Skolan och ANTD prevention - vad fungerar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anders Jönsson, Malmö Högskola
Advertisements


Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Generella insatser i skolåldern
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
diabetes prevention kungssten – dpk
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Psykisk ohälsa bland barn och unga - ett folkhälsoperspektiv
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Länsresultat.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Alkoholpolicy och hälsofrämjande arbete i Sverige: vad fungerar?
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
KASAM-13, medelvärden, årskurs 9, 1999
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Europeiska socialfonden
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Levnadsvanor Levnadsvanor handlar om specifikt mänskliga beteenden i vardagliga aktiviteter som individen själv kan påverka, som exempelvis, fysisk aktivitet,
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Presentationens avskrift:

Skolan och ANTD prevention - vad fungerar Sven Bremberg 90 min - 45 bilder 1

Skola - alkoholproblem Utage-rande Alkohol /drogbruk Alkohol/ drogproblem Skolpres-tationer SES Utbild-ningsnivå 7 år 16 år 33 år Fothergill KE, Ensminger ME. Childhood and adolescent antecedents of drug and alcohol problems: A longitudinal study. Drug Alcohol Depend. 2006;82(1):61-76.

Uppnått målet i åk 9 VT 2008

Riskökning: sjukhusvård för självmords-försök efter betyg i åk 9, justerade modeller (Hjern et al 2009) Hjern et al 2009; low average - -1 SD - M

Fysisk och psykisk ohälsa efter förmåga att hantera skriven information – USA Fysisk ohälsa Psykisk ohälsa Percent Långvarig sjuklighet This shows that in the US there is a strong relationship between literacy capability and health status. This is not surprising since brain development in the early years influences both health and literacy at the later stages of life. Nivå NALS, p. 44, 2002

Effect on adult health of schooling, Sweden (Spasojevic 2003) Grundskolan införs gradvis i Sverige efter 1950: 7 år blir 9 år Män födda 1945-1955: hälsa 1981-91 - kontroll för SES Ett år mer i skola: 19% mindre risk för ohälsa. Motsvarar en en inkomstökning om 120 tkr. Övervikt: 12% mindre.

Skolkulturens betydelse för bruk av alkohol och droger (Bisset 2007) Kontroll för familjebakgrund Mått på skolkultur Betyg + skolk Effekter av god skolkultur (minskning) Tidig alkoholdebut: 41% Hög alkoholkonsumtion: 26% Bruk av illegala droger: 29% 1.Bisset S, Markham WA, Aveyard P. School culture as an influencing factor on youth substance use. J Epidemiol Community Health. 2007;61(6):485-90.

Att främja goda skolprestationer Framgångsrika skolor Effekter av olika insatser (Hattie) Självförtroende Samverkan med föräldrar Social och emotionell kompetens Mobbning Program som bygger på KBT 8

Rutters kriterier för Framgångsrika skolor Undervisningen Tydliga mål Intellektuellt utmanande Begränsat fokus under varje undervisningspass Maximal kommunikation lärare - elev Skolan Aktivt pedagogiskt ledarskap från rektor och studierektor Effektstorlek: 0,7 SD Förklarar 10-15% av variation skolor emellan

The power of Evaluation in the classroom 800+ meta-analysis 50,000 studies, and 200+ million students John Hattie London May 2009

Identifying what matters Percentage of Achievement Variance Students Teachers Home Peers Schools Principal

Influences on Achievement Effektstorlek i relation till kostnad!

Rank these 12 effects: Answers Feedback .73 Student-teacher relationships .72 Teaching study skills .59 Homework .29 Class size .21 Charter schools .20 Ability grouping .12 Open vs. traditional classes .01 Retention (hold back a year) -.16 Shifting schools -.34

The Winners ... Rank Influence Studies Effects ES 1 Providing formative evaluation 30 78 .90 2 Micro teaching 402 439 .88 3 Acceleration 37 24 4 Classroom behavioral 160 942 .80 5 Comprehensive interventions for learning disabled students 343 2654 .77 6 Teacher clarity na .75 7 Feedback 1287 2050 .73

Självkänsla

Stöd till föräldramedverkan: barn 6-10 år, 18 försök (Nye, 2006) 16

Att minska utagerande Framgångsrika skolor Effekter av olika insatser (Hattie) Självförtroende Samverkan med föräldrar Social och emotionell kompetens Program som bygger på KBT Mobbning Utevistelse - fysisk aktivitet 17

Samverkan med föräldrar Föräldrakraft

Former av psykisk ohälsa Utagerande problem Inåtvända problem

Effekter av SET i Botkyrka åk 4-9 kontrollerat försök (Kimber 2008) Variable Effect size Body image 0,48 Psychological well-being 0,33 Aggressiveness Bullying 0,39 Alcohol (grade 7-9) 0,26 Narcotics (grade 7-9) 0,23

Program som förebygger utagarande: varaktighet för effekter Hahn 2007

School-based prevention of problem behaviors: a meta analysis of 165 interventions. Wilson et al J Quantiative Criminology 2001

