Parlamentariska socialförsäkringsutredningen 2010:4

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Försörjningsstödstagare: Bara 1 av 7 får försörjningsstöd av rätt skäl.
1 Den parlamentariska socialförsäkrings- utredningens seminarium om arbetslöshets- försäkringen Ulrika Vedin | Enheten för ekonomisk politik och arbetsmarknad.
Arbetslöshetsförsäkringen: Tre förslag Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
– en översyn av aktivitetsersättningen
Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.
Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
i samarbete med Folksam
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Rättssäkerhet och effektivitet i arbetslöshetsförsäkringen •Beräkningsgrunder för arbetslöshetsersättning – utgångspunkter: - deklarerad historisk inkomst,
Nordisk slutkundsmarknad
Håkan Svärdman Folksam
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarnas utmaningar
DITT BOENDE.
Sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen – principer och utmaningar
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET
Samordning av socialförsäkrings- förmåner inom EU
LSS-kommittén – bred översyn av personlig assistans
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET. VÅRT SKYDDSNÄT Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Stöd till start av näringsverksamhet. Antal nyanmälda platser ackumulerat år 2009—2011.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
1 A-kassan och facket A-kassans finansiering Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet LO-seminarium om arbetslöshetsförsäkringen,
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Trygghet – så funkar det!. Vårt skyddsnät Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Löneökningar med minst 860 kronor per månad och heltidsanställd dock med ett lägsta utrymme om 3,5 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst.
Ersättningen för personlig assistans
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
0 EU / Norden och arbetslöshetsförsäkringen – generella utgångspunkter EU:s regelverk och nationella regelverk är inte fullt ut anpassade till hur rörligheten.
Nuvarande samverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Samordning av den sociala tryggheten Arbetslösa som påbörjar deltidsarbete i annat land.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Budgetunderlag Samrådsmöte,
Att lära sig att analysera
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Ålderdom utan fattigdom Om äldrefattigdom och kvinnors låga pensioner.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Det går bra för våra kunder!
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Parlamentariska socialförsäkringsutredningen S 2010:04
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Miljömålen består av tre slags mål
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Miljömålen består av tre slags mål
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Resursfördelning Grundskolenämnden
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Parlamentariska socialförsäkringsutredningen 2010:4

Kommitténs uppdrag Se över de allmänna försäkringarna vid sjukdom och arbetslöshet. Överväga förändringar som kan ge mer hållbara sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar. Belysa samspelet mellan sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna, ekonomiskt bistånd och aktivitetsstöd. Analysera och pröva möjligheterna att utveckla samhällets stöd för återgång i arbete eller studier. Presentera delbetänkande om nya regler för inkomstunderlag för dagersättningar i socialförsäkringen. Utgångspunkten har varit att det ska baseras på historiska (faktiska) inkomster. Konsekvenserna av en ökad harmonisering av sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna ska också analyseras.

Kommitténs ledamöter Gunnar Axen, M, ordförande Tomas Eneroth, S Patrik Björck, S Lars-Anders Häggström, S Tomas Tobé, M Lotta Finstorp, M Finn Bengtsson, M Gunvor G Ericson, MP Johan Pehrsson, FP Solveig Zander, C Sven-Olof Sällström, SD Liselotte Olsson, V Lars Gustafsson, KD

Socialförsäkringsutredningens arbete Hittills elva underlagsrapporter från forskare, berörda myndigheter och berörda organisationer. Delbetänkandet ”I gränslandet – Social trygghet vid gränsarbete i Norden” presenterades hösten 2011. Delbetänkandet ”Harmoniserat inkomstbegrepp – Möjligheter att använda månadsuppgifter i social- och arbetslöshetsförsäkringarna”.

Harmoniserat inkomstbegrepp Möjligheter att använda månadsuppgifter i social- och arbetslöshetsförsäkringarna Inledning Del 1 Månadsuppgifter Hur bör månadsuppgifterna utformas? Ett harmoniserat inkomstbegrepp i social- och arbetslöshetsförsäkringarna. Del 2 Socialförsäkringen Analys av möjligheter och problem med att beräkna inkomstunderlaget på faktiska (historiska) inkomster. Del 3 Arbetslöshetsförsäkringen Analys av hur månadsuppgifter kan användas i arbetslöshetsförsäkringen. Del 4 Konsekvenser

Socialförsäkringen - ett socialt kontrakt Alla samhällen karaktäriseras av någon form av fördelnings- och trygghetssystem. Försäkringskollektiven har under de senaste seklerna blivit allt större genom en framväxande försäkringsmarknad och socialförsäkringens framväxt. Väl fungerande försäkringssystem bygger på att de skapar tillräcklig trygghet på kort och lång sikt, att alla bidrar efter förmåga genom att arbeta och finansiera dem och att de stävjar missbruk och överutnyttjande.

