Barnets utveckling Bo Heffler , univ. lektor emeritus, leg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Exponering – habituering eller nyinlärning?
Men det här är väl ingenting nytt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Om risk- och skyddsfaktorer
Dept. of Design Sciences, Lund University
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Skapande arbete och lek som
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Småbarn och anknytning
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Livskunskap för de allra yngsta
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Utvecklingspsykologi
Vad är du för typ av person?
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Anknytning och familjehemsföräldraskap.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
ICDP/Vägledande samspel
Självbild, självkänsla & Självförtroende
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Barn som växer upp i familjer med våld
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Psykologi Introduktion.
Coaching.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Mentaliseringsbaserad terapi
Mentaliseringsbaserad terapi
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Barnets utveckling Bo Heffler , univ. lektor emeritus, leg Barnets utveckling Bo Heffler , univ.lektor emeritus, leg.psykolog Psykologiska institutionen Stockholms universitet ”VÅRDARENS OCH BARNETS ÖMSESIDIGA OCH DELADE FÖRSTÅELSE ÄR DET MÄNSKLIGA TÄNKANDETS VAGGA." (Turner:Made for life, 1976) "FÖRST DÅ MÄNNISKAN TILLHÖR SIG SJÄLV KAN HON TILLHÖRA ANDRA – MED DET ÄR BARA GENOM ANDRA HON KAN TILLHÖRA SIG SJÄLV” (Rita Liljeström: Våra barn, andras ungar)

TVÅ VIKTIGA ASPEKTER PÅ UTVECKLING OCH VÄXANDE 1. SAMSPEL OCH MÖTEN mellan människor är främst en känslomässig aspekt via spegelneuroner, affektintoning och undvikande av rädsla 2. SKAPANDE AV INRE/YTTRE SAMBAND rörande känslor och tankar om sig själv och om världen utgör en kognitiv aspekt. Språklig och icke-språklig kommunikation viktig för båda aspekterna därför att man - samspelar och möjliggör möten - kan dela känslor - kan skapa ett gemensamt fokus

OLIKA MINNEN PROCEDURMINNE DEKLARATIVT MINNE (IMPLICIT) och DEKLARATIVT MINNE (EXPLICIT) EPISODISKT MINNE SEMANTISKT MINNE

Anknytningsteori – utgångspunkter och tillämpningar (Källa: Pia Risholm Mothander)

Vad är anknytning? Individens förmåga att använda erfarenheter av att vara med känslomässigt viktiga personer för att lära sig att reglera sina egna känslor av främst rädsla och otrygghet (Bowlby, 1969, 1973, 1980) prm 09

Även om anknytningsbeteendet är särskilt tydligt under den tidiga barndomen anses det vara kännetecknande för människan, från vaggan till graven. Det finns inte något vare sig infantilt (”barnsligt”) eller sjukligt i det. prm 09

En teori om behovet av nära känslomässiga relationer - från vaggan till graven ”Alla” psykologer älskar anknytningsteori Skapad av John Bowlby och Mary Ainsworth Teorin är ett möte- mellan olika teoretiska perspektiv mellan forskning och klinisk praktisk verklighet. mellan kvalitativ och kvantitativ forskning Freud formulerade frågorna Darwin tillhandahöll metoderna Den psykoanalytiska inriktningen gillar att Bowlby var psykoanalytiker Den kognitiva inriktningen gillar den biologiska mognadsaspekten och evolutionsinriktningen Den familjeterapeutiska inriktningen gillar den socialpsykologiska bakgrunden prm 09

En psykobiologisk utgångspunkt En effekt av ett evolutionärt selektionstryck – barn riktar anknytningsbeteenden mot sina omvårdare - och får skydd. Barnets hjärna är vid födseln inte tillräckligt utvecklad för att möjliggöra ett självständigt fungerande. Barnets känslighet för familjens mikrokultur; den kvalitativa miljövariationen. Barnet är skyddslöst i förhållande till andra djur men har en unik potential. Den reflekterande hjärnan behöver inte fungera från början. Barnet behöver inte kunna multiplikationstabellen men behöver kunna signalera sina primära behov och kunna samla på erfarenheter av svaren. prm 09

