TIDPUNKT FÖR SENASTE KONTROLL AV DÄCKTRYCK Bildäcksförbundets Sommardäcksundersökning i september 2002 Augusti-september 44 % Juni-juli 21,1 % April-maj 15,8 % ”Någon gång tidigare” 19,1 %
VAR FEMTE BILIST KÖR MED FÖR LÅGT DÄCKTRYCK Var femte (19,4 %) finländare kör med farligt lågt tryck i däcken, av vilka åtminstone ett har alltför lågt lufttryck. I förhållande till riktvärdet var skillnaden minst 0,5 bar. Källa: Michelins däcktryckskampanj i de nordiska länderna I Finland omfattade undersökningen 1182 personbilar på fyra olika orter
VERKNINGARNA AV ALLTFÖR LÅGT DÄCKTRYCK n Säkerhet För lågt däcktryck eller olika lufttryck i däcken utgör i genomsnitt riskfaktor i 6-7 dödskrockar årligen n Ekonomiska synpunkter Förorsakar bilisten ökade bränsle- och däckkostnader minst 10 e/mån och på årsbasis för nationalekonomin närmare 100 miljoner euro* n Miljöaspekter Den ökade bränslekonsumtionen ökar koldioxid- utsläppen med närmare 20 miljoner ton årligen i Europa *enligt Bridgestones och Michelins undersökningar orsakar för lågt däcktryck 3-6 % ökad bränslekonsumtion och förkortar däckens ålder med %
ÅRSINBESPARING PÅ HELA 100 MILJONER EURO PER ÅR Kostnader på årsbasis:Riktigt däcktryckFör lågt däcktryck 0,5–1 bar Bränsle2 000 e/år+ 60–120 e/år Sommar- och vinterdäck 200 e/år+ 70–200 e/år Genomsnittsbilistens inbesparing 1 minst 130 e/år (ca. 10 e/mån) Nationalekonomisk inbesparing 2 närmare 100 Me/år 1 I exemplet har man utgått ifrån körkilometer per år och att däckens användningstid med riktigt däcktryck är 4 säsonger 2 förekomsten av däck med för lågt lufttryck bedöms vara i person- och paketbilar, där åtminstone ett däck har 0,5 bar för lite lufttryck