RAPPORT Hur går det för kunderna – en uppföljande mätning Juli 2012 Kund: NyföretagarCentrum Sverige Kontaktperson: Harry Goldman, Daniel Dworetsky Kontakt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Advertisements

Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Kärnverksamhet Innovation Nya företag Etablerade företag Finansiering
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Allmänheten om Allergier
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
© Synovate Ungas attityder till rökning
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2011  ANTAL BESÖKARE  RÄCKVIDD  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Allmänheten om julens mat och dryck S Spendrups: Synovate Temo: David Ahlin Datum:
Kommunstyrelsen noterar informationen till protokollet.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Nationell NKI-undersökning Jobs and Society NyföretagarCentrumKundnöjdhet 2009 Fakta om undersökningen Målgrupp Personer som var på rådgivning hos.
Företag startade med hjälp från Nyföretagarcentrum Ett försök att kvantifiera Nyföretagarcentrums effekt Barbro Widerstedt.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2011  ANTAL BESÖKARE  RÄCKVIDD  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, bolagsform, omsättning? Jämförelse.
Specialiserad psykiatrisk sjukvård 2013 Juha Rainio och Tarja Räty Specialiserad psykiatrisk sjukvård Statistik rapport 2/2015.
NyföretagarCentrums resultat 2014 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2014.
Rapport Allmänheten om utevistelse för hönor Djurens Rätt.
Rapport Djurens Rätt. oktober Förord  Undersökningen har genomförts inom ramen för Demoskops månatliga telefonomnibus med allmänheten.
Synovate:Arne Modig Projektnummer:S Datum: Förvärvsarbetande om a-kassan.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Kostnadsfri rådgivning Verksamheten i 200 kommuner 2011: personer startade företag NyföretagarCentrum.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

RAPPORT Hur går det för kunderna – en uppföljande mätning Juli 2012 Kund: NyföretagarCentrum Sverige Kontaktperson: Harry Goldman, Daniel Dworetsky Kontakt på Novus: Anna Ragnarsson Tel:

Bakgrund NyföretagarCentrum Sverige (Stiftelsen Svenska Jobs and Society) är en stiftelse som främjar nyföretagande och entreprenörskap, och moderorganisation för landets alla NyföretagarCentrum som erbjuder kostnadsfri rådgivning till alla som vill starta eget företag. NyföretagarCentrum täcker närmare 200 kommuner med rådgivning och målsättningen är att bidra till fler livskraftiga företag kom personer till NyföretagarCentrum för rådgivning har startat företag. Verksamheten finansieras främst av näringslivet men även av myndigheter och organisationer. Sammantaget finns ett 30-tal nationella partners, men tillsammans med alla landets NyföretagarCentrum stöds verksamheten av företag, organisationer och myndigheter, som alla stöder idén om att Sverige behöver fler livskraftiga företag. Bakgrund och syfte Syfte Finansieringsformen gör det viktigt att visa på nyttan med verksamheten och att det stöd som NyföretagarCentrum ger resulterar i livskraftiga företag. NyföretagarCentrum genomför därför med regelbundenhet en kundundersökning i syfte att följa upp hur det gått för kunderna och deras verksamhet. Motsvarande mätningar har genomförts tidigare av oberoende undersökningsföretag: år 2000 (av Gallup) och 2007 (av Temo Synovate). Denna mätning är en uppföljande mätning som bygger på delvis samma upplägg och genomförande som tidigare för att fånga jämförbarhet över tid.

 Undersökningen har genomförts som en webbunderökning. Under perioden 27 april – 22 maj De tidigare mätningarna som genomfördes av Gallup (2000) och TemoSynovate (2007) genomfördes som telefonintervjuer (CATI).  Målgrupp för undersökningen är personer som besökt NyföretagarCentrum för rådgivning någon gång under treårsperioden och som dessutom har startat företag. 1. NyföretagarCentrums besökare. I rapporten kallade NyföretagarCentrum-besökare 2. NyföretagarCentrums besökare som fått mentorsstöd ( ) i programmet Mentor Eget Företag. I rapporten kallade NyföretagarCentrum-adepter 3. Ett slumpmässigt urval av nystartade företag (enskilda firmor) ur UCs register och som inte haft kontakt med NyföretagarCentrum. I rapporten kallade referensgruppen.  Ett totalurval av NyföretagarCentrums kunder har levererats till Novus. Novus har därefter dragit ett slumpmässigt urval som skall spegla den totala kundstocken. NyföretagarCentrum har också leverererat ett urval av nystartade företag utifrån UCs register. Ett har skickats till de utvalda med en inbjudan till undersökningen. 2 mailpåminnelser har gått ut.  Sammanlagt har intervjuer genomförts.  Undersökningens resultat redovisas i denna rapport. Detaljerade resultat redovisas i en separat tabellbilaga Genomförande MålgruppBruttoNettoDeltagarfrekvens NyföretagarCentrum-adepter % NyföretagarCentrum-besökare % Referensgrupp %

