© Aduct AB 2003-09-11 voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Möjligheter, risker och praktik!
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Värdeskapande användning av MAXIMO
Mobilen – en central funktion för mycket av det vi gör i idag…
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Miljarder möjligheter på en plats!
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Marknadsföring & Internet
Kunskaper och förmågor FEK1
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Behövs det pengar? Byteshandel.
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Passion, Samhörighet och Kärlek
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Förstudie.
Ett processinriktat arbetssätt
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Teknikupphandling Börje Nord En teknikupphandling är en anbudsprocess som ska stimulera och skynda på utveckling och användning av effektivare teknik.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research.
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Voxpop.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
custice . fakta . presentation
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Från idé till lönsamt företag 1 Hans Silveborg ALMI Innovation HANS SILVEBORG Innovationsansvarig ALMI Företagspartner Kalmar län AB
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Företag.
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Naturvetenskaplig undersökning
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Vad gör Almi?.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Li Jansson, Almega Utbildningsföretagen Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Analys, implementering och CAD för konsumentelektronik i bildanalys-system för klassificering av träflis Deltagare: Iggesund Tools AB Eurocon Anayzer AB.
Presentationens avskrift:

© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem

© Aduct AB Är analysarbete inför ett nytt projekt viktigt ?

© Aduct AB Hur värdera produkter utifrån egenskapskrav under hela produktutvecklingsprocessen ?

© Aduct AB Hur rangordna och värdera varje egenskap?

© Aduct AB Vid ”design review beslut”, är det då viktigt att följa upp hur egenskapskrav korrelerar mot projektstatus?

© Aduct AB Står resultatet i projekten i relation till hur väl man uppfyller egenskapskraven?

© Aduct AB Vi tror att: marknadsundersökningar och kundundersökningar inom de flesta företagen fungerar bra. mätning av egenskapskraven under projektets gång är svår och tungrodd. genom att mäta mot ställda egenskapskrav i projektstarten så skapar vi :  Färre projekt.  Kortare ledtider.  Bättre måluppfyllnad.  Större kundtillfredställelse.  Ökad vinst.

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling SSDR Utvecklingsprojekt Marknad S = start, slut DR = design review KundundersökningRiskanalysMåluppfyllnadKonceptutvärderingKonkurrentanalys Vad tycker Kunden är viktigast? Hur väl uppfyller den nya produkten kundernas behov? Hur väl uppfyller man egenskapskraven i Projektet? Vad är viktigast att Produktutveckla?

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Kundundersökningar Vad tycker kunden är viktigast voxpop databas Riskanalys Hur stor risk för projektet Utvärdering koncept, konkurrentanalys Värdeanalys=val av ide’ Utvecklingsprojekt, måluppfyllnad Validering: design reveiw Marknadsundersökningar, konkurrentanalys Utvärdering av nya produkten AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Kundundersökningar Vad tycker kunden är viktigast voxpop databas Riskanalys Hur stor risk för projektet Utvärdering koncept, konkurrentanalys Värdeanalys=val av ide’ Utvecklingsprojekt, måluppfyllnad Validering: design reveiw Marknadsundersökningar, konkurrentanalys Utvärdering av nya produkten AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Kundundersökningar Vad tycker kunden är viktigast voxpop databas AnalysBeslutsunderlag Beslut Hur värderar kunden följande egenskaper: Vilka egenskaper är viktigast att utveckla: …….

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Kundundersökningar Vad tycker kunden är viktigast voxpop databas Riskanalys Hur stor risk för projektet Utvärdering koncept, konkurrentanalys Värdeanalys=val av ide’ Utvecklingsprojekt, måluppfyllnad Validering: design reveiw Marknadsundersökningar, konkurrentanalys Utvärdering av nya produkten AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling voxpop databas Utvärdering koncept, konkurrentanalys Värdeanalys=val av ide’ AnalysBeslutsunderlag Beslut Värdering av våra olika koncept mot varandra= Val av koncept Utvärdering av våra koncept i förhållande till konkurrenter Utvärdering av konkurrerande produkter …….

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Kundundersökningar Vad tycker kunden är viktigast voxpop databas Riskanalys Hur stor risk för projektet Utvärdering koncept, konkurrentanalys Värdeanalys=val av ide’ Utvecklingsprojekt, måluppfyllnad Validering: design reveiw Marknadsundersökningar, konkurrentanalys Utvärdering av nya produkten AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling voxpop databas Riskanalys Hur stor risk för projektet AnalysBeslutsunderlag Beslut Vilka delar av projektet är det störst risk med Prioriteringsanalys; Vilka delar av projektet är viktigast …..

