Trängselavgifter och prissättning www.transportlearning.net Drawing by Ruairi O Brien TRÄNGSELAVGIFTER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Dubai "En annan värld".
ÖGS Bolaget AB Miljöåtgärder.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Geografi Henrik Carlsson.
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Parkerings-prissättning och Parkingshantering
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Kort om miljön och vår konsumtion
Energiledningssystem
Vad är skillnaden på klimat och väder?
Skyddet av dricksvatten, vad kostar det och vem ska betala?
Levnadsvillkor och resursfördelning
World Cancer Day 2009.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
Fjärde järnvägspaketet
Postprojektet Skåne den 22 september Bibliografisk service - en service att reflektera över  - en dyr service?  - en nödvändig service?  - kan.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
INTELLIGENTA TRANSPORTSYSTEM (ITS) COMPETENCE - SEMINARIUM OM INTELLIGENTA TRANSPORT- SYSTEM.
Ett tema om befolkningen i världen
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Västsvenska paketet.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Vad är du för typ av person?
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
Mattis Bergquist
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Startade 1997 med ideellt valda miljökommittéer 2005 – Alla klubbar I Hallandsdistriktet har tilldelats SGF:s miljödiplom Arbetet har bestått i framtagande.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
En guide för effektutvärdering
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Val av transport till resmålet.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Anslutning till Mina meddelanden
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Modern belysningsteknik – sparar energi och pengar
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Gustaf Forsberg SeedGard AB ThermoSeed -Resultater for termisk bejdsning af udsaed.
Utveckling och ekonomi
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Staffan Algers Professor i transportsystemanalys , KTH
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Presentationens avskrift:

Trängselavgifter och prissättning Drawing by Ruairi O Brien TRÄNGSELAVGIFTER

Trängselavgifter och prissättning ämnen Var befinner vi oss nu? Vad är trängselavgifter (road user charging - RUC)? Varför implementera trängselavgifter? Ekonomisk teori Vad vill vi uppnå med trängselavgifter? Hur skall trängselavgifter uppnå det? Några exempel – Singapore, Trondheim, London, Stockholm, Italy, Znojmo Hur implementera trängselavgifter – maximera chanserna Ge alternativ för din egen stad

Trängselavgifter och prissättning Var befinner vi oss nu? Stora tidsförluster pga trafikstockning Ekonomisk förlust (tid, energi) Luftföroreningar och buller orsakar hälsoproblem Brist på parkeringsplatser Oangenäm gatumiljö - städer Splittring av sociala nätverk Alltså… NEJ till ökad kapacitet genom att bygga nya vägar – pga inducerad trafik – sedan länge borta från agendan JA till “demand management” – balans resor/trafik

Trängselavgifter och prissättning Vad är RUC (Road User Charging)? Enkelt: förare för betala för sitt användande av vägutrymme Betalar de inte redan tillräckligt? • inköpsskatt, vägskatt, obligatorisk försäkring, bensinskatt, etc. NEJ Marginalkostnaden? Supermarket parallel! Betala en årlig summa pengar till matbutiken, så får du gå dit och hämta så mycket du vill…

Trängselavgifter och prissättning Ekonomisk teori säger Kostnaden som användandet av vägar ger upphov till bör reflektera summan av marginalkostnaderna som de orsakar för: infrastrukturförsörjaren • Kostnad för drift och slitage andra väganvändare • Kostnad för trängsel, risk för olyckor Externa effekter • Kostnad för sjukvård och miljöskador Trängselavgifter lägger marginalkostnaderna på den enskildes kostnad för att köra – förare tar mer ekonomiskt rationella resval – trafikvolymen minskar

Trängselavgifter och prissättning Vad erhåller vi? Minskad trängsel - snabbare bil- och kollektivtrafikresor, säkrare cykling och gång,…... Minskad miljöpåverkan – renare luft, lugnare gator, mindre växhuseffekt,…... Intäkter – tillhandahålla frekvent, pålitlig, bekväm kollektivtrafik, bättre cykling/gåendemiljö, bättre vägar, säkerhetsfördelar, …...

