Vad kostar de stora rovdjuren, och vilka värden ger de?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Försök i Furudal, Norra Dalarna
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Talföljder formler och summor
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Urskogs-studien Samhällsekonomiska intäkter och kostnader av att spara vissa urskogar Värderade 11 primära rekreationsområden Enkätundersökning 1100 svenskar.
Jaktens värde och rovdjuren
Procent Betyder hundradelar.
Tomträttsavtal Du hyr tomten av kommunen och betalar tomträttsavgäld
Viktiga utgångspunkter
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Kapitel 11 Prissättning.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Kundundersökning mars 2010
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Projektföljeforskning
Namn på siffror i ett tal
Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4 Ämne 5 Avsluta. Ämne 1 – 100 Frågan Svaret.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Inferens om en ändlig population Sid
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
732G22 Grunder i statistisk metodik
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Rapport i 3 delar Del 1 och 2 Del 3.
Askåterföring i Götaland– En metod för att förbättra skogsproduktionen eller för att restaurera försurade vattendrag? En samhällsekonomisk lönsamhetsbedömning.
Göran Bostedt Institutionen för Skogsekonomi SLU.
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Procent.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Myh.se. Fyra förändringsområden 1) En mer sammanhållen myndighet med en gemensam kultur 2) En stärkt myndighets- ledning 3) Utveckling av YH som system.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Epidemiologi Resistensproblematik Råd Information
Att tala lön med sin chef
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Bengt Kriström Professor SLU-Umeå Att Värdera Miljön.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Öppna jämförelser 2014 Ett Västra Götalandsperspektiv Utfärdat av: Bill Hesselmar och Anna Norman Kjellström.
Att beräkna socioekonomiska kostnader för oljepåslag Jonas Fejes, IVL:s Oljejour Baltic Master, 14 februari 2007, Växjö.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Patientsäkerhetskultur mätning
Procent Betyder hundradelar.
Narkotikaundersökning bland elever på gymnasium i Norrbotten 2012 och 2014.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
1 Icke-linjär regression Sid (i kapitel 16.1)
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Minska matavfall i skolorna
Allhelgonaundersökning
Presentationens avskrift:

Vad kostar de stora rovdjuren, och vilka värden ger de? Göran Bostedt Inst. för skogsekonomi, SLU, Umeå/FjällMistra

Inledning Bevarande av stora rovdjur är förknippade med samhällsekonomiska kostnader, men också stora värden. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kan populationsmålen (1000 björnar, 1500 lodjur, 575 järvar och 200 vargar) ses som ”projekt” - kan utvärderas enligt kompensationskriteriet. Detta kriterium säger att ett projekt är motiverat om ”vinnarna” vinner mer än ”förlorarna” förlorar. Hur stora är då de samhällsekonomiska kostnader och värden som är förknippade med populationsmålen?

Kostnaderna för populationsmålen Datat: Tidsseriedata på populationerna av de fyra stora rovdjuren 1971-2003. Tidsseriedata på de ersättningar för rovdjursrivna tamdjur som betalats ut under dessa år. Notera att kompensationssystemet för ren ändrades 1993. Utgångspunkten är att ersättningarna motsvarar välfärdsförlusten förknippad med predation.

Kostnadsskattningarna – statistiska hänsynstaganden Kostnadsfunktionerna är baserade på ekologisk teori om funktionell respons. Kopplar predation, och därmed kostnad, till populationsstorleken. Ger endast ungefärlig vägledning, flera funktionsformer prövades. Samarbete med Pontus Grahn, tidigare vid Inst. för skogsekonomi, SLU.

Björnkostnader Den statistiska skattningen förklarar 76,8 % av variationen i kostnaden. Prediktionen försämras vid höga björnpopulationer.

Vargkostnader Den statistiska skattningen förklarar 62,6 % av variationen i kostnaden. Prediktionen ”hänger med” även vid höga vargpopulationer.

Järvkostnader Den statistiska skattningen förklarar 82,7 % av variationen i kostnaden. Modellen har svårt att förklara nedgången i kostnad trots höga järvpopulationer.

