Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Varför är det viktigt att mäta?
Att bygga målstyrt Underhåll
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Bra beslutsstöd ökar vinsten!
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Avtal i Maximo Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 – 10 mars 2010
Framsteg AB Plenum 4. Värdebaserad implementation av Maximo
Värdeskapande användning av MAXIMO
Det lönar sig!.
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?
Stöd för analys och förbättring
Problemsnack eller bygga lösningar.
Målorienterade strategiska processer
Framsteg Plenum 10 Framsteg skapar enkelhet genom att återanvända Best Practice Henrik Nyström Cecilia Svensson Affärsområdesansvarig Projektledare.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Kvalitetssäkring av grunddata
Kalmar, Ulf Lundgren Gunnar Gustavsson
Fallet KoS eller när vi fyra blir ett Akt 2 – Administration av lagret
Ett arbete med att etablera
Affärsintegration och Asset Management
Gunilla Nordin.
En introduktion till SEB Way
Systemkarta.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Processorienterat förbättringsarbete
Kravspecifikation och IT-upphandling
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mål- och resultatstyrning
Välkomna till en dag om eArkiv
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Att tillsammans påverka!
Lars Ramstierna
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Beställning av tjänster
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Ny mailtjänst vid LU Agenda –Nuvarande situation –Projektets mål –Framtida mål mars 2008, bild 1.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Ledningssystem på 60 minuter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Beslut i kommunfullmäktige
Introduktion till The Rational IT Model
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Sälja en produkt eller tjänst
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Material för socialtjänsten
ArtDatabanken Till styrmodell .
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO? Mårten Ebers Öresundsbrokonsortiet Mats Eliasson, Framsteg

Agenda Kort om Framsteg Hur säkerställa affärsnyttan med MAXIMO Exempel från Öresundsbron Övriga frågor

”Målet är att växa utan att bli stor!” Framsteg AB ”Framsteg AB levererar produkter och tjänster inom beslutsstöd och verksamhetsutveckling.” Kontor i Stockholm och Göteborg, Svensk industri har ju ett starkt fäste i Göteborg och det är därför naturligt med ett stort kontor på Väst sidan. Har ca 20 anställda med många års erfarenhet från industri och underhållsmarknaden Grundat 2002. Jobbar med agenturverksamhet på produktdelen. ”Målet är att växa utan att bli stor!”

Produkter Actuates rapportplattform används för att bygga webbaserade rapporter från multipla datakällor till krävande informationsanvändare, internt och/eller externt. QlikView från QlikTech är ett komplett system för affärsanalys. Systemet är snabbt att implementera och är lätt att lära sig använda. Pervasives produkter används för integration, migrering samt transformering av data. Actuate är beslutsstödet som sitter i många system som t.ex IBMs Maximo QlikView är det snabbast växande verktyget på marknaden och har ca 20% marknadsandel i Norden 12.8 nya företagskunder per dag.

Verksamhetsutveckling Analys av verksamhets- och IT stöd Verksamhets utvecklingseminarie Utveckling av UH processerna. Projektledning Kravställning Worksshops för UH nyckeltal

Agenda Kort om Framsteg Hur säkerställa affärsnyttan med MAXIMO Exempel från Öresundsbron Övriga frågor

IT- Underhållstrappan Beslutstöds behov ! Rapportstrategi, olika Analysverktyg för organisationen, Sammanfogning av flera databaser Långsiktigt Driftsäkerhet Ständiga för- bättringar Nya planer, FU-ronder, instruktioner Underhåll och Produktion sätter upp lika mål Teknisk, ekon. Analys, strategisk Inköp/ materialförs. Samarbete Delaktighet Hierarkisk styrning Från av- hjälpande till förebyggande AO - modulen planering, FU Instruktioner Inköp/ materialförs. Beslutstöds behov ! Anläggning, reservdelslistor arbetsorder Brandkårs- mentalitet Använder anl. register ev. reservdel. En kulturförändring för både UH och Produktion! Haveriorienterat arbete Kortsiktigt

Dem olika stegen till affärsnyttan. Analysera verksamheten Säkerställa rätt arbetsprocesser. Systemstödsbehov ska vara väldefinierade. Stödjer dagens system verksamheten? Säkerställa framtidens Verksamhet/ systemstöd genom en väldefinierad kravspecifikation. Analys/design Implementera dem identifierade förändringarna i verksamheten. Komplettera färdigställ IT-stöd enligt kravspecifikation Tätt samarbete med leverantör för att säkerställa framtida uppgraderingar. Implementera Säkerställa arbetsmetoder och de nya systemstöden från dag ett. Mäta utfall mot de uppsatta målen. Starta upp analysen och vidareutvecklingen av verksamheten. Värdeskapande

Standardisering av artiklar, Mål MAGU AB 2008-09 Fokusområde Produktion Underhåll Inköp Förråd IT Målområde Specifika mål TAK Servicegrad FU/Planering Lagervärde Tillgänglighet Kost. Effektivitet, Support. Planeringsgrad, Anl. prioritet Ramavtal, prisavtal, Kostnad/pris. Standardisering av artiklar, Lev. säkerhet

