Nya Elementar!
Skolans verksamheter ca 780 elever och 110 personal F – år 5 År 6 - 9 Träningssärskola och grundsärskola Bromma Resursskola Fritidsklubb Inspirations- och utbildningscenter
Vilka kunskaper och färdigheter behöver våra elever här och nu och i framtiden? Hur skall vi tillsammans arbeta för att ge våra elever bästa tänkbara start i livet?
Nya utmaningar för skolan Lokalt: Kommunala skolor ska konkurrera med friskolor Internationellt: svenska skolungdomar ska konkurrera om jobb med hela världen som arena I globaliseringens spår förändras kraven på kommunikation och utbildning Vilka färdigheter och verktyg ska vi ge dagens ungdomar för att möta morgondagens samhälle?
Lärande exempel –Myndigheten för skolutveckling Studie och yrkesvägledning – en angelägenhet för hela skolan genom ex integration i undervisningen. En ökad möjlighet för våra elever att reflektera över sig själva och de val de står inför i livet.
Framgångsfaktorer hos oss Mentorskap Elevbok, Handledning i mentorskap Arbetslag Projektveckor LPP Vägledare som syns i verksamheten Rektors stöd
Alla elever ska blir sedda Mentorskap Alla elever ska blir sedda - Samtliga pedagoger - Ca17 elever - 3 träffar per vecka - Följa och stödja elevens sociala- och kunskapsmässiga utveckling - Strukturera och lotsa Information Tid för reflektion Individuell handledning Övningar som stärker individ och grupp Skönlitterär läsning Ett stöd för eleven med att
Elevboken - Almanacka - Studietips, ämnestips - Kortsiktig och långsiktig planering - Möjlighet till reflektion
Att vara mentor på Nya Elementar En handledning i mentorskap Olika kapitel - Inför en ny termin.. Inför gymnasievalet.. (Fortbildning i samtalsmetodik)
Trampolinen Mentorsgrupper är knutna till företag Studiebesök och erfarenhetsutbyte
Vinster för vägledare Insatt mentor – ett stöd i processen Bättre kvalité på vägledningssamtalen Förberedda elever inför prao och gymnasieval
Arbetslag år 6-9 132 elever – två årskurser 10-12 personal, bitr. rek 50 % Spridd ämneskompetens i laget Gemensamt arbetsrum i hemvistet
Projektveckor 2-3 veckor per termin Laget äger elever, lärare och salar Gemensam planering, genomförande, redovisning och utvärdering
Integrering av vägledare i olika projekt Deltar i planeringen för att få in ett vägledningsperspektiv Arbetar rent praktiskt i projektet - Prao - Framtid - Gymnasieval - Yrken - Genus - Val
lokal pedagogisk planering LPP lokal pedagogisk planering Vad? Varför? Mål att sträva mot Målet med undervisningen är att du ska kunna… När? Hur? Redovisning och bedömning Ni har fått exempel bland era kopior
Klipp håret och skaffa dig ett jobb Vad? Hur? Varför? Redovisning: Vad? Kring praoplatsen – ordna en plats, lagar, regler Kring yrken – vad passar jag till, vilka yrken finns, hur söker man jobb Hur: ”I praktiken elev” Studiebesök Förberedelser inför prao Gamla elever ”Waterloo road” Intressetest, utbildningar Jobbansökan och anställningsintervju Varför? Redovisning:Företagspresentation CV och personligt brev Anställningsintervju Företagsblankett inlämnad till mentorn Betygskriterier
Hur? Olika yrken Olika utbildningar Platsbanken Söka jobb, CV och anställningsintervju Prao (söka, utvärdera m.m) Framtid
Vad? Hur? Varför? Redovisning: ”This is the first day of the rest of your life” år 9 Vad? Hur? Varför? Redovisning: www.yrmis.se Filmer om unga människors gymnasieval och yrkesval. Välj ut fyra-fem filmsnuttar som du är intresserad av eller vill veta mer om. Anteckna några sammanfattande rader kring varje yrke: utbildning, arbetets innehåll, framtidsutsikter m.m. Reflektera över ditt eget gymnasieval och vilka tankar du har kring det. Vilka förväntningar har du? Vad grundar du ditt val på? Vad vill du att din gymnasieutbildning ska ge dig för färdigheter? Skriv ned dina tankar och ta med dig till fredagens diskussionsgrupper. Skriv en kritisk granskning av besöket på gymnasiemässan! Vad tyckte du var bra/mindre bra? Fick du den information du önskade? Finns det något skolorna ”lockar” med för att få din uppmärksamhet, i så fall vad? Skriv ihop dessa kritiska tankar och ta med till diskussionen på fredag. Besök av föräldrar Besök av gamla elever Programväljaren Besök på gymnasieskolor
Hur? ”I praktiken elev” www.yrmis.se Studiebesök Gymnasiemässan Gamla elever ”Waterloo road” Intressetest, utbildningar Vem är jag Bok att arbeta i. Planera, boka och genomföra ett studiebesök i en mindre grupp, samt göra en presentation i powerpoint Planera, boka och genomföra ett studiebesök i en mindre grupp, samt göra en presentation i powerpointCV och personligt brev
Projekten ger vinster för lärare Medvetenhet om processen kring gymnasievalet Kontakt med vägledare Lär känna eleven Stort stöd i mentorsrollen
Engagerad och professionell personal som vågar, vill, kan och orkar!
www.nyaelementar.nu