Konkreta handlingar i vardagen Energisparveckan 2013 Energisparveckan samordnas av Motiva Ab
Energisparveckan ordnas alltid i oktober vecka 41 • I år 7– • I kampanjen deltar företag, organisationer, kommuner och läroanstalter: • Hushållen nås via medierna och Facebook: • På Twitter: Energisparveckan samordnas på nationell nivå av Motiva. Veckan har ordnats sedan • Energisparveckan för andraklassare sponsras av energibolagen. Har ordnats sedan1996.
Varför delta? • Kampanjen väcker intresse: • År 2012 når 330 kommun-/företags-/organisationsmedlemmar indirekt tiotusentals finländare • Via finska företag med global verksamhet ordnas Energisparveckan redan på olika håll ute i världen • Över 80 ”sponsorer av andraklassare”, cirka skolelever halva årskullen omfattas av kampanjen (år 2011) • På Facebook har Energisparveckan 670+ vänner välkommen!
Energiansäästöviikko.fi 2012 • besök (5120 år 2011) • sidladdningar ( år 2011) • Energisparveckans kampanj finns också på Facebook och Twitter • Kampanjens egna postningar, enkäter och diskussioner delta, dela i egna medier • På Twitter följer och delar vi aktörernas inlägg om energisparande. Märk inläggen med #ESV • Kampanjen ökar användarna av tjänsten Motiva.fi med 20 % • Att delta är en möjlighet även för aktörerna!
Energisparveckan i medierna • Kommunikationen om Energisparveckan samordnas på nationell nivå av Motiva • Vid medieuppföljning 2012 totalt nästan 200 träffar, varav: • 100 i tryckta publikationer • 90 i nätpublikationer • 4 omnämnanden i radiosändningar • 2 omnämnanden i tv-sändningar • Kampanjen ökar användarna av tjänsten Motiva.fi med 20 % • Att delta är en möjlighet även för aktörerna!
Målen för kampanjen • Medverka till att vi närmar oss EU:s energieffektivitetsmål. • Vi lyfter fram framgångar inom energi- och materialeffektivitet: åtgärder och resultat • Vi motiverar att göra val som minskar klimat- och miljöpåverkan från vår verksamhet. • Vi startar nya former av energieffektivitetsarbete. • Vi kommunicerar om allt som redan gjorts. • Vi åstadkommer verksamhets- och beteendeförändringar. • Vi får tillsammans synlighet i medierna.
Kommuner Industrin Skolor Läroanstalter Kontor Tjänster Hushåll DeltagargrupperTemaområden Uppvärmning Resor Trafik Material. effektivitet Anskaffningar Användning av el Användning av vatten Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Veckoslutet Veckans uppbyggnad Aktörerna bygger upp en individuell kampanj utifrån sina egna utgångspunkter.
Mjuk kampanj med hårda resultatförväntningar • För att kunna visa att energi sparats behövs det utgångsdata och uppföljningsdata: hur mycket, var och när. • Installation av mätare, förbrukningsmätning, syner, testningar. Data kan samlas in och analyseras. Långsiktigt arbete. • Hur utvärderas Energisparveckan? • Effekterna är inte snabbt eller direkt mätbara, utan en del av affärsverksamhetens eller den kommunala tjänstens totalekonomi och kvalitet. • Nådde du målgruppen? Skedde den önskade inlärningen eller förändringen? Väcktes debatt? Kläcktes idéer? Förstärktes organisationens värderingar, förtydligades de strategiska målen? • Responsenkät 2013 med webropol. Ge respons, även under resans gång!
Energisparande är en attitydgrej !
ESV-teamet på Motiva • Maila oss på • Skriv till oss via • Materialbeställningar: och • Förfrågningar om föreläsare förmedlas till Nina • Kom ihåg att läsa blänkarna på ingångssidan: Aktuellt, tips och evenemang. • I nyhetsbrevet berättar vi också om aktuella saker. • Fråga om det är något du undrar över.
Konkreta handlingar i vardagen Tack!