med musiken som verktyg El Sistema - ett socialt projekt med musiken som verktyg a social project with music as a tool
Göteborgs Symfoniker med Gustavo Dudamel besöker Hammarkullen ”Årets klassiska musikhändelse” enligt DN:s krönikör Martin Nyström
Camilla Sarner: Kan du ge mig något råd kring musikutbildning i förorten i relation till din erfarenhet i Venezuela ? Gustavo Dudamel: Let’s make a project together ! VD – Executive director Head
José Antonio Abreu Polarpristagare 2009 Grundaren av El sistema, 1975 grounded, founder Startade upp med 11 ungar i ett garage, vecka två 22 st, vecka 3 44 st….. Samhällsbygge Verktyg för demokratiarbete Verktyg för att arbeta öka samarbetsförmåga – på hög nivå (tänkte Abreu). Utan avkall på den konstnärliga nivån José Antonio Abreu, grundaren av El sistema 1975. Han började med 11 ungar i ett garage, idag är mer än 1 miljon barn deltagit i El Sistema. Han ville hitta ett verktyg för att lära människor att samarbeta, han menar att orkestern är den högsta formen av samarbete. Använda musiken som verktyg för social och mänsklig utveckling Använda musiken som avgörande faktor för att bryta fattigdomens cirklar och hitta andra livsvägar. Alternativ till droger och kriminalitet, gatans liv - barnarbete. Gustavo: ”Det handlar inte bara om musik utan om att växa som människa och bli en klokare medborgare” – ett demokratibygge. Abreu: ”Jag ville hitta verktyg för att lära människor att samarbeta” 1975 I detta sammanhang växer världens bäste dirigent upp ??
El Sistema Venezuela Fesnojiv Fundación del Estado para el Sistema Nacional de las Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela Använda musiken som verktyg för social och mänsklig utveckling Använda musiken som avgörande faktor för att bryta fattigdomens cirklar och hitta andra livsvägar. Alternativ till droger och kriminalitet, gatans liv - barnarbete. Gustavo: ”Det handlar inte bara om musik utan om att växa som människa och bli en klokare medborgare” – ett demokratibygge. Abreu: ”Jag ville hitta verktyg för att lära människor att samarbeta” 1975 I detta sammanhang växer världens bäste dirigent upp ?? Bärande idéer för El sistema i Venezuela som jag hittat på nätet, för att börja förstå vad detta utbildningssytem är Och Gustavos argument… Hur hänger detta ihop ?
El Sistema Venezuela Där spelar man tillsammans sex dagar/vecka. Vardagar kl 14-19 Lördagar kl 9-14 Man kan börja som 2-åring i El Sistema och fortsätta hela livet. We found out..
Former för ett El Sistema i Sverige? Erbjuda en utvidgad kulturskola 6-19 år Profilskola på i grundskolan (Inom ramen för skolan) Samverkan med skola och fritid: Förskola, 4-5 år Fritidshem, 6-9 år - ta till vara tiden mellan kl. 14 – 17.30! Fritidsklubb, 10-12 år Fritidsgård, 13-20 år Kl. 13.30 – 17.30 Fritidshemstiden : Oanvänd tid hos barnen, går och väntar på eftermiddagarna för att mamma och pappa skall komma och hämta. Kan kulturskolan komma in på denna tiden och erbjuda en kvalitativ verksamhet istället som i Venezuela??
Comparing Venezuela to Sweden El Sistema (Fesnojiv) Musik- och kulturskolan Venezuela i Sverige 30 timmar/vecka 20 minutes/week Undervisning i grupp Individuell undervisning Syftet är att skapa bättre medborgare Syftet är att lära barn att spela ett genom ökad samarbetsförmåga och instrument inlevelseförmåga 2 – 25 år 6 -19 år Social- och hälsodepartementet Kultur och Fritid, Utbildning Klassisk musik för alla Den självreproducerande akademiska medelklassen (Camillas analys, bakgrund VFU-ledare, lärarutbildare inom intrumentalmetodik, kulturskolechef, flöjtpedagog.)
More blood !
