Ladok3 NUAK 2013-10-08.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Advertisements

NUAK Förnyad förvaltning
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
Införandestöd till Förnyad förvaltning
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Välkomna och inledning! Ladok – Swamidagar 24 – 25 oktober 2011 Högskolan Väst, Trollhättan.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Presentation av Ladok3s Tema 0
Ladok Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter CSN SCB NyA Etc. Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter.
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
LPL-möte Umeå
Studentcentrum-Öppet hus
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Välkomna och inledning!
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
Ändamålsenlig drift KTH den 23 oktober Bakgrund och syfte »Ändamålsenlig drift är ett delprojekt inom Förnyad förvaltning som har till uppgift att.
Resultathantering i Ladok3
Ladok3 .
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
LPL möte Förnyad förvaltning
Studentgränssnittet i Ladok3
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Så får vi Ladok3 att flyga NUAK, Ladok3 Utmaningen.
Målseminarium Uppföljning » Wallingatan 2 »Catherine Zetterqvist och Anna Åhnberg.
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Ladok3-projektet Lokala PL —08 Umeå. 2 Organisation Hur ser organisationen ut?
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Årsredovisning i Ladok3 »NUAK 2014 »Johan Sjödin, Anette Eriksson, Catherine Zetterqvist och Katja Taavo.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Aktuellt från förvaltningen
Informationsmöte »Administratörer i Uppsala »Den 26 mars 2015.
I NTRODUKTION TILL NYA L ADOK Version
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Övergripande beskrivning av Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist.
Erika Forsberg Så här arbetar vi med krav.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
Ladok3, informationsdag Arlandia, Målet med dagen Att sprida information om projektet och produkten Ladok3 genom att beskriva: »Vad har vi.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 DECEMBER Dagens agenda Resultatleveransen version 1.4 Information om uppföljningsleveransen mm Utvecklings- och leveransstrategi.
N YA L ADOK PÅ K UNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN (KKH)- S Å HAR DET GÅTT Gunnar Råhlén och Anette Eriksson NUAK
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Infomationsdag ladok3-projektet
Presentationens avskrift:

Ladok3 NUAK 2013-10-08

Historik Ladok Classic Ladok Nouveau Ladok på webb 70-tal 1996 2004 Ladok har sin grund i 70-talet med expansion på 80-talet. 1996 infördes Ladok Nouveau, ett Unifacebaserat användargränssnitt som skulle ersätta det gamla terminalbaserade gränssnittet. Avsikten var att föra över all funktionalitet till Nouveau men av ekonomiska skäl fortlevde terminalgränsnittet som ”Ladok Classic”. 2004 togs Ladoks webbtjänster i drift, dessa skulle stödja lokala portaler och därför tog man aldrig fram ett gemensamt användargränssnitt för dem. Dvs inte utöver de gränssnitt som finns för en handfull uppföljningstjänster.

Varför Ladok3? Åldrande teknisk plattform (Uniface) Dubblerad logik Ökande underhållskostnader Höga kostnader för förändringar Bristande stöd för integration Åldrande teknisk plattform (Uniface) Dubblerad logik Java Uniface Ur projektdirektivet: Ladok har under lång tid successivt vidareutvecklats för att möta tillkommande krav. Inriktningen har gått från att vara enbart en bankbok för studenternas resultat till att också ligga till grund för medelstilldelning. Det har också blivit ett allt starkare, och nödvändigt, verktyg för uppföljning, utvärdering och planering. Systemet har undan för undan byggts på med ny funktionalitet och med tiden blivit något av ett lappverk där det blir allt svårare och framförallt mer kostsamt att hantera förändringar. Kostnaden för att anpassa och hålla dagens system i drift tar i anspråk en allt större andel av tillgängliga resurser. Samtidigt har förutsättningar och kravbild genomgått grundläggande förändringar sedan dagens Ladok formades. Flera närliggande system har utvecklats som ställer högre krav på samspel och effektivt informationsutbyte. Studenternas användarmönster och förväntningar har också förändrats. Ladok3 har även en internationell dimension och ska vara en del av ett europeiskt utbildningssystem. Av en rad samverkande skäl på teman som ekonomi, framtidssäkring, kvalitet och tillförlitlighet, bättre integrationsmöjligheter, upplösning av komplexitet, utnyttjande av nya tekniska möjligheter och moderna gränssnitt har Konsortiet dragit slutsatsen att en systemförnyelse avsevärt kan minska driftskostnaderna, inte bara för Konsortiet utan också för den lokala högskolan, samtidigt som servicen till nyttjarna kan anpassas och utökas.