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Kundundersökningar Vad tycker kunden är viktigast voxpop databas Riskanalys Hur stor risk för projektet Utvärdering koncept, konkurrentanalys Värdeanalys=val av ide’ Utvecklingsprojekt, måluppfyllnad Validering: design reveiw Marknadsundersökningar, konkurrentanalys Utvärdering av nya produkten AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling voxpop databas Utvecklingsprojekt, måluppfyllnad Validering: design reveiw AnalysBeslutsunderlag Beslut Val av konceptlösning; Värdeanalys Måluppfyllnad, Mäta under projektets gång hur väl man möter egenskapskraven …..

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Marknadsundersökningar voxpop databas KundönskemålEgna krav Indata produktplanering, produktportfolie Egenskapsbeskrivning Uppsättning hypotes Design Konstruktion Produktion Service Annat Marknadsundersökningar AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Önskade Egenskaper Måluppfyllnad Egenskaper; Beslut Marknadsundersökningar Produktutveckling ledtid voxpop databas

© Aduct AB voxpop metodik design review Vi är långt ifrån måluppfyllnad Vi stänger projektet Vi är enligt plan för måluppfyllnad Vi tror att vi kommer att uppfylla målen Vi fortsätter med projektet Vi tror inte att vi kommer att uppfylla målen

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Kundundersökningar Vad tycker kunden är viktigast voxpop databas Riskanalys Hur stor risk för projektet Utvärdering koncept, konkurrentanalys Värdeanalys=val av ide’ Utvecklingsprojekt, måluppfyllnad Validering: design reveiw Marknadsundersökningar, konkurrentanalys Utvärdering av nya produkten AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling voxpop databas Marknadsundersökningar, konkurrentanalys Utvärdering av nya produkten AnalysBeslutsunderlag Beslut Marknadsundersökningar; Hur bra kunde vi leva upp till kundernas önskemål Konkurrentanalys; Hur bra blev vår produkt relaterat till konkurrenter …….

© Aduct AB voxpop metodik attitydundersökningar Utvärdering arbetssökande voxpop databas Medarbetarundersökning Medarbetarvalidering Avdelnings, företags validering….. Kvalitets validering …… AnalysBeslutsunderlag Beslut

© Aduct AB Hypotes Survey Indata •Produkter •Parametrar •Produktinfo •Bilder •mm Databas Internet Analys Respondenter Projektmedlemmar •Diagram •Tabell •Exportera •Diagram •Tabell •Exportera FW

© Aduct AB Voxpop metodik, 4 basfrågor Funktion Egenskap Kvalitet Användbarhet Design (utseende, upplevelse) Bi-effekt (negativa/positiva)

© Aduct AB

Trafikmagasinet

© Aduct AB Trafikmagasinet viktad+pris

© Aduct AB

 Färre projekt  Kortare ledtid  Bättre måluppfyllnad  Större kundtillfredställelse voxpop vinster voxpop ger ökad vinst

© Aduct AB Vad kostar voxpop Att hyra systemet: Hyra av programplats och egen databas : SEK/mån ( min 4 mån. ). Utbildning max 5 deltagare 1 dag : SEK. Att köpa tjänster: Pilotprojekt, komplett värdeanalys fast pris: SEK. Körning av komplett värdeanalys från: SEK. Kundundersökning: från SEK Medarbetarundersökning inkl ”våra frågor”: från SEK

© Aduct AB voxpop metodik produktutveckling Värde Analys •Funkt. •Användb. •Design •Bi-effekt SSDR Mätning och återkoppling mot de uppställda egenskapskraven voxpop databas Tid Utvecklingsprojekt Antal projekt Vinsterna ökar med antal projekt och utsträckningen i tiden

© Aduct AB Ett webb-baserat system som kan jämföra produkter, tjänster, egenskaper eller liknande med varandra och på så sätt få fram den bästa produkten. Voxpops utgångspunkt är hela tiden kunden/ marknaden. Vad är då voxpop?

© Aduct AB För att kunna jämföra produkter (eller tjänster) med konkurrerande produkter krävs två saker: 1.Man måste kunna jämföra egenskaperna mellan produkterna på en skala. 2.Man måste kunna vikta varje enskild egenskap voxpop värdeanalys