Försäkringsprinciper Det finns avgörande skillnader mellan frivilliga försäkringar och obligatoriska socialförsäkringar. Frivilliga försäkringar Frivilligt deltagande Risk för negativ selektion Utestänger höga risker Förebygger genom självrisker och differentierade avgifter Utvärderas på en försäkringsmarknad Socialförsäkringar Obligatoriska deltagande Risk för ”moral hazard” Arbete, andra önskvärda sysselsättningar och ibland bosättning ger förmån En del av ett samlat trygghetssystem Utvärderas politiskt på basis av den samlade effekten

Socialförsäkringen - ett socialt kontrakt Alla medborgare kan erbjudas ett försäkringsskydd oberoende av risk. Det har minskat fattigdom, omfördelat resurser och fungerat som automatisk stabilisator i ekonomin. Socialförsäkringen behöver hitta en fungerande balans mellan ekonomisk trygghet och ekonomiska drivkrafter till arbete. Socialförsäkringen måste upplevas som tillräckligt bra av tillräckligt många. Regelverkets uppgift är att skapa samhällsnytta genom att ge trygghet, omfördela resurser och befrämja arbete och därmed välfärdspolitikens finansiering.

Principer för arbetet Kommittén har enats om tre vägledande principer för inkomstunderlaget: Förutsebarhet – den försäkrade bör redan innan skadefallet i möjligaste mån veta vilken inkomst denne har försäkrad och om kravet på arbetsmarknadsförankring är uppnått. Rättssäkerhet – förtroendet bygger på att besluten upplevs som rättssäkra och sker till så små samlade kostnader som möjligt. Administrativ effektivitet – försäkringen bör i möjligaste mån anpassas till ny teknik.

Problem med dagens regelverk Både social- och arbetslöshetsförsäkringarna ersätter inkomstbortfall, men beräknar inkomsten på helt olika sätt. Regelverken i dessa försäkringar bygger på en omfattande manuell hantering av uppgifter, innebär stora krav att samla in detaljerade uppgifter och bedöma dem, kan göra det svårare för dem med en svagare anknytning till arbetsmarknaden att påvisa sin rätt till ersättning och är svåra att både förstå och tillämpa.

Månadsuppgifter Införandet av månadsuppgifter skapar nya möjligheter att förbättra försäkringarna om de utformas ändamålsenligt, felaktigheter minimeras, de innebär ett acceptabelt integritetsintrång och uppgiftslämnarbördan för företagen blir rimlig. Kommittén föreslår att den försäkrade inkomsten ska kunna periodiseras till den månad som inkomsten är intjänad, att Skatteverket ska svara för summeringen av uppgifterna, att månadsuppgifterna bör lämnas så tidigt som möjligt i månaden och att uppgifterna bör gallras ut efter 11 år.

Harmoniserat inkomstbegrepp Inkomstbegreppet bör kunna utläsas ur de uppgifter som ingår i månadsuppgiften. Det kräver förändringar av dagens inkomstbegrepp. Kommittén föreslår att inkomstbegreppet harmoniseras mellan social- och arbetslöshetsförsäkringarna. Den försäkrade inkomsten ska bestå av förvärvsinkomst. Med förvärvsinkomst avses kontant bruttolön och skattepliktiga förmåner, men ej kompletterande ersättningar vid sjukdom och föräldraledighet. Förslaget innebär en viss kostnadsökning för socialförsäkringens del, framför allt inom föräldraförsäkringen. Inom arbetslöshetsförsäkringen bedöms inte förändringen påverka kostnaderna.

Socialförsäkringen Olika strategier för hur månadsuppgifter ska kunna användas är möjliga. Används för att kontrollera rimligheten i de uppgifter som den försäkrade själv har uppgett. Används om inte individen själv påvisar andra förhållanden. Historiska (faktiska) inkomster är huvudregeln, men undantag kan göras. Historiska (faktiska) inkomster gäller undantagslöst.

Socialförsäkringen För- och nackdelar med att bygga inkomstunderlaget på historiska (faktiska) inkomster. Fördelar Tydligare samband mellan inkomster och rättigheter i försäkringen. Ökad förutsebarhet genom att det i förväg går att veta vilken ersättningen kommer att bli. Kan ge administrativa vinster. Nackdelar Under en tid genomslag för gammal inkomst, bl.a. vid arbetstids-förändringar, kan ge sämre koppling till inkomstbortfall. Inträdet behöver hanteras med särregler. Osäkerhet kring de fördelningsmässiga effekterna.