Program inriktade på våld och aggressivitet Wilson och medarbetar har sammanställt resultat från studier av insatser i skolan för elever i åldern 6-18 år som syftar till att minska utagerande beteeende, aggressivitet och våld (Wilson 2007). Författarna fann 249 kontrollerade försök. Den samlande bilden är att insatserna reducerar utagerande beteeende och aggressivitet i sådan omfattning har det har praktiskt betydelse. Insatserna ökar även elevernas engagemang i skolan och reducera förekomsten av inåtvända problem (oro och nedstämnhet). Effekterna var mest påtagliga om genomfördes hela klasser, vilket innebar att de riktades både till elever med och utan problem. Effekterna var mest uttalade på de yngre barnen. Program som var direkt inriktade på elevernas beteende var effektivare än individuell rådgivning har tveksam effekt. Inte oväntat ger mer omfattande program de största effekterna. På webplatsen Skolan förebygger redovisas några av effektiva program som används i Sverige. Hahn 2007

Aktiv problemlösning med hjälp av program som ex ”Du bestämmer” 1. Klargöra hälsoläge Jag Mål 2. Strategi till förbättring

Mindfulness - medveten närvaro

Primärprevention med KBT i skolan Känsla Iakttagelse Tolkning Ca 10 gruppövningar på mellan- eller högstadiet 4 experimentella studier: 50% minskning av depression Svenska erfarenheter i Malmö

Prevention av mobbning Föräldrautbildning Tillsyn av skolgårdar Diciplinära åtgärder Kamratstödjare Utbildningsvideo Samlad omfattning Olweus modell Ref Ttofi 2008, BRÅ De tre viktigaste programkomponenter, som är förknippade med en minskning av antalet mobbare, är: föräldrautbildning, ökad tillsyn av skolgårdar och disciplinära åtgärder. De tre viktigaste programkomponenterna om är förknippade med en minskning av antalet mobbade är: utbildningsvideor, disciplinära åtgärder samt arbete med elever som kamratstödjare. 

Utevistelse och ADHD (Kuo 2004) Barn och ungdomar i ålder 5- 17 år (USA) Olika former av organiserade fritidsaktiviteter Om aktiviteter genomförs utomhus i naturen har barnen mindre ADHD symptom (kontroll för SES m.m.) Utevistelse i naturen kan minska ADHD symptom I en stor amerikansk studier har forskarna studerat effekterna av olika fritidsaktiviteter på förekomst av ADHD symptom (Kuo 2004). Barnen i olika jämförbara grupper deltog i olika aktiviteter efter skolan och under helgerna. De som fick vara ute i naturen hade mindre ADHD symptom jämfört med barn som hade aktiviteter inomhus. Andra undersökningar (refererade i artikeln) har visat att vistelse i naturen ökar koncentrationsförmågan. Studien ger således stöd för uppfattningen att vistelse i naturen är hälsofrämjande. Dock har endast denna studie publicerats. Evidensläget är därför oklart

Motion förebygger depression (RCT) Barn 9 år: springer hoppar studsmatta och cyklar 20 minuter 3 gånger/vecka I 6 veckor (Crews 2004) Ungdomar 16-17 år. Intensiv träning 2 ggr/vecka under 25-30 minuter (Norris 1992). Barn 9 år gamla. Försöksgrupp: springa, hoppa studsmatta och cykla 20 minuter 3 gånger/vecka I 6 veckor. Utfall: reducerad förekomst av depressiva besvär (Crews 2004) Ungdomar 16-17 år gamla. Intensiv träning 2 ggr/vecka under 25- 30 minuter i 10 veckor. Utfall: depressiva besvär reduceras (Norris 1992). Självkänsla förbättras, 8 RCT (Ekeland 2004)

Systematiskt kvalitetsarbete 01/20/200800-10-04

Nationell kartläggning av ungdomars psykisk ohälsa - Trender - Öppna jämförelser Sven Bremberg

Syften Möjlighet att följa trender över tid Underlag till lokal reflektion I vilka kommuner och skolor mår barnen påfallande bra? Varför? Finns det problem i den egna kommunen eller skolan? Värdera helheten Flera variabler ska visa på de fenomen som värderas

Värdering av “problempoäng” “Normal” “Problem” 90% 10% Problemtyngd

Göteborg åk 9 25% kommuner med minst problem 25% kommuner med mest problem

Innebörd i “nedstämdhet” Individnivå Psykologiska förklaringar Biologi Familjeförhållanden Relation till kamrater Gruppnivå Livschanser Adaptation: behov av omprövning

Analyser på kommunnivå Formulera hypoteser som kan förklara utfallet Använda andra datakällor för att pröva hypoteserna Öppna jämförelser Webor Kommunala basfakta … 39

Nått målen i alla ämnen åk 9, 2008 40

Lärare klargör förväntningar på eleverna Jämförelser i mellan skolor där elever ofta mår bra alt. dåligt. Stockholm län i åk 9 Lärare klargör förväntningar på eleverna Mår bra: 6p. Mår dåligt: 3p Elevinflytande Mår bra: 7p. Mår dåligt: 2p Elever påverkar ”elevens val” Mår bra: 8p. Mår dåligt: 2p Aktiviteter på fritiden i skolan

Fullföljer gymnasiet inom 3 år 42

Ungdomar som ej är etablerade i arbete och inte studerar, 2 år efter gymnasiet 43

Arbetslösa per län kv.4 2009

Samband mellan andel ej i förvärvsarbete 15-24 år och ökning av symptom, 1985-2005, pojkar EU (HBSC)

Steg 3: Navigatorcentra: samarbete AF - Skola - Socialtjänst 46

www.fhi.se

Bok: Investera i barns hälsa