Vad vill vi uppnå med Ladok3? Hantera förändringar Användarvänlighet Uppföljningsverktyg Strukturella förbättringar Stöd för alla utbildningsnivåer Möjliggöra för utveckling av studieadministrationen

Vi behöver ett modernt system Vidareutveckla en befintlig lösning Möjliga lösningar Ladok Vi behöver ett modernt system Helt ny lösning Vidareutveckla en befintlig lösning Samverkan Köp Egen utveckling Baserat på NyA Baserat på LpW Vi studerade alternativa lösningar under 2011 och såg egenutveckling som enda sättet att möta effektmålen. Köpa och anpassa ett standardsystem Inga nyckelfärdiga lösningar på marknaden, innebär en stor investering i en proprietär miljö Inga moderna tekniska plattformar, existerande system är i princip inte bättre än dagens Ladok Samarbete i en open/shared source-miljö Kuali (amerikanskt universitetssamarbete) hade en tidsplan som inte stämde med vår HISinOne lovande men bedömdes sammantaget innebära en för stor risk Generellt ett stort beroende av andra projekt eller leverantörer tidsmässigt eller kompetensmässigt Existerande teknik eller plattform Studerade LpW eller NyA som grund för en lösning Genomförbart men svårt att möta direktiven och effektmålen, särskilt så fort som beställaren önskade se leverans NyA har en gammal datamodell och är organisatoriskt skilt från Ladokkonsortiet Rapporter finns på Ladokwebben, dessutom pågår en utredning av vägvalen. Rapport i början av april. Ladok3? Ladok3? Ladok3! Ladok3? Ladok3?

Stödda processer Definiera utbildning Studieplanering Uppföljning Studiedeltagande Anmälningar Registrera resultat I stort sett samma som dagens Ladok men antagning förs helt över till NyA, studieplanering tillkommer. Examen Antagning

Grundstruktur Ladok3 Lärosäte SQL GUI Uppföljning BI-verktyg Ekonomi Årsredovisning Strategiska rapporter Lärosäte Ladok3 GUI Uppföljning BI-verktyg Ekonomi LMS SQL Tjänster i Ladok3 Utb.info Stud.delt. Resultat Examenshant Student Händelser (per lärosäten)

Generalisering av utbildningsformer

Projektet Ladok3

Ladok3-projektets beställarorganisation 38 lärosäten samt CSN Ladokkonsortiet stämma Styrelse Bilden visar hur Ladok3-projektet formellt är ett projekt som andra inom ramen för förvaltningen men att man har en egen styrgrupp som arbetar på direkt uppdrag av Ladokstyrelsen. Förvaltningsledning Ladok3:s styrgrupp Ladokförvaltningen Projekt Projekt Ladok3-projektet

Ladok3 projektorganisation 2013-10-01 Huvudprojektledare Johan Sjödin Strategi Huvudproduktägare Catherine Zetterqvist Ambassadör Mauritz Danielsson Lösning Projektledare Bo Sehlberg Införandestöd Projektledare Lars Cronfalk Styrgrupp Staffan Sarbäck Kravframtagning Projektledare Anna Åhnberg Stödfunktioner Lars Jackalin, QA/Controller Sophia Hanson Ridman, kommunikation Åsa Lindberg, projektadministration Expert-grupp Arkitekter Utvecklingsteam Tekniskt stöd Support och stöd Registervård Projektledarnätverk Områdesproduktägare Domänexperter Kravstöd Verksamhetstestare 72 personer 53 heltider 19 lärosäten

En annan vy på organisationen 72 personer 53 heltider 19 lärosäten

Projektets ramar och prioriteringar Prioritet och viktning Tid och kostnad Område Viktning Kostnad 0,5 Funktionalitet 0,3 Tid 0,2 Beräknad kostnad (mkr) Takkostnad (mkr) Tidigaste leveranstidpunkt Senaste leveranstidpunkt 286 314 Q1 2016 Q1 2017

Agil utveckling

Utvecklingsprinciper Vi bygger kvalitet från start - men funktionalitet inkrementellt Vi bygger för kända krav - framför förväntade framtida behov Vi bygger för enhetliga processer - framför lokala avvikelser Det vill säga, även om det finns värde i punkterna till höger värdesätter vi punkterna till vänster högre.