Il Corazon Music to change life! Nämn filmen: Music for changing life.
Besök i skolor
Föräldramöten
KICK- OFF med Gustavo 1 /9 - 2010 Barn och föräldrar till Konserthuset. Mahlers 6:e symfoni -utan fördomar eller förkunskap. Frågestund med Gustavo och symfoniker som visade instrument
Kick Off 2011 350 barn möter Göteborgs symfoniker
Göteborgs Symfoniker Stöd - Inspiration - Förebilder Frågor till Gustavo: Vilket instrument valde du? Hur mycket pengar tjänar du? Har du något husdjur ? Gustavo visade oss alla en stor generositet, glädje och kärlek !! Symfonikerna visade instrument på ett inspirerande sätt ! Mycket lustfyllt helt enkelt ! Sedan fick barnen gå hem och fundera på vilket instrument de själva ville välja.
The Simón Bolivar Youth Orchestra Festival The Concert Hall of Gothenburg 7-9 JUNI 2010 Motsättningar - contradiction Helena: Simon Bolivar Youth Orchestra är ett bevis på att det inte finns någon motsättning mellan att utgå från den sociala träningen och uppnå hög kvalitet. Det blev ett fantastiskt möte mellan ungdomarna och våra egna musiker. Konserthuset kokade och publiken applåderade så att taket nästan lyfte. Camilla: Spela Våroffer när man är 15 år ? 17
Workshops – Känna-på-dagar
Instrumentval - Identitet Hur mycket växer självbilden, identiteten på två veckor med ett instrument i handen ?? Reflektionen via vår fotograf som gjort fina porträtt, enastående insats.
Musikgenrer Västerländsk klassisk musik Folkmusik från olika delar i världen Eget skapande och improvisation
Metod Spel med noter Spel på gehör Eget skapande Spel Rörelse Sång Dessa tre delar samtidigt, metodutveckling behövs.
Making instruments Making instruments from papier-mâché with 4 year old children Vi börjar också med tidig start i förskolan, I Venezuela bygger de små barnen sina egna instrument av papier maché. Vi har gjort detsamma – och skall nu börja öva på att hålla instrumentet, Utveckla musikalitet via sång och rörelse. Här är framtiden ! 22
En vecka i El Sistema Anna 10 år Måndag: 13.00 – 18.00 14.45-15.15 Kontrabas 15.30-16.45 Orkester Tisdag: 13.00 – 17.00 14.45-15.45 Kör Onsdag: 13.00 – 18.30 15.30-16.45 Orkester, Musikteori, gehör 17.00-18.00 Vänstay Torsdag: 13.00 – 18.00 16.45-17.45 Orkester Fredag: 13.00 – 17.00
Starting from singing, ergonomics, music by ear, eurhythmics, basis for music without instruments, interaction
Två minuters bubbel
Börja tidigt innan det är försent Stötta barnen och familjerna i förskolan – hitta meningsfulla sammanhang att växa i som familj – tidigt förebyggande insatser för dem som behöver stöd och hjälpa att hitta rätt bland livsvägar. Samverkan mellan förskola – Socialtjänst – El Sistema Vi börjar också med tidig start i förskolan, I Venezuela bygger de små barnen sina egna instrument av papier maché. Vi har gjort detsamma – och skall nu börja öva på att hålla instrumentet, Utveckla musikalitet via sång och rörelse. Här är framtiden ! 26
El Sistema Choir
Singing, communication with all your senses
El Sistema – Göteborg - today Kulturskolan i fem stadsdelar Kör -och- orkesterskola 500 barn med familjer 3-5 dagar/veckan 4-19 år 30 pedagoger+projektledn. Föräldrasamverkan Göteborgs Symfoniker Kulturnämnden 2,5 milj , samt egen finansiering i stadsdelen.