Lokostnader Den statistiska skattningen förklarar 91,8 % av variationen i kostnaden – högsta förklaringsgraden. Tydligt samband mellan populationsstorlek och kostnad.

Marginalkostnad – kostnaden för ytterligare en individ Dessa marginalkostnadsskattningar baseras på de statistiska modellerna och 2003 års rovdjurspopulationer. Björn: 5120 kronor Varg: 7480 kronor Järv: 109 700 kronor (tveksam skattning, se figur ovan) Lo: 15 120 kronor

Kostnaden för populationsmålen

Värdering av rovdjur – begreppet betalningsvilja Stora rovdjur är en del av den megafauna som tillhandahåller s.k. existensvärden. Existensvärden är den värdering vi kan ha för en kollektiv nyttighet som vi inte nyttjar personligen – till skillnad mot de brukarvärden vi får när vi jagar eller plockar svamp. Oljeutsläpp (exv. Exxon Valdezolyckan i Alaska), utrotning, osv., medför att existensvärden går förlorade. Existensvärden kan skattas genom enkätundersökningar.

Individers värdering av att populationsmålen för rovdjuren uppnås Data kommer från en omfattande enkätundersökning med fokus på fjällregionen. Totalt tillfrågades 11 400 personer. Stratifierad urvalsprocedur: 150 personer i varje kommun i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Dalarna, Västernorrland samt Gävleborg. Dessutom nationellt jämförelseurval på 1067 personer. Datainsamlingen skedde under våren 2004. Svarsfrekvens: 57 % (63-71 % i fjällregionen). Värderingsfrågan fokuserade på respondentens värdering av att rovdjurspopulationerna ökar så att målen uppnås.

Hur många har fått tamdjur dödade av rovdjur?

Andel negativa till populationsmålen (anser att de skall minskas): Björn

Andel negativa till populationsmålen: Varg

Andel negativa till populationsmålen: Lo

Andel negativa till populationsmålen: Järv

Att fråga om individers värdering Respondenten tillfrågades om sin vilja att under en 10 årsperiod betala följande belopp för att öka antalet rovdjur till populationsmålen: Bud Helt säkert nej Troligen nej Osäker Troligen ja Helt säkert ja 10 kr X 20 kr 50 kr 100 kr 300 kr 500 kr 1500 kr 3000 kr

Individers värdering – en konservativ tolkning Som mått på en enskild respondents värdering nyttjades det högsta belopp till vilket respondenten svarat ”Helt säkert ja” (20 kr i exemplet ovan). Län/region Genomsnittlig värdering Dalarna 82 kr/person och år Jämtland 57 kr/person och år Västerbotten 67 kr/person och år Norrbotten 90 kr/person och år Gästrikland 89 kr/person och år Västernorrland 100 kr/person och år Resten av Sverige 122 kr/person och år

Slutsatser Att prediktera kostnaderna för rovdjurspolitiken är svårt – särskilt för vissa rovdjursarter. Kostnaden för rovdjursrivna tamdjur när populationsmålen uppnåtts är ca. 66 milj. kr/år eller ca. 10 kr/person och år. Skattningar av attityden till populationsmålen och värderingen av att öka rovdjursstammarna så att målen uppnås visar på stora regionala skillnader. Även konservativa mått på värderingen överstiger kostnaden 5 till 10 gånger. Rovdjurspolitiken är ett ”projekt” med en stor, diffus grupp ”vinnare” och en liten, klart definierad grupp ”förlorare”.

FjällMistra www-fjallmistra.slu.se Fjällmistras arbete ska resultera i ett effektivare mångbruk av naturresurser i fjällområdet. Målet är att ta fram kunskap och planeringssystem som kan bidra till en långsiktigt hållbar utveckling i fjällen och som kan bidra till att de konflikter som finns mellan olika naturresursanvändare i fjällen blir lättare att hantera. FjällMistra är ett av ett 20-tal stora forskningsprogram inom Mistra (Stiftelsen för miljöstrategisk forskning). Tack till alla som medverkat i vår enkätundersökning eller på annat sätt hjälpt oss i vår forskning!