta länkar som tillfredställer infobehovet  Positiva överraskningar  Möjlighet att lagra bli igenkänd vid nästa besök

Rapportens innehåll  Möjligheter och hot med Internet  Turist- och konsumentbeteende på Internet  Varumärken  Affärsmodeller  Hemsida  E-handel  Sociala medier  Digitala kartor  Betalningssäkerhet  Framtidsutsikter

Möjligheter och hot  Lättare att komma in på marknaden, men svårare att nå ut till kunderna  Nya möjligheter till samarbete  Smalare målgrupper möjligt  Osäkerhet hos kunden

Konsumentbeteende  Vem besöker hemsidan?  Vad letar besökaren efter?  Den ”sociala turisten” som lyssnar till andra  Envägs- resp. tvåvägskommunikatören

Effektivare affärsmodeller  Internet innebär en ökad konkurrens  Hemsida efter kundsegment  Relationsskapande  Att förmedla en image  Se verksamheten med nya perspektiv  Fundera över sina målgrupper

E- handelsprocessen Information Jämförelse och beslut Bokning Betalning Leverans Uppföljning

Internet i siffror  Den svenska reseindustrin omsätter ca 300 miljarder 2012  Sysselsätter ca medarbetare  Svensk e-handel värd 125 miljarder sek 2012  Sysselsätter ca medarbetare  Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning  Omsättning e-handel i Sverige avseende resor och turism: 40 miljarder 2013  2005 sökte 59 % information om resor på Internet – 2010 sökte 90 % information om resor på Internet  2013 sökte 45 % information via smartphones  En bra konverteringsgrad är %

Slutsats  Kompensera för de mjuka bitar som försvinner med IT  Sociala medier underlättar för den ”sociala turisten”  Ta hänsyn till framtidens konsument  Samverkan och samarbete viktigt  Omvärldsbevakning  Marknaden börjar mogna  Mobilt internet växer  Distribution kontra kompetens