Orkestern och kören en plats för interkulturell dialog
Mål för en segregerad stad Nordost Hisingen Centrum Sydväst
Alla Målgrupp Barn och ungdomar i hela samhället, i storstaden – i små samhällen. Från ” socioekonomiskt svaga grupper” – fattiga? Inte bara! Moder Teresa: ”The most miserable and tragic thing about poverty is not the lack of bread and roof, but the feeling of beeing no-one, the feeling of not beeing anyone, the lack of identification the lack of public esteem Abreu TED prize winner 2009 Från 2011 lyfter GBG in integration som ytterligare ett mål för El Sistema. Kan barn i en segregerad stad mötas t ex på konserthusets scen och spela tillsammans en lördag då och då ?? Familjerna kommer och lyssnar, hjälper till, fikar, pratar mm. ……………… Även Victorias budskap till Hammarkullen i oktober 2010.
Klasstrappan – från pidestalen till betongen Vilken musik är vems? Klassisk musik i förorten? Vågar vara provokatör Bryter murar
UTBILDNINGSKEDJOR Förskolan Grundskolan Kultur&Fritid Gymnasiet College Universitet Arbetsliv
Vänstay-El Sistemas hjärta Familj-Sammanhang-Förebildning Onsdagar kl Besök av symfonikerna - förebilder Besök av studenter från Högskolan för scen och musik Besök av frilansande artister Besök av andra kulturskolor Besök från andra länder Spela för och med varandra Fika Hela familjen-släkten delaktig, fika tillsammans prata och umgås.
Fika eller kvällsmat
Konserter
El Sistema – forskning Musikpedagogiskt perspektiv Musiksociologiskt perspektiv Naturvetenskapligt perspektiv Hur går lärandet till och vad lär de sig utifrån denna kontext? Hur skiljer sig den högfrekventa undervisningen i klassisk musik från grundskolans ordinarie musikundervisning där andra genrer dominerar? Hur påverkas elevernas identitetsskapande, meningsskapande i denna kontext? Hur påverkas hjärnan av musik? Arvid Carlsson Nobelpriset 2000 – synapserna pratar med varandra. Hjärnan har ett belöningssystem - det lustfyllda aktiverar – dopamin. Vad frigör dopamin? B la musik. Det börjar gå att mäta.
? East Gothenburg - 2011 Hisingen 2011 Kungsbacka Trollhättan El Sistema Venezuela Fesnojiv 1975 Borås ? Eskilstuna Landskrona Bergen/Norge El Sistema-Östra Göteborg 2011 Åtvidaberg Malmö El Sistema-Norra Hisingen 2011 Stockholm El Sistema-Västra Hisingen 2011 Larvik/Norge 2010 Falkenberg El Sistema-Gellerup Aarhus/Denmark 2011 Södertälje El Sistema Skottland Raploch/Big Noice 2008 YOLA/Los Angeles U.S 2008 Vänersborg Geneve/Switzerland
Projektledare och musiker/musiklärare För att lyckas: kompetens engagemang kärlek entusiasm eldsjälar
Efter 10 år ?
Vilka sitter i Göteborgs Symfoniker om 10 år Vilka sitter i Göteborgs Symfoniker om 10 år ? Är det Merecedes och Gloria från Venezuela?
… eller är det Gabriel eller Dawen från Hammarkullen ?
TED price winner 2009, José Antonio Abreu www.ted.com/talks/jose_abreu_on_kids_transformed_by_music.html SVT Play Nyhetsdokumentären Provokatörerna Del 4 av 4 Gustavo Dudamel http://svtplay.se/t/147390/provokatorerna Läs mer om El Sistema: http://en.wikipedia.org/wiki/El_Sistema Se klipp från dokumentär om El Sistema -Venezuela: http://www.youtube.com/watch?v=276oR_tEmbs&feature=related El Sistema-Venezuela möter El Sistema-Hammarkullen: http://www.youtube.com/watch?v=RLuqXaqUcNw Facebook-El Sistema-Hammarkullen
Camilla Sarner, sektorschef Kultur&Fritid, Norra Hisingen Camilla.Sarner@norrahisingen.goteborg.se Maria Larsson, högskoleadjunkt Högskolan för scen och musik Maria.Larsson@hsm.gu.se Maria Lith, cellopedagog Angereds Kulturskola Maria.Lith@angered.goteborg.se