Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Läsplatta i undervisningen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Vad är teknik?.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Apptips med koppling till läroplanerna
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
EU:s åtta nyckelkompetenser
Pedagogisk dokumentation
VART SKA VI…?.
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hej och välkomna!.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Nya förutsättningar för lärande
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hovstaskolans styrdokument
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Upplägget av delkursen massmedia:
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
IKT och lärplatta i förskolan
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Kvalitativ metod I Hur gick det i går? Är det frågor? Vilken funktion har metod? Metodbegrepp.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Rädda klassrummet.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Nationella it-strategier – styrdokumentsförändringar Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Information Språkval.
Digitalt först med användaren i fokus
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Presentationens avskrift:

Det största sen VHS Det digitala klassrumet

Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande

Vad säger kursplanen? Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret Eleven skall – ha förmåga att se och framställa bilder och former med hjälp av traditionella och moderna metoder och tekniker, – kunna använda egna och andras bilder i bestämda syften, – kunna analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder, – ha kännedom om och kunna beskriva bilder från skilda tider och kulturer, känna till några framträdande bildkonstnärer samt vara orienterad om aktuella verksamheter inom bildområdet. Ämne: Bild

Vad säger kursplanen i Norge? Å kunne bruke digitale verktøy i kunst og håndverk er viktig for å søke informasjon og for selv å produsere informasjon i tekst og bilder. Produksjon av digitale bilder står sentralt i elevenes arbeid med foto, skanning, animasjon, film og video. I denne sammenheng inngår holdninger til kildekritikk, personvern og kjennskap til regler om opphavsrett. Multimedier inngår i presentasjon av egne og andres arbeid. Kunnskap om estetiske og digitale virkemidler er avgjørende for bevisst kommunikasjon. Ämne: Bild

Den nya lärarutbildningen

Bakgrund Lärande består till stor del av kommunikation och bearbetning av information. Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är ett allt viktigare redskap i skolan. Tillsammans med digitala läromedel och Internet innebär tekniken att lärandet kan underlättas och vidgas. EU:s utbildningsministrar enades 2006 om åtta nyckelkompetenser som man anser är nödvändiga i ett framtida Europa. Digital kompetens utpekas som en av dessa. För att utveckla kompetens inom området är lärarutbildningen, lärarna och skolan nyckelfaktorer. Tilläggsdirektiv ”Att använda IKT som verktyg är i det närmaste nödvändigt för att kunna vara delaktig i vårt moderna samhälle, i både arbetsliv och privatliv. Att introducera barn och unga till IKT-verktyg redan i skolan är av stor betydelse för deras delaktighet i samhället. Även inom vuxenutbildningen kan IKT spela en viktig roll. Det är därför viktigt att lärarna har hög kompetens i att använda IKT.

Alphasmart Google Earth wwwMP3-spelare SmartBoard

Alla ska bli kunskapsvinnare?