Socialförsäkringen Olika modeller för ramtid Effekter av att välja olika långa ramtider diskuteras och om alla månader ska räknas in i ramtiden. Hantering av skyddsvärda situationer I vilken utsträckning behöver reglerna ändras om försäkringen skulle bygga på historiska (faktiska) inkomster? Likheter och olikheter mellan social- och arbetslöshetsförsäkringarna och vissa specifika problem med de skyddsvärda situationerna analyseras. Frågan om inkomstunderlaget ska bygga på överhopppningsbar tid, förmånsgrundande ersättningar eller både och diskuteras.

Socialförsäkringen Anpassning av inkomstunderlaget i vissa fall Hur ska de nytillträdande hanteras? Vilka är nytillträdande? Hur ska efterskyddet hanteras? Behövs arbetad tid i socialförsäkringen? Taket i socialförsäkringen Konstruktionen av taket i social- och arbetslöshetsförsäkringarna helt olika. Vilka takkonstruktioner är möjliga? Företagare och kombinatörer Vilka är egenföretagare i social- och arbetslöshetsförsäkringarna? Vilka problem uppstår för kombinatörer?

Arbetslöshetsförsäkringen Uppgifter om arbetad tid, som är en viktig komponent i arbetslöshetsförsäkringen, föreslås inte samlas in i månadsuppgifterna. Två alternativa handlingsstrategier: bygg regelverket på inkomstuppgifter i månadsuppgifterna eller inkludera arbetad tid i månadsuppgifterna. Arbetad tid används framför allt till bedömning av arbetsvillkoret, beräkning av grundbeloppet, beräkning av antalet ersättningsdagar (deltidare) och beräkning av dagsförtjänst.

Arbetslöshetsförsäkringen - strategi I Nuvarande arbetsvillkor minst 80 timmars arbete per kalendermånad i minst sex månader under ramtiden eller minst 480 timmars arbete under sex sammanhängande kalendermånader under ramtiden och minst 50 timmars arbete under var och en av dessa månader. Tänkbart inkomstvillkor minst 8 000-10 000 kronor per kalendermånad i minst sex månader under ramtiden. Överväg indexering av inkomstvillkoret

Arbetslöshetsförsäkringen - strategi I Nuvarande fastställande av grundbeloppet Grundbeloppet på 320 kr minskas proportionerligt mot normalarbetstiden. Tänkbart fastställande av grundbeloppet Fast grundbelopp på till exempel nuvarande genomsnittlig nivå (240 kr 2010) eller på nuvarande maximal nivå (320 kr) oberoende av tidigare inkomst och arbetad tid. Inkomstrelaterat grundbelopp på till exempel (procent av dagsförtjänsten) 40 eller 50 procent med ett tak på 320 kr per dag.

Arbetslöshetsförsäkringen - strategi I Tänkbart regelverk för deltidsarbetslösa Ersättning för faktiskt inkomstborfall. Inkomstbortfall: genomsnittlig arbetsinkomst under ramtiden minus arbetsinkomst under den arbetslösa månaden med ett tak på 680 kronor per månad. Vid hindertid som beror på annat än arbete och vid begränsat arbetsutbud minskas NI proportionellt mot hindertiden. Redovisningen på kassakort behövs för antal arbetslösa dagar per månad och kontrollfunktionen. Principiella förändringar Ersätter faktiskt inkomstbortfall under månad med arbetslöshet. Månadsbaserad ersättning.

Arbetslöshetsförsäkringen - strategi II Anpassa månadsuppgiften så att den kan användas i arbetslöshets-försäkringen som även fortsättningsvis bygger på arbetad tid. Orimligt med så detaljerade uppgifter om arbetad tid som nu samlas in via arbetsgivarintygen. Förenklat mått på arbetad tid Kontrakterad tid (inte tillräckligt, ingen info om frånvoro etc.). Faktiskt arbetad tid (kan mätas på flera sätt, ev. i kombination med kontrakterad tid). Anpassning av regelverket krävs även i detta fall. Att samla in arbetad tid i månadsuppgifterna innebär en ökad uppgiftslämnarbörda för arbetsgivare och att uppgifter som kan upplevas som känsliga samlas in om alla anställda.

Konsekvenser Socialförsäkringen. Kostnads- och fördelningsanalyser. Incitamentsanalyser. Arbetslöshetsförsäkringen. Hur påverkar kvalificeringen av ett inkomstvillkor i stället för ett arbetsvillkor? Konsekvenser av förändrat grundbelopp. Harmonisering av sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna Genomgång av de olika förslagen och analyserna med avseende på harmonisering.

Hållbara försäkringar Hållbarheten bygger på att det både finns en vilja och en förmåga att finansiera dem. Då måste försäkringarna både ge trygghet och innehålla en fungerande arbetslinje. För att detta ska uppnås krävs en anpassning av social- och arbetslöshetsförsäkringarna till de utmaningar de står inför och en större politisk samsyn kring grunddragen i modellen.