Lars Calmfors SNS samhällsprogram 16/9 Thoresta herrgård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Advertisements

EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
Konjunkturer och ekonomisk politik i den keynesianska modellen Kapitel 15 © Fregert och Jonung, Makroekonomi, 2010, Studentlitteratur.
Hur ska framtida statsfinansiella kriser i Europa undvikas? Lars Calmfors Kungl. Vetenskaps-societeten Uppsala, 31/
Innebär hanteringen av eurokrisen den slutliga dödsstöten för den ekonomiska demokratin?
Anm. Streckad linje avser IMF:s prognos oktober 2010.
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/
Vägar till full sysselsättning Lars Calmfors LOs konferens 9 april 2014.
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
Europeiska unionens institutioner
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 16/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? Fungerar det reformerade regelsystemet långsiktigt?
Finanskrisen Var kommer vi från och hur tar vi oss ur den? Lars Heikensten.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
KONJUNKTURLÄGET 27 augusti 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Från framgång till kris
Stabiliseringspolitik
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Penningpolitik och räntebana Lars E.O. Svensson Sveriges riksbank 22 augusti
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Eurokrisen Lars Calmfors Junilistans seminarium 29/
De centrala målen för den ekonomiska politiken ligger fast: full sysselsättning, snabb ekonomisk tillväxt, jämnare inkomstfördelning, rimlig prisstabilitet.
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
EU (Europeiska Unionen)
1 EMU: NÄR OCH HUR? Klas Eklund Malmö, 25 januari 2002.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Konjunkturnedgången och den ekonomiska politiken Lars Calmfors 20/1-09, LO.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan sänks till 2 procent Reporäntan bedöms ligga kvar på samma nivå under 2009 En kraftig sänkning av.
Konjunkturer.
Penningpolitik med inflationsmål
Offentliga finanser och penningpolitik Förste vice riksbankschef Svante Öberg SACO
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Marknad och politik: makroekonomi
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Ekonomisk politik på makroområdet Olika typer: Kom ihåg vad man kan göra: Stabiliseringspolitik ** Tillväxtpolitik Finansiell stabilitet ** Arbetsmarknadspolitik.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
Penningpolitisk rapport oktober Sveriges ekonomi växer snabbt.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURINSTITUTET
Vart leder eurokrisen? Lars Calmfors Vetenskapsrådets kvartalsseminarium: EU och drömmen om ett enat Europa 26/
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
Ojämlikhetens anatomi Per Molander. Frågor att begrunda Varför är alla samhällen ojämlika? Kan fördelningen påverkas? Vad leder ojämlikhet till?
Sverige och de globala utmaningarna. Är kriser en nödvändighet i den moderna ekonomin? Lars Calmfors Skånes ekonomidagar Kommunalekonomiska föreningen.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Ekonomisk politik Finanspolitik Penningpolitik Valutapolitik Arbetsmarknadspolitik.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Strukturen i pappersindustrin 2012
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
Presentationens avskrift:

Lars Calmfors SNS samhällsprogram 16/9 Thoresta herrgård Ekonomisk politik Lars Calmfors SNS samhällsprogram 16/9 Thoresta herrgård

Den ekonomiska politikens mål Hög tillväxt Hög sysselsättning Låg inflation Rimlig inkomstfördelning Finansiell stabilitet Goda offentliga finanser

Efterkrigstiden fram till mitten av 1970-talet Huvudmål: hög sysselsättning (låg arbetslöshet) Aktivistiskt (keynesianskt) synsätt - ekonomin är i grunden instabil och måste stabiliseras - konjunktursvängningar beror på variationer i efterfrågan - aktiv användning av finans- och penningpolitik för att stabilisera efterfrågan Stor tilltro till politikernas förmåga att föra ”rätt” politik - politiken bör ha maximal handlingsfrihet (diskretionär politik) Stabilt samband mellan inflation och arbetslöshet (Phillipskurvan)

Sammanbrott för keynesiansk politik i mitten av 1970-talet Stagflation - hög inflation - samtidigt ökar arbetslösheten - växande budgetunderskott Utbudsstörningar (oljepriser, lägre produktivitetsökningar, löneexplosioner)

Inflation and unemployment in the United Kingdom since 1971

Förändring av det ekonomisk-politiska synsättet Aktivistisk stabiliseringspolitik med sysselsättningsmål skapar ”inflation bias” Ekonomin är i grunden stabil: det är politiken som skapar de största störningarna Inflation och höga löneökningar ska inte ackommoderas genom expansiv politik - normpolitik - penningmängdsnorm eller växelkursnorm för penningpolitiken

Stabilitetsorienterad makroekonomisk politik Delegering av penningpolitiken till självständig centralbank Regler för finanspolitiken Hög sysselsättning ska i första hand åstadkommas genom strukturreformer som förbättrar arbetsmarknadens sätt att fungera - jämviktsarbetslösheten ska minskas

Penningpolitiken Tydligt inflationsmål: 2 procent i Sverige Aktivistisk politik men med andra mål än tidigare Det är penningpolitiken som i första hand ska svara för konjunkturstabiliseringen - inflationen vid inflationsmålet - produktion och sysselsättning vid sina jämviktsnivåer - reporäntan följer s k Taylorregel

Taylorregeln Reporäntan = Jämviktsrealränta + Inflation + 0,5 x (Inflation – Inflationsmål) + 0,5 x BNP-gap

