Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Projektplan, milstolpar och organisation OL 108A Ht 2012
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Utvärdering av projekt
Vardagsutveckling - vad är det?
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
• Projektperiod mobiliseringsfas genomförande • Budget kr varav; (43%) EU (57%) Luleå kommun.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Integration och mångfald –
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Styrning Mina meddelanden
Välkommen till ESF:s seminarium
Länsgemensam ledning i samverkan
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Förstudie: Hållbar konsumtion
Mervärden och aha-upplevelser
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
9. PROJEKTLEDNING, KONTROLL och KOMMUNIKATION. PROJEKTLEDNING  Projektledare  Ledningsgrupp? – Ekonomiansvarig? – Publicitet? – Utvärderare / följeforskare?
Kommunikation OL108A.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Marknadsföring av Projekt X
+ Projektledarens lilla blå
Kartläggning av inköpsprocessen
Varför omvärldsbevakning?
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kort om Projektplanering
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Kommunikationsplan för ----
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Att starta, planera och driva projekt
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Utveckla lönebildningen
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Planering och organisering
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan Göteborg 3 Maj 2011 Gunilla Ivarsson kontakt@gunillaivarsson.se

Kommunikationsplan Budskap - vad Målgrupper – till vem Kanaler – hur, av vem, när Uppföljning – effekt,utvärdering,feedback 2

Budskap Innovativa resultat/produkter? Lärdomar? Arbetssätt? Organisation? Metoder/Modeller? Hantering motgångar, samverkan? Ta hjälp: Ansökan, projektplan,workshop med styrgrupp, projektgrupp, utvärderare. 3

Målgrupp Interna aktörer: deltagare, projektgrupp, styrgrupp, samverkansparter, referensgrupp…. Externa intressenter: Beslutsfattare, brukare, konkurrenter, supportrar, media, politiker Vilka påverkas av våra resultat? Kolla strategiska checklistan! 4

Strategisk checklista Identifiera vad som är unikt/nytt i projektet Vilka aktörer påverkas av våra resultat Prioritera viktiga aktöreratt nå för långsiktiga effekter Stärk deras grad av delaktighet 5

Målgrupp Lär känna din målgrupp! Behovsanpassa Rangordna målgrupper Prioritera kvalitet istf kvantitet – information är INTE en bristvara Omvärldsbevaka - lärande Invärldsbevaka - lärande 6

Kanaler - exempel Rapporter, nyhetsbrev, debattartikel Hemsida, sociala medier Pressmeddelanden Nätverksmöten - egna eller andras Konferenser – egna eller andras Projektinterna kanaler 7

Kanaler Den personliga 30-sekundaren 8

Kanaler - Budbärare Projektledare Projektmedarbetare Styrgrupp/referensgrupp Deltagare Taktiskt val: Relevans - genomslag – anpassa t målgrp 9

Kanaler - Timing Flexibilitet – projektplan Flexibilitet - omvärld Häng på!? Men behåll kontrollen Exempel: Är Almedalen eller Bokmässan viktiga? Fasta datum Bin Ladin eller Patrik Sjöberg – berörs vår plan? 10

Kommunikationsplanen - ett levande dokument Skapas tidigt Överskådlig o tillgänglig Revideras löpande Sätt mål, följ upp Ansvarig, budget Låt alla interna veta 11

Ansvarsfördelning – viktigt (Exempel ur) Kommunikationsplan: Plattform Principer för extern och intern kommunikation Syfte: Stärka medvetenhet om projektets mål, syften, förutsättningar, aktiviteter o resultat hos kulturlivets aktörer (yrkesverksamma inom området), politiker, näringsliv för att stärka projektets möjligheter att nå sina mål. Ansvarsfördelning – viktigt Vem gör vad och varför, vem godkänner vad, professionella specialkompetenser/branschkunskaper hos styrgrupp och kursledare tillvaratas Värderingar, kommunikationsrutiner 12

Sammanfattning Planerad kommunikation Budskap – vad + Målgrupper – till vem + Kanaler – hur, av vem, när + Uppföljning – effekt, utvärdering, feedback = KOMMUNIKATIONSPLAN 13

UPPGIFT: (välj ett projekt i gruppen) Formulera ett budskap – ska spegla det innovativa Bestäm målgrupp – till vem Bestäm kanaler – av vem, hur, när 14