Nya Elementar!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Att välja - Hur gör man?.
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Handlingsplan för matematikutveckling
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Bakgrund Räddningsskolan Skövde AB vill genom en 12-veckors utbildning inom sjukvård, brand, säkerhet, självkännedom samt internationell verksamhet skapa.
SYV Studie- och yrkesvägledning
Summering av brainstorm 2
Utveckla din Praktiska IT
en mil öster om Linköping
Hej och välkomna!.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Vård- och omsorgs-(college)
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Askersunds kommun
Samverkansinsats Trampolinen
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvalitetshöjning Renodlat vägledningsuppdrag för syv Renodlat vägledningsuppdrag för syv Lokala samordnare Lokala samordnare Lokala samverkansgrupper.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Rudbeck - en utvecklingsresa
Tidiga insatser för barn i förskolan
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljning och utvärdering
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Porthälla gymnasium Modellskola, lärande för hållbar utveckling.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Mål och resultat på Åsaskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Grundskolorna åk 8 vt -19 vecka
Förbättra klubbkvalitet
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Nya Elementar!

Skolans verksamheter ca 780 elever och 110 personal F – år 5 År 6 - 9 Träningssärskola och grundsärskola Bromma Resursskola Fritidsklubb Inspirations- och utbildningscenter

Vilka kunskaper och färdigheter behöver våra elever här och nu och i framtiden? Hur skall vi tillsammans arbeta för att ge våra elever bästa tänkbara start i livet?

Nya utmaningar för skolan Lokalt: Kommunala skolor ska konkurrera med friskolor Internationellt: svenska skolungdomar ska konkurrera om jobb med hela världen som arena I globaliseringens spår förändras kraven på kommunikation och utbildning Vilka färdigheter och verktyg ska vi ge dagens ungdomar för att möta morgondagens samhälle?

Lärande exempel –Myndigheten för skolutveckling Studie och yrkesvägledning – en angelägenhet för hela skolan genom ex integration i undervisningen. En ökad möjlighet för våra elever att reflektera över sig själva och de val de står inför i livet.

Framgångsfaktorer hos oss Mentorskap Elevbok, Handledning i mentorskap Arbetslag Projektveckor LPP Vägledare som syns i verksamheten Rektors stöd

Alla elever ska blir sedda Mentorskap Alla elever ska blir sedda - Samtliga pedagoger - Ca17 elever - 3 träffar per vecka - Följa och stödja elevens sociala- och kunskapsmässiga utveckling - Strukturera och lotsa Information Tid för reflektion Individuell handledning Övningar som stärker individ och grupp Skönlitterär läsning Ett stöd för eleven med att

Elevboken - Almanacka - Studietips, ämnestips - Kortsiktig och långsiktig planering - Möjlighet till reflektion

Att vara mentor på Nya Elementar En handledning i mentorskap Olika kapitel - Inför en ny termin.. Inför gymnasievalet.. (Fortbildning i samtalsmetodik)

Trampolinen Mentorsgrupper är knutna till företag Studiebesök och erfarenhetsutbyte

Vinster för vägledare Insatt mentor – ett stöd i processen Bättre kvalité på vägledningssamtalen Förberedda elever inför prao och gymnasieval

Arbetslag år 6-9 132 elever – två årskurser 10-12 personal, bitr. rek 50 % Spridd ämneskompetens i laget Gemensamt arbetsrum i hemvistet

Projektveckor 2-3 veckor per termin Laget äger elever, lärare och salar Gemensam planering, genomförande, redovisning och utvärdering

Integrering av vägledare i olika projekt Deltar i planeringen för att få in ett vägledningsperspektiv Arbetar rent praktiskt i projektet - Prao - Framtid - Gymnasieval - Yrken - Genus - Val

lokal pedagogisk planering LPP lokal pedagogisk planering Vad? Varför? Mål att sträva mot Målet med undervisningen är att du ska kunna… När? Hur? Redovisning och bedömning Ni har fått exempel bland era kopior

Klipp håret och skaffa dig ett jobb Vad? Hur? Varför? Redovisning: Vad? Kring praoplatsen – ordna en plats, lagar, regler Kring yrken – vad passar jag till, vilka yrken finns, hur söker man jobb Hur: ”I praktiken elev” Studiebesök Förberedelser inför prao Gamla elever ”Waterloo road” Intressetest, utbildningar Jobbansökan och anställningsintervju Varför? Redovisning:Företagspresentation CV och personligt brev Anställningsintervju Företagsblankett inlämnad till mentorn Betygskriterier

Hur? Olika yrken Olika utbildningar Platsbanken Söka jobb, CV och anställningsintervju Prao (söka, utvärdera m.m) Framtid

Vad? Hur? Varför? Redovisning: ”This is the first day of the rest of your life” år 9 Vad? Hur? Varför? Redovisning: www.yrmis.se Filmer om unga människors gymnasieval och yrkesval. Välj ut fyra-fem filmsnuttar som du är intresserad av eller vill veta mer om. Anteckna några sammanfattande rader kring varje yrke: utbildning, arbetets innehåll, framtidsutsikter m.m. Reflektera över ditt eget gymnasieval och vilka tankar du har kring det. Vilka förväntningar har du? Vad grundar du ditt val på? Vad vill du att din gymnasieutbildning ska ge dig för färdigheter? Skriv ned dina tankar och ta med dig till fredagens diskussionsgrupper.   Skriv en kritisk granskning av besöket på gymnasiemässan! Vad tyckte du var bra/mindre bra? Fick du den information du önskade? Finns det något skolorna ”lockar” med för att få din uppmärksamhet, i så fall vad? Skriv ihop dessa kritiska tankar och ta med till diskussionen på fredag. Besök av föräldrar Besök av gamla elever Programväljaren Besök på gymnasieskolor 

Hur? ”I praktiken elev” www.yrmis.se Studiebesök Gymnasiemässan Gamla elever ”Waterloo road” Intressetest, utbildningar Vem är jag Bok att arbeta i. Planera, boka och genomföra ett studiebesök i en mindre grupp, samt göra en presentation i powerpoint Planera, boka och genomföra ett studiebesök i en mindre grupp, samt göra en presentation i powerpointCV och personligt brev

Projekten ger vinster för lärare Medvetenhet om processen kring gymnasievalet Kontakt med vägledare Lär känna eleven Stort stöd i mentorsrollen

Engagerad och professionell personal som vågar, vill, kan och orkar!

www.nyaelementar.nu