Finanspolitiken Betoning av finanspolitiska regler Sverige - striktare budgetprocess (top-down approach) - överskottsmål: en procent av BNP över konjunkturcykeln - statligt utgiftstak - kommunalt balanskrav EU - högst 3 procent av BNP i underskott - högst 60 procent av BNP i offentlig skuld (eller om den är högre så ska den minska) - medelfristigt mål om budget ”i eller nära balans” - no-bail-out clause

Finanspolitiken (forts) Finanspolitiken ska inriktas på att nå långsiktiga budgetmål Aktiva (diskretionära) åtgärder ska inte användas för konjunkturstabilisering - risk för felaktig tajming - risk för felanvändning (politiska konjunkturcykler) och ”deficit bias” Finanspolitikens roll som konjunkturstabilisator bara genom de automatiska stabilisatorerna - automatiska variationer i skatteintäkter och transfereringar över konjunkturcykeln

Strukturreformer på arbetsmarknaden Mindre generös arbetslöshetsförsäkring Earned income tax credit – jobbskatteavdrag Aktiv arbetsmarknadspolitik - arbetsmarknadsutbildning? - jobbsökaraktiviteter? Återhållsam lönebildning - samordning - decentralisering till företagsnivå? - förhandlingar på branschnivå sämst?

The Great Moderation Föreställning om att konjunktur-svängningarna dämpats - inflation - men också resursutnyttjande

Figure 14.1 Macroeconomic volatility in the UK, France and the US since 1900.

BNP: index 2008 kvartal 3=100

Finanskrisen krävde extraordinära åtgärder Centralbankernas styrräntor sänktes ner mot noll - otillräcklig penningpolitisk stimulans (likviditetsfälla) Okonventionella penningpolitiska stimulanser - köp av obligationer - tillhandahållande av obegränsad likviditet Akuta bankstöd Diskretionära finanspolitiska stimulanser Finansiellt EU-stöd till Grekland, Europeisk stabiliseringsmekanism och stödköp av krisländers statsobligationer av ECB - brott mot ”no-bail-out clause”

Budgetunderskott och den offentliga sektorns konsoliderade bruttoskuldkvot 2010 2011 Belgien -5,0 99,0 100,9 Cypern -7,1 -7,7 62,3 67,6 Finland -3,8 -2,9 50,5 54,9 Frankrike -8,0 -7,4 83,6 88,6 Grekland -9,3 -9,9 124,9 133,9 Irland -11,7 -12,1 77,3 87,3 Italien -5,3 118,2 118,9 Luxemburg -3,5 -3,9 19,0 23,6 Malta -4,3 -3,6 71,5 72,5 Nederländerna -6,3 -5,1 66,3 69,6 Portugal -8,5 -7,9 85,8 91,1 Slovakien -6,0 -5,4 40,8 44,0 Slovenien -6,1 -5,2 41,6 45,4 Spanien -9,8 -8,8 64,9 Tyskland -4,7 78,8 81,6 Österrike -4,6 70,2 72,9 Storbritannien* -12,0 -10,0 79,1 86,9 Sverige* -2,1 -1,6 42,6 42,1 Euroområdet -6,6 78,7 84,7 EU -7,2 -6,5 79,6 83,8 Källa: Kommissionens majprognos. * Ingår inte i Euroområdet.

Behov av omtänkande i penningpolitiken Obalanser kan byggas upp trots att inflationsmål uppfylls - överdriven kredittillväxt - bostadsprisbubblor Bredare målformulering för centralbankerna? Inflationsmål (konjunkturstabilisering) och finansiell stabilitet Fler instrument – regleringsinstrument - kapitaltäckningskrav - belåningsgränser - likviditetskvoter Svårare utvärdera kortsiktig måluppfyllelse Centralbank eller Finansinspektion? Starka ekonomiska argument för att centralbank ska stå också för ”macroprudential surveillance” Är ytterligare maktkoncentration till centralbanken förenligt med nuvarande självständighet från det politiska systemet?

Behov av starkare finanspolitiska ramverk Skärpning av EUs finanspolitiska regler - tidigare och mer gradvisa sanktioner - ändrade rösträttsregler i Ekofin-rådet Bredare makroekonomisk övervakning - tidigare identifiera obalanser Bättre samspel mellan europeisk och nationell nivå - europeisk termin Mer strikta nationella ramverk - tydligare mål och restriktioner som i Sverige - åtaganden om transparens - oberoende finanspolitiska råd som ”vakthundar”

Budgetsaldo i Frankrike, Grekland, Italien och Portugal, procent av BNP

Budgetsaldo i Irland, Spanien och Storbritannien, procent av BNP

Överträdelser av EUs finanspolitiska regler   99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 Belgien x Bulgarien Cypern Danmark Estland Finland Frankrike Grekland Irland Italien Lettland Litauen Luxemburg Malta Nederländerna Polen Portugal Rumänien Slovakien Slovenien Spanien Storbritannien Sverige Tjeckien Tyskland Ungern Österrike

European crisis resolution mechanism European Monetary Fund Avvägning ”moral hazard” kontra risk för systemkollaps: ordnad skuldnedskrivning Land på obestånd ska kunna byta sina skulder mot skulder till fonden - långivarna får fordran på fonden - detta sker med ”haircut” - kapitalförluster för långivarna men de är begränsade - strikta krav på budgetkonsolidering Förvandla stabilitetspaktens böter till ”försäkrings-premier” till fonden