Antal svarande MålgruppNedbrytning(n) NyföretagarCentrum-adepterSamtliga270 NyföretagarCentrum-besökareSamtliga1141 ReferensgruppSamtliga299 NyföretagarCentrum-adepterHar enskild firma med start år NyföretagarCentrum-besökareHar enskild firma med start år ReferensgruppHar enskild firma med start år NyföretagarCentrum-adepterHar enskild firma143 NyföretagarCentrum-besökareHar enskild firma659 ReferensgruppHar enskild firma265

Vilka är nyföretagarna?

Fråga: Hur gammal var du när du hade första kontakten med NyföretagarCentrum? BAS: De som haft kontakt med NyföretagarCentrum Mer än var fjärde besökare var under 35 år vid första besöket hos NyföretagarCentrum

Fråga: Är du eller någon av dina föräldrar födda utomlands? BAS: Har enskild firma Hög andel utländsk bakgrund Enskild firma

BAS: Samtliga Bland de som fått mentorstöd är majoriteten kvinnor Kvinnor

Fråga: Hur stor eller liten nytta har du haft av rådgivningen du fått av NyföretagarCentrum? BAS: Varit i kontakt med NyföretagarCentrum och startat företag år av 10 NyföretagarCentrum-besökare har haft stor nytta av rådgivningen

Vad har hänt med företagen?

Fråga: Vad har hänt med det företag du har startat? BAS: Samtliga NyföretagarCentrum-besökare har hög överlevnad, NyföretagarCentrum-adepter ännu högre. Motsvarande nationell siffra på ”överlevnad”: 68%. (”Uppföljning av 2005 års nystartade företag – tre år efter start”, Tillväxtanalys 2010)

Fråga: Vad har hänt med ditt företag du har startat? BAS: NyföretagarCentrum-besökare (n=1141) Ålder vid första kontakt med NyföretagarCentrum Yngre driver sitt företag idag i lägre grad än övriga åldersgrupper

Bransch, antal anställda, omsättning

Fråga: Inom vilken bransch är ditt företag verksamt? BAS: De som driver enskild firma idag med start år NyföretagarCentrum- adepter/-besökare Referensgrupp De som fått stöd från NyföretagarCentrum är mest verksamma inom Hälsa resp. handel medan företagen i Referensgruppen är verksamma inom IT- konsulttjänster resp. Kultur och nöje

BAS: NyföretagarCentrum-adepter och -besökare samt referensgruppen som driver enskild firma idag och med start år Antal anställda i enskilda firmor Fråga: Hur många anställda har företaget idag, räknat i heltids årsarbete, inklusive dig själv som ägare? Genomsnitt: NyföretagarCentrum-besökare = 0,8 NyföretagarCentrum-adepter = 0,9 Referensgruppen = 0,9

Fråga: Vilken omsättning hade företaget/beräknar du att företaget får första året? Fråga: Vilken omsättning hade ditt företag det senaste verksamhetsåret? BAS: De som driver enskild firma idag och med start år 2010 eller Drygt 6 av 10 NyföretagarCentrum-adepter och -besökare uppskattar en omsättning på upp till kr det första verksamhetsåret. NyföretagarCentrum-adepter ökar snabbare i omsättning än NyföretagarCentrum-besökare och referensgruppen. BAS: De som driver enskild firma idag och med start år

Nyttjande av underleverantörer

Ja Fråga: Har du någon/några av följande tjänster/produkter? Användande av underleverantörers tjänster är högre bland NyföretagarCentrum- adepter än bland NyföretagarCentrum-besökare och referensgruppen BAS: NyföretagarCentrum-adepter och -besökare samt referensgruppen som driver enskild firma idag och med start år