Utvecklingsplanen

Kravarbete

Oberoende tjänster ökar tillförlitligheten och flexibiliteten. Designprinciper Möjliggör lättföränderlig verksamhet. Verksamhetslogik och regler för ett område finns på ett ställe. Tjänsteorienterad arkitektur Oberoende tjänster ökar tillförlitligheten och flexibiliteten. Autonoma tjänster Eventuellt hitta illustration. Ger ett flexibelt sätt att hantera förändringar av information i system. Meddelandebaserat och händelsestyrt, (Event Driven Architecture, EDA)

Ta hand om arvet Ladok-data till Ladok3 Relevant data som vi kan konvertera in idag Utfall (%) Mål (%) 14 100

Ny förvaltningsorganisation Leveranser 2014-11 2013-04-29 Q1-2016—Q1-2017 Projektet Ladok 3 Ny förvaltningsorganisation Aktiviteter vid levernas Tiden från första leveransen från utvecklingen till den första leveransen till lärosätena innefattar, efter leverans till förvaltningen, många olika aktiviteter för att bland annat  konvertera och säkerställa konverterat data med den levererade versionen testa och säkerställa de integrationer som ska anpassas mot Ladok3 anpassa dokumentation till lokala behov hantera utbildning av slutanvändare hantera behörigheter sätta upp/konfigurera och testa infrastruktur mellan de olika miljöerna (testmiljöer, utbildning, produktion) på driftställe och lärosäten prestandatesta i produktionslik miljö acceptanstesta leveransen produktionssätta leveransen. Vissa aktiviteter kan påbörjas tidigare för att minimera kalendertiden mellan leveranserna, men kan inte slutföras förrän efter leveransen, medan andra måste utföras helt och hållet efter leveransen från utvecklingen. En för liten marginal mellan leverans från utveckling och leverans till lärosätena riskerar att vid en sent upptäckt försening i leveransen från utvecklingen att i sin tur skjuta på lärosätenas egen produktionssättning 6 månader till nästa möjliga period. Enligt tidplanen är leverans 1 av Ladok3 klar för leverans till förvaltningen i november 2014. Nästa teoretiska tid för produktionssättning för lärosätena är mars-april 2015, det skulle i praktiken betyda cirka 3 månader att hantera ovanstående aktiviteter. Ett sent upptäckt problem som skulle kunna försena leveransen från utvecklingen skulle då med stor sannolikhet orsaka en sent upptäckt försening för lärosätena med 6 månader med motsvarande palneringsproblem för dessa. Lärosäte Migrerings- och testmiljö Ca 1 version/kvartal Första version 2013-04 Produktionssättning del 1, Årsredovisning. 2015-10 Produktionssättning del 4, startar 2017

Skapa komponenter för resultatrapportering Komponent är nytt för Ladok och det finns inte i nuvarande system men har länge efterfrågats. Det är en hjälp för de lärare som vill rapportera deltagande, poäng, anteckning, avklard etc på nivån under modul. Det kan tex vara en ej poängsatt labb, ett studiebesök etc. Tidigare hanterades detta på egna listor på tex papper eller excel. Viktigt att poängtera är att detta är ett frivilligt stöd.

Användarvänligt gränssnitt Nytt betyg och rätta fel finns under Välj åtgärd

Många och olika projekt Lärosätesprojekt för Ladok3-systemet Ladok3-projektet Systemutvecklingsprojekt Verksamhetsförändringsprojekt? IT-projekt?

Informationskanaler Öppen frågestund ca 1 gång per månad via Connect Öppna informationsdagar 2 gånger per år Nyhetsbrev 1 gång per månad (496 prenumeranter) Ladok3 på webben En executive summary för det högre chefsskiktet är under framtagning Målgrupp förvaltningschefer/motsv. Frekvens 4 gånger per år

Vad tycker ni?