Målriktade beteendesystem Behov av närhet anknytning/ attachment Behov av avstånd utforskande Behov av att erbjuda omvårdnad bindning prm 09

Grundläggande anknytning ”Alla” barn knyter an Processen äger rum under barnets tre första år Anknytningen representeras kognitivt i inre arbetsmodeller (IAM) Anknytningsmönstret är relationsspecifikt och relaterat till anknytningspersonens fysiska och psykiska tillgänglighet Det är inte beroende av kultur. Beteendena är skönjbara i alla samhällen. Starkare än temperament Den sekundära anknytningen fortsätter när den primära är etablerad. Det lilla barnet protesterar vid ofrivilliga separationer men utvecklingen av kognitiva funktioner gör att anknytningsbeteenden senare kan vara mer flexibla Predicerbarhet ligger i att det finns en strategi som är måttligt beständig – åtminstone om erfarenheterna är positiva Om barnet utvecklat anknytningsrelationer till flera personer kan kvaliteten mellan dem variera. prm 09

En eller flera anknytningspersoner? Barn kan under småbarnsåren knyta an till 3-5 personer Kvaliteten beror på anknytningspersonens närvaro, vilja och förmåga att uppfatta och tillfredsställa barnets behov – inte på personens kön Anknytningsrelationerna är hierarkiskt ordnade Kontroversiella punkter? Tidsanda och nya familjer prm 09

Utveckling av anknytning (fas 1 och 2) Spädbarnstiden ung 0- 1 år Gradvis mer diskriminerande orientering och signalering. Föräldern en dold reglerare av barnets fysiologiska behov. Minnesutveckling och upplevelse av kontinuitet. Mellanmänsklig kommunikation. prm 09

Utveckling av anknytning (Fas 3) Småbarnstiden 1-3 år Repertoaren av signaler ökar. Motorisk utveckling möjliggör både närhet och avstånd. Utforskandet ökar. Symbol och språk utvecklas. IAM får sin form. Anknytningens kvalitet befästs. prm 09

Utveckling av anknytning (Fas 4) Förskoleåren och senare. Målinriktat partnerskap för att organisera anknytningssystemet. Förhandling och kontakt på distans, inre trygghet. Generalisering av anknytning till andra relationer. Anknytningen blir en del av det personliga förhållningssättet. prm 09

Metoder Från naturalistiska observationer i hemmiljö till strukturerade systematiska och studier av kontrollerade betingelser, t.ex.: Främmandesituationen Docklekstest, bildberättelser Intervjuer prm 09

A-mönster: Otrygg, undvikande (15 – 25 % av barnen) Klassificering av organiserad anknytning (utifrån Främmandesituationen) A-mönster: Otrygg, undvikande (15 – 25 % av barnen) B-mönster: Trygg, balanserad (60 – 70 % av barnen) C-mönster: Otrygg, ambivalent/motspänstig (5 – 15 % av barnen) prm 09

Inre arbetsmodeller (IAM) och försvar Baserat på barnets samspel med anknytningspersonen utvecklas IAM av sig själv och andra. IAM återspeglar alltså faktiska erfarenheter, ej fantasier. IAM bygger på både på omedvetna förspråkliga och på medvetna språkliga minnen Besvarar frågor som: "Finns andra tillgängliga när jag behöver skydd? Vad kan jag förvänta mig av andra?” prm 09

Barnet har en ”trygg” anknytning IAM är enhetliga och sammanhängande. Medvetna och omedvetna aspekter går i samma riktning prm 09

Barnet har en ”otrygg” anknytning Flera och osammanhängande IAM aktiverar försvar Defensivt uteslutande – Barnet är missnöjt och klängigt. Defensiv förskjutning av uppmärksamhet – Barnet fokuserar instrumentella handlingar och saker. prm 09

Barnet har en ”extremt otrygg” anknytning Skrämt eller skrämmande föräldrabeteende. Abdikerad eller hjälplös omvårdnad. Barnet har en strävan mot ett mönster. Beteendestrategin bryter samman till följd av förvirring, motsägelsefullhet eller rädsla. Leder till Desorganiserad anknytning (10 – 15 % av barnen) prm 09