Trängselavgifter och prissättning Acceptans Det är ett problem! – enorm politisk känslighet Nymodighet Man vill inte betala för vad som har varit gratis förut Rättvisefrågor Konventionella åtgärder - mer populära Men acceptansen ökar om pengarna används för transportsystem och miljö

Trängselavgifter och prissättning Har det prövats förut? Singapore Area Licence Scheme in 1975 Bergen Cordon Crossing in 1986 Oslo Cordon Crossing in 1990 Trondheim Cordon Crossing in 1991 Singapore Electronic Road Pricing –kombination av cordon crossing and point crossing scheme in 1998 London Area License Scheme 2003 (to be extended 2006) Stockholm cordon crossing 2006 Större Italienska städer – area licences

Trängselavgifter och prissättning Hur fungerar trängselavgifter? Betalningsprinciper • Areatillstånd • Linje • Distans-/hastighetsbaserat • Storlek på avgiften och tid för avgift • Vem som behöver betala; och undantag Vad används inkomsterna till? Administration/teknik – hur fungerar det • Avgifter och böter • Kontroll

Trängselavgifter och prissättning Singapore: demand management ALS (1975) Rusningstrafik reducerad med 45% Hastighet ökad med 20% Olyckor minskat med 25% ERP (1998) Dagliga trafik- volymer reducerade med 20-24% Hastighet från 40 to 45 km/h

Trängselavgifter och prissättning Singapore- avgiftsprinciper areatillstånd och några motorvägar tid: inledningsvis morgonrusning, senare även eftermiddagsrusning, därefter även off-peak, arbetstider inklusive lördag till Saturday till 2 pm typ: inledningsvis Areatillstånd, sedan inre avgiftslinje avgiftsnivå: $3 per dag, $2 för off-peak-tillstånd, ERP - varierar avgiftspliktiga: fordon variation: tid på dagen, typ av fordon, lokalisering (ERP) Teknik – mätare med smartcard i fordon, debitering när fordonet passerar avgiftspunkt Avgift varierar var 3 månad för att hålla trafiknivån konstant Kontroll – kamera/ANPR

Trängselavgifter och prissättning Trondheim: infrastrukturinvesteringar Många nya vägar, tex. ny väg till flygplats, tunnlar Ny förbifart Cykelvägar Miljöåtgärder Förbättrad kollektivtrafik

Trängselavgifter och prissättning Trondheim - avgiftsprinciper Area: bebyggd area inklusive flygplatsväg tider: arbetstider typ: inre avgiftslinje avgiftsnivå: €3 per passage avgiftspliktiga: fordon variation: tidpunkt, typ av fordon, läge (EP), maximal användning per period

Trängselavgifter och prissättning London scheme Långsiktig plan Legal bas London Government Act och 2000 Transport Act Areatillstånd för centrala staden (21 km 2 ), intro Feb 2003 Upp till 50,000 vehicles per timma in till arean Planerat att ge £130 miljoner per åryear – i verkligheten £70 miljoner Inkomster öronmärkta i 10 år Undantag – boende (90% rabatt) Många betalningsmetoder, ANPR och patrullerande kontrollanter

Trängselavgifter och prissättning London Scheme area

Trängselavgifter och prissättning London Scheme 2 Trängseln inom zonen minskad med 30% Trafikvolymer minskade med 18% 30% reduktion i antal bilar och 65,000 färre bilrörelser 20% ökning av rörelser med buss och taxi Ökning med 29,000 busspassagerarein till zonen under morgonrusningen Bussarnas tillförlitlighet och restider förbättrad – extratid som passagerar väntar vid busshållplatser pga förseningar (pga service eller saknad buss) minskad med 20% över hela London och med 30% i och omkring avgiftszonen Viss debatt om effekter på handeln Liten påverkan på trafiken omkring zonen

Trängselavgifter och prissättning Nederländerna Avgifter planerade vid större vägar i Randstad 2.5 Euro avgift skulle minska rusningstrafiken på motorvägar med 35% Första steget mot kilometeravgift Fyra Randstad-städer mycket ovilliga (ekonomisk utveckling) men mutade av Holländska Transportministeriet Sedan valdes en död ledare och allt lades på is, tills vidare

Trängselavgifter och prissättning Implementering av vägavgifter För att maximera chanserna till att införande av vägavgifter skall lyckas behövs: • Överenskommelse om mål och att det finns ett problem som måste lösas • Politisk försvarare • Resurser – personal och pengar • (företrädesvis) bara ett beslutsfattande organ • En implementerande instans • Förmåga att förbättra alternativ före implementering • Lättfattlig och stödjande lagstiftning • Effektiv marknads-/kommunikationsstrategi, från start

Trängselavgifter och prissättning Slutsats Vägavgifter – kan de nå acceptans? Norge, Durham, London visar att det går Nyckelfaktorer för framgång : • Insikt om problemet • Stöd från handeln • Politisk konsensus ELLER en förkämpe (e.g. Ken) • Enkelt system, åtminstone till att börja med • Öronmärkning av inkomster • Uppenbara och rättframma investeringar i alternativ

Trängselavgifter och prissättning Användbara referenser • Följande artiklar av • Begg (bra bilder) • Chin (Singapore) • Baker (acceptans) - Kan alla laddas ner