Talboksservice på Södertörns högskolebibliotek

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talande böcker – läsande barn
Advertisements

Att arbeta med talböcker för barn och unga
På KI:s hemsida hittar du information som vänder sig till alla KI:s studenter ingång för student Studievägledning Studera utomlands Studenträtt.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Service till studenter med läsnedsättning Umeå Universitetsbibliotek Maud Johansson Studiedag om MTM:s service till studenter
Tillgänglighet vid Åbo Akademi
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Solanderskolan presenterar
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
PDA som förvärvsmetod på universitets- och högskolebibliotek
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
Ökande tillgänglighet gynnar alla studenter
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Vikten av att nätverka
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
ÖSTRA LUGNETS SKOLBIBLIOTEK. Till biblioteket kommer alla elever schemalagt varje eller varannan vecka. Vi börjar alltid med en samling i Mysen där eleverna.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Bättre Möjligheter På Arbetsmarknaden – Udvikling Af Voksenuddannelse I Øresundsregionen BMPA - UAVIØ.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson.
Lunds universitet / LTH / Internationella avdelningen/September 2010 Utbytesstudier – Allmän information 1 oktober 2010.
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Strategi för användning av den sociala webben i Ingå bibliotek Barbro Nystedt Raija Selén
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Enkätstudie besvarad av nyanställda tandläkare inom NLL samt sommararbetande studenter 2011 Åsa Engström Lindh & Malin Westin Fredriksson.
Vem är jag? Marianne Ekholm Gunve
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Biblioteket Har du haft en bra konferens? 2.Arbetar du med webbpublicering/webbarbete? 3.Har du erfarenhet av värdegrundsarbete? 4.Ska vi börja?
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
Förberedelser av barn som ska genomgå magnetkamera undersökningar
Studenter och studentbostäder i Stockholms län Ylva Disheden 7 december 2012 Tillväxt, miljö och regionplanering.
Jesper Klein katalog.tpb.se
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Välkomna! Informationsmöte ang. LOK-stödsansökan via IdrottOnline (IO) Henrik PerssonHans Bergman Gästriklands IdrottsförbundSISU Idrottsutbildarna.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Studentmedarbetare Uppsala kommun
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
Egen nedladdning i praktiken
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Samordnad Individuell Plan
Hej alla glada elever och föräldrar i Östadkulle Ridklubb! Vi har nu uppdaterat medlemsregistret och fått tillgång till allas mailadresser. Syftet med.
Informationsträff för dyslektiker BIT
Ny process för hantering av litteraturlistor
Kursböcker, grupprum och datorer på UB Öppet seminarium för LAU Carin Bjarsch, Pedagogiska biblioteket.
Utbildningsvetenskapliga fakultetens omorganisation Möte med ordförande-gruppen
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Talböcker och teknik Kristina Elding och Karin Ohrt Bibliotek, bildning och media.
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Användning av surfplattor i biblioteksarbete Samarbetspartners: Pieta Eklund, BLR, Högskolan i Borås Jan Christer Magnusson, Chalmers bibliotek, Chalmers.
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
PRAO vecka 48 (27 november- 1 december)
Mötet med studenten Presentation
Maximera lärandet™ - för effekt och resultat
Presentationens avskrift:

Talboksservice på Södertörns högskolebibliotek Tina Forsgren och Kristin Rosén 2013-04-25

Vi som arbetar med talboksservice Ann-Sofie, Åsa och Tina 2013-04-25

Talboksservice Ingår i kundservice Arbetar aktivt med informationsspridning Egen personal Terminsstartsmässor Institutionssekreterarna Samarbetar med samordnarna 2013-04-25

Samordning av stöd till studenter med behov av att använda MTM och talboksservice Studenten kontaktar samordnaren för ett möte Studenten visar intyg på sitt funktionshinder Samordnaren skriver ut ett intyg som studenten använder i sin kontakt med högskolan Samtidigt som samordnaren anmäler studenten till MTM, mailar samordnaren studenten och tipsar studenten om att boka tid för introduktion hos talboksservice Studenten får tillgång till Resursrummet 2013-04-25

Så här gör vi Mail till talbok@sh.se, vi svarar och bokar tid Vi möter studenten vid infodisken och går till infoverkstan Ber om litteraturlistan och lånekortet och ev. intyg Ändrar i studentens låntagarpost så de automatiskt får 2 veckors lånetid isället för 1 vecka Visar MTM´s hemsida och söker i katalogen Visar hur nedladdningen går till samt registrerar låntagaren för egen nedladdning Visar och informerar vår egen hemsida för talboksservice så de vet var de ska vända sig vid eventuella problem Introduktionen avslutas och vi fyller på deras kopieringskort om de har rätt till fri kopiering 2013-04-25

Statistik Introduktioner: 2010 = 62 st 2011 = 57 st 2012 = 53 st I dagsläget har vi haft 24 st Inläsningar av lektörer 2012 = 31 st 2013-04-25

Aktiva studenter i registret = 227 Brända skivor 2009 = 436 st 2013-04-25

Resursrummet Ett rum endast tillgängligt för funktionshindrade studenter, beläget i Universitetsbiblioteket. Tre datorer med rättstavningsprogram, konverteringsprogram word -> DAISY-format, ordböcker, lexikon, röststyrda stödprogram etc. Studenten får, om den vill, en introduktion till stödprogrammen. 2013-04-25

Aktiviteter Drop-in träffar på biblioteket 2 tillfällen 2 timmar vardera olika dagar Vi kommer se över möjligheten att ha en talande webb på sidan om talboksservice 2013-04-25

Några frågor? 2013-04-25

Tack för oss och att ni ville lyssna Tina. Forsgren@sh. se Kristin Tack för oss och att ni ville lyssna Tina.Forsgren@sh.se Kristin.Rosen@sh.se Sara Hallal@sh.se 2013-04-25