Desorganiserad anknytning Desorganiserad – undvikande ”En rädsla utan slut”. Den som ska skydda skrämmer ! Desorganiserad – ambivalent/motspänstig ” Förvirring”. Den som ska skydda gör det inte! En affektiv motstridig kommunikation. Ord och handling stämmer inte överens. prm 09

Konsekvenser av Desorganiserad anknytning Stressystemet förblir påslaget. Minskad återhämtningsmöjlighet leder till uppgivenhetsstress. Dygnskurvan för utsöndring av kortisol förändras. Hjärnans synapsbildning störs; reducerad förmåga till att modulera subkortikala tillstånd Från hyperarousal till dissociation Försvar: Defensivt uteslutande och segregerade system prm 09

Otrygg anknytning är en riskfaktor - inte psykopatologi! Desorganiserad anknytning är en allvarligare riskfaktor för psykopatologi (psykisk störning). Psykopatologi förklaras endast av flera samverkande riskfaktorer. prm 09

Anknytning under skolbarnstiden Forma och konsolidera representationer av en ”säker hamn”, tillsammans med andra erfarenheter, förväntningar och förmågor. Anknytningen blir mer sofistikerad, mer abstrakt och mindre beroende av fysisk närhet och kontakt. Trygg eller otrygg anknytning blir mer del av personligheten än en specifik relation prm 09

Anknytningsmönster och kamratrelationer Otrygg anknytning relaterad till fientlighet och avsaknad av social kompetens. Presumtiva vänner stöts bort. Trygg anknytning relaterad till positivt socialt bekräftande av kamrater. Trygg anknytning relaterad till samvaro med barn av samma kön. prm 09

Anknytningsmönster och psykopatologi Mer än 50% av barn som vid ett års ålder kategoriserades som desorganiserade, med psykosociala problem i hemmet, bedömdes som aggressiva på dagis och visade beteendeproblem i skolan. Samband med beteendeproblem och dissociation i unga vuxenår. Sambandet är komplext. Det är inte orsak och verkan. Pingpongspel. Mammans känslighet medierande variabel. Mer svårt med förutsägelser av A, B, och C. prm 09

Effekter av allvarlig deprivation Emotionell svält Det första levnadsåret – ett viktigt fönster Avsaknad av stimulans ger hämmad tillväxt av hjärnan Senare problem: kvasi-autism, kognitiva och emotionella svårigheter. Diffus tillgivenhet. prm 09

Anknytningsmönster i vuxen ålder (via vuxenanknytningsintervju) Trygg anknytning – fld sammanhängande, följdriktig i berättelsen. Otrygg anknytning – ambivalent/motspänstig fld upptagen av sina fld. Otrygg anknytning – undvikande, fld avfärdande av anknytn. Desorganiserad - fld visar dissociation.

EGOCENTRISM: en kognitiv oförmåga att frångå sitt eget föreställningsperspektiv och se från en annans perspektiv. 2-6 år: Svårt att hålla isär den omedelbart upplevda verkligheten och de symboler som beskriver verkligheten, t.ex. ord är egenskaper hos objekten, tanken är en hörbar röst. Egocentrismen avtar med framväxande förmåga att hålla två aspekter i huvudet samtidigt, t.ex. både verklighet och fantasi, och därmed kunna skilja på dem och jämföra.

Egocentrism forts. 6-11år: Barnet har svårt att skilja verkligheten från sitt eget tänkande om denna verklighet. Tanken och det tänkta fortsätter att vara delvis sammanblandade. Konflikt mellan karta och verklighet. Egocentrismen avtar med framväxande förmåga till kombinatorik och hypoteser tvärtemot fakta. Tänka om tänkandet. De egna godtycket upptäcks och kan bättre skiljas från verkligheten.

11- år: Tonåringens teorier och modeller om verkligheten återspeglar ofta idealtillstånd, inte verkligheten. Det som upptar tonåringens intresse och tankar berör andra människor också (inbillad publik). Det som gäller för alla människor är unikt för henne själv (personlig fabel). Fenomenet inbillad publik avtar efterhand med den verkliga publikens reaktion. Den personliga fabeln avtar med ökad intimitet och ömsesidighet i relationer.