Konkreta handlingar i vardagen Energisparveckan 2013 Energisparveckan samordnas av Motiva Ab.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rasisminvastainen kampanja Attitydtalko Veckan mot rasism
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Goda affärer på förnybar energi
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Presentation av H EMTRENDSBLOGGEN Välkommen!. Start december 2013 WordPress.com Utbildning Intern och extern kommunikation Två blogginlägg i veckan.
En presentation för dig som är lärare
Källbystugans kvalitetsarbete
Hur nå ut till företag ? Fred Nordström.
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Vi bygger ett mediacenter Basen för en sändande förening är en timmes radiosändning i veckan. Detta plus mediapaketet kostar kr/år (från 2500 kr/år).
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Ordförandeträff 2011.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
_______________ _____ ____________ __________
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Välkommen till Mid Sweden European Office -
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En reviderad läroplan för förskolan
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör –
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Mer ungdomar med! Finlands Röda Kors Rekrytering av unga frivilliga Mer ungdomar med!
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Strategisk kommunikation
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Energiråd för kontor Hej och välkommen till detta möte som ska handla om energieffektivisering på kontor. Just energieffektivisering har inte alltid varit.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Genombrottsmetoden.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Varför energieffektivisering?
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Marknadsföringsdag 25 sept 2014 Hur når vi ut till nya elever och får dem att plugga hos oss?
20 November 2014 Ett mål i hela världen: European Pressure Ulcer Advisory Panel.
KAMPANJEN MOT RASISM Veckan mot rasism Attitydtalko.
Fiber är så mycket mer än bara snabbt internet…
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Klarar du en kris?.
Vi har alla ett ansvar för miljön
Det här händer under vecka 47 Bra datum att ha koll på:
Presentationens avskrift:

Konkreta handlingar i vardagen Energisparveckan 2013 Energisparveckan samordnas av Motiva Ab

Energisparveckan ordnas alltid i oktober vecka 41 • I år 7– • I kampanjen deltar företag, organisationer, kommuner och läroanstalter: • Hushållen nås via medierna och Facebook: • På Twitter: Energisparveckan samordnas på nationell nivå av Motiva. Veckan har ordnats sedan • Energisparveckan för andraklassare sponsras av energibolagen. Har ordnats sedan1996.

Varför delta? • Kampanjen väcker intresse: • År 2012 når 330 kommun-/företags-/organisationsmedlemmar indirekt tiotusentals finländare • Via finska företag med global verksamhet ordnas Energisparveckan redan på olika håll ute i världen • Över 80 ”sponsorer av andraklassare”, cirka skolelever  halva årskullen omfattas av kampanjen (år 2011) • På Facebook har Energisparveckan 670+ vänner  välkommen!

Energiansäästöviikko.fi 2012 • besök (5120 år 2011) • sidladdningar ( år 2011) • Energisparveckans kampanj finns också på Facebook och Twitter • Kampanjens egna postningar, enkäter och diskussioner  delta, dela i egna medier • På Twitter följer och delar vi aktörernas inlägg om energisparande. Märk inläggen med #ESV • Kampanjen ökar användarna av tjänsten Motiva.fi med 20 % • Att delta är en möjlighet även för aktörerna!

Energisparveckan i medierna • Kommunikationen om Energisparveckan samordnas på nationell nivå av Motiva • Vid medieuppföljning 2012 totalt nästan 200 träffar, varav: • 100 i tryckta publikationer • 90 i nätpublikationer • 4 omnämnanden i radiosändningar • 2 omnämnanden i tv-sändningar • Kampanjen ökar användarna av tjänsten Motiva.fi med 20 % • Att delta är en möjlighet även för aktörerna!

Målen för kampanjen • Medverka till att vi närmar oss EU:s energieffektivitetsmål. • Vi lyfter fram framgångar inom energi- och materialeffektivitet: åtgärder och resultat • Vi motiverar att göra val som minskar klimat- och miljöpåverkan från vår verksamhet. • Vi startar nya former av energieffektivitetsarbete. • Vi kommunicerar om allt som redan gjorts. • Vi åstadkommer verksamhets- och beteendeförändringar. • Vi får tillsammans synlighet i medierna.

Kommuner Industrin Skolor Läroanstalter Kontor Tjänster Hushåll DeltagargrupperTemaområden Uppvärmning Resor Trafik Material. effektivitet Anskaffningar Användning av el Användning av vatten Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Veckoslutet Veckans uppbyggnad Aktörerna bygger upp en individuell kampanj utifrån sina egna utgångspunkter.

Mjuk kampanj med hårda resultatförväntningar • För att kunna visa att energi sparats behövs det utgångsdata och uppföljningsdata: hur mycket, var och när. • Installation av mätare, förbrukningsmätning, syner, testningar. Data kan samlas in och analyseras. Långsiktigt arbete. • Hur utvärderas Energisparveckan? • Effekterna är inte snabbt eller direkt mätbara, utan en del av affärsverksamhetens eller den kommunala tjänstens totalekonomi och kvalitet. • Nådde du målgruppen? Skedde den önskade inlärningen eller förändringen? Väcktes debatt? Kläcktes idéer? Förstärktes organisationens värderingar, förtydligades de strategiska målen? • Responsenkät 2013 med webropol. Ge respons, även under resans gång!

Energisparande är en attitydgrej !

ESV-teamet på Motiva • Maila oss på • Skriv till oss via • Materialbeställningar: och • Förfrågningar om föreläsare  förmedlas till Nina • Kom ihåg att läsa blänkarna på ingångssidan: Aktuellt, tips och evenemang. • I nyhetsbrevet berättar vi också om aktuella saker. • Fråga om det är något du undrar över.

Konkreta handlingar i vardagen Tack!