Teknisk tillgänglighet Mål MAGU AB 2008-09 Nyckeltal Processer Best Practice Teknisk tillgänglighet Antal fel/utrustning Antal fel/prioritet Anläggning Felklasser, Anläggn. prioritet Reservering material, Prisavtal, art. katalog Arbetsorder AO-typer, beredning felkodsrapportering Kategorier, kompetenser Verktyg, kalender Inköpsavtal, alla inköp Via IO Beredda arbetsinstr. Self service ITIL Plan AO/ Totala AO Instr.AO/ Totala AO Antal UO/ FU-rond Anl. prioritet Resurser Inköp IO avtal/ Totala IO Ledtid behov till beställning Ledtid från best. till leverans Förråd Antal artiklar/ varugrupp Artiklar avtal/ Totala artiklar Reservationer/ totala uttag FU Antal öppna tickets. Tid för återställande av tjänst Service desk

Agenda Kort om Framsteg Hur säkerställa affärsnyttan med MAXIMO Exempel från Öresundsbron Övriga frågor

Mårten Ebers Ericsson Produktutveckling IKEA Logistik Logistik HP Affärssystem Oracle Drift och Underhåll ÖSB June 2007

Driftenhetens Uppgift Förbindelsen ska vara säker Förbindelsen ska vara tillgänglig Den totala anläggningen ska bevara sitt värde över livstiden Nöjda kunder som betalt för sin passage! June 2007

1. Bidrag till ÖSBs driftsresultat Teknisk Drifts Uppgift 1. Bidrag till ÖSBs driftsresultat Bidra till lönsamhet 2010 och säkra återbetalningstiden samt reinvesteringskalkylen. 2. Hur utför vi underhåll för att nå bästa totalekonomi? Öka systematiken, kostnadsmedvetenheten och ta fram en Underhållsstrategi. 3. Hur klarar vi en kraftig trafiktillväxt med en hög tillgänlighet? Öka driftsäkerheten och andelen automatkunder. June 2007

Vad vill vi förbättra? Teknisk Drift behöver skapa större fokus på drift och underhåll av förbindelsen MEN IDAG För lite fokus på drift och underhåll Arbetsprocesser och rutiner fortfarande anpassade efter ”Bygga Bro” Administrativa stödsystem för drift och underhåll är inte implementerade på ett sätt som stöder drifts och underhållsarbetet Dokumentation är spridd över hela organisationen Beslutsstödet – skörda frukterna June 2007

..men talar vi samma språk? Marknad Underhåll Ledning Ekonomi “Kommunikations Gap” UH-personal June 2007 16 16

Processen Var startade vi? Var är vi nu? Vart vill vi komma? Maximo 4.1.1 Var startade vi? Utveckla Implementera Var är vi nu? Vart vill vi komma? Driftsäkerhet June 2007

Så här började det .. Behov av bättre beslutstöd!

.. och vi konstaterade! Meridian Maximo TC Logg SCADA SESAM Navision

Verksamhetsanalys Analysera verksamheten Säkerställa rätt arbetsprocesser. Systemstödsbehov ska vara väldefinierade. Stödjer dagens system verksamheten? Säkerställa framtidens verksamhet/systemstöd genom en väldefinierad kravspecifikation.

Uppdraget Syfte: Syftet med Verksamhetsanalysen Teknisk Drift är att gå igenom befintlig verksamhet och beskriva den önskade framtida situationen för underhållsarbetet på Öresundsförbindelsen och de relaterade affärsprocesserna, samt att beskriva hur det uppgraderade Maximo skall kunna vara ett stöd för de enskilda medarbetarna samt för ÖSB. Samtidigt skall en analys av ÖSB`s befintliga och framtida behov av IT-stöd genomföras. Dessa olika stöd kommer i huvudsak behöva stödja följande processer i verksamheten. Beslutstöd för alla verksamheter Service/Underhåll Presentera en rekommendation till Öresundsbron hur man ska gå vidare med verksamhet och IT-stöd.

HUR MÅR FÖRBINDELSEN? Uppdraget Säkerhetsmässigt Ekonomiskt Miljömässigt

Målsättning IT-stöd Navision SCADA Gemensamma (TC Logg) processer Maximo Navision IT-stöd Meridian Gemensamma processer (TC Logg)

Vad har vi gjort? Samlade in grundinformation ÖSB UH vision från Driftsavdelningen och Serviceentreprenörer Genomförde en detaljerad analys av UH-processer per systemansvarsområde Förberedde önskade scenarier per systemområde Dokumenterade luckor Bekräftade framtida UH processer genom arbetsmöten Prioriterade framtida UH processer 24

Skapat värde Generella arbetsprocesser Beslutsstödsstrategi Kravspecifikation - Omfattning av grundsystem Förslag till införandeplan Gränssnittsstrategi mot andra stödsystem

Processen Utveckla Implementera Var är vi nu? June 2007

Handla Upp Uppgradering av Maximo Implementation av de identifierade förändringarna i verksamheten både gällande arbetsprocesser och beslutsstöd. Komplettera färdigställ IT-stöd enligt kravspecifikation Tätt samarbete med leverantör för att säkerställa framtida uppgraderingar.

Förslag på tidplan

Vart vill vi komma? Driftsäkerhet

Skapa totalt värde Marknad Ledning Ekonomi Underhåll UH-personal Värde 30

Agenda Kort om Framsteg Hur säkerställa affärsnyttan med MAXIMO Exempel från Öresundsbron Övriga frågor

Frågor ?