Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Ungdomar • Fritid ungdom • Bra aktiviteter för våra ungdomar • Fritidsgård.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Samhällsekonomi 2.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Vision Braås Samrådsgrupp
En sammanfattning av vad två samhällsklasser kom fram till ht 2010.
Hur gör vi det nya Pajala Kommun attraktivt? Var börjar vi? a 2 3 bcd e f 1 Rusta upp bef. Bad- och fritidsanläggnin gar XXX ♥♥ Ungdomar XX Attraktiva.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
Vård- och omsorgs-(college)
Demokrati och hur Sverige styrs
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Områdesutveckling Torpa
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Idéer från arbetsgrupperna - mycket är genomfört och omhändertaget men det finns en del ”guldkorn” kvar…
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Alliansens ekonomiska politik för mål och budget 2016.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
För mer information, kontakta:
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Välkommen till skärgården
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Nuvab Näringslivsprogram
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Där idéer blir verklighet
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Hela Sparreholm ska blomstra
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Ungdomar • Fritid ungdom • Bra aktiviteter för våra ungdomar • Fritidsgård

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar God ekonomi och hållbarhet • Hållbar utveckling • Kvalitet

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Bli fler • Bli fler invånare • Attrahera folk till kommunen • Behålla ungdomarna och dess tro på orten

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Sociala andan • Visa stolthet för det vi har • Invånarnas stolthet för det positiva • Stolthet att vara åtvidabergare • Allmän stolthet genom att involvera media proaktivt istället för att invänta sura insändare och katastrofjournalistik

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Marknadsföring • Marknadsföring i syfte att fler flyttar hit • Marknadsföring internt och externt, marknadsföra de bra värdena • Mer ”sälj” i tomma lokaler - det finns många tomma lokaler i kommunen. Skulle vi kunna marknadsföra dessa så att de blir använda? • Sätta kommunen på kartan • Lyfta fram våra naturliga styrkor i natur och historia

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Snabbare kommunikation • Riksväg 35 ska vara bättre, säkrare och snabbare • Kortare tid till Linköping - 35an bör bli snabbare • Lägg ner järnvägen och använd pengarna till vägen • Förbindelse väg

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Levande centrum • Levande torg • Vårda utvecklingen av handeln • Torget – vad ska vara där? • Skapa ett attraktivt torg • Behålla och skapa livskraftig handel och näringsliv

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Bostäder • Bra tomter att bygga på • Nytt villaområde

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Konkretisering av idéer • Skapa en mötesplats för alla, unga och äldre • Inventering av vad som är bra och dåligt för att kunna använda detta till att göra reklam. ”Åtvidabergs DNA” • TV-reklam, men först efter att inventeringen är avklarad, viktigt att projektet är förankrat hos alla som deltar • Eliminera det negativa så endast positiva saker återstår att lyfta fram • Använda LED-stolpen mer för att göra reklam • Motverka negativ publicitet genom att prata om de negativa aspekterna på ett bättre sätt. Lyft fram lösningarna och inte problemen • Kommunen ska jobba öppet och transparent

Grupp 1: Stolthet och gemensamt ansvar Konkretisering av idéer, forts • Fler Trudy’s! • Ta hjälp av Linköpings universitet med miljonprogrammet • Hitta en aktivitet som vi kan marknadsföra oss med på samma sätt som Söderköping har sin glass. Något som kan göra oss kända. • Åtgärda riksväg 35 • Förklara att om folk stöder lokal handel så kommer skattepengar in i kommunen, istället för att de åker till Linköping och handlar

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Barn och ungdomar – skola och fritid • Skola och barnomsorg behöver förbättras • Vision att bli bäst i Östergötland gällande meritvärde i Åk9 • Bibliotek och andra kulturella företeelser bör nyttjas i större utsträckning • Kulturskolan och skolan bör ingå ett samarbete för att få ut all potential • Skapa en plats för ungdomar, t.ex. fritidsgård

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Boendemöjligheter • Skapa bra boendemöjligheter för alla i kommunen, så väl ungdomar, äldre och familjer. Idag saknas olika boendealternativ. • Finns för få villor till salu. Det behöver finnas bra boenden för att äldre ska kunna sälja sin villa.

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Handel, levande centrum och turism • Skapa ett trivsamt och aktivt centrum • Förbättra det befintliga handelsutbudet • Idag finns tomma affärslokaler i centrum, de bör användas på något sätt • Trevliga miljöer att vistas i, utsmyckning • Enklare att skapa evenemang och aktiviteter • Turismen är viktig. Problem med sommarstängda museum, restauranger och hotell.

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Kommunikation • De flesta i arbetsgruppen tog upp kommunikation som en stor utmaning. • Främst behöver kommunikationen bli säkrare, dvs. snabb och effektiv • Öka pendlingsmöjligheten till bl.a. Linköping.

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Trygghet – polis, ålderdom och sjukvård • Mer poliser och bevakning kvällstid • Förbättrad äldrevård med målen trygghet och kvalitet • Placera sjukvård i centrum för att öka tillgängligheten

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Kultur, kulturcentrum och föreningsliv • Kultur och miljöer behöver utvecklas • Skapa ett kulturcentrum med bra lokaler • Barn ska använda kulturen mer, t.ex. museum. • Åtvidaberg som kulturcentrum • Åtvidaberg som turistort • Snåla öppettider för museum • Sommarstängda restauranger och hotell • Aktiv guideförening saknas • Kulturskolan kopplas samman med fritidsgård

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Vikten av samarbeten och nätverk • Öka nätverkande utanför kommunens gränser • Skapa samarbeten mellan olika instanser i Åtvidaberg • Skapa en sammanhållning och ”vi-anda” inom kommunen

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Flytta till Åtvidaberg • Göra Åtvidaberg så attraktivt att folk utifrån vill flytta till kommunen • Våga sticka ut bland andra kommuner • Fortsatt ÅFF i allsvenskan

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Starkt näringsliv och kompetensförsörjning • Det måste finnas valmöjligheter för arbete. • Kompetensförsörjning ses som bristvara på en liten ort

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Konkretisering av idéer Kommunikation • Riksväg 35 bör rustas upp • Busstiderna är bra men måste bevaras och ev. utvecklas ytterligare • Bättre och säkrare vägar, Västervik – Linköping. • Utöka tågförbindelsen istället för att dra ner • Snabbtåg till Linköping, 10 min

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Konkretisering av idéer Barn och ungdomar – skola och fritid • Satsa på skolan ännu mer. – De på skolan behöver hjälp från vuxenvärlden. Idag nöjer sig barn med för lite, man gör det man ska men inte mer. – Gynnar hela kommunen med bra skolgång • Få ungdomar att satsa på utbildning. – Sprida en positiv inställning om skolan och vidareutbildning. – Skolval till gymnasiet, se det positivt att bo kvar. • Använda resurser mer t.ex. biblioteket och kulturskolan. – Använda dessa mer för att inspirera och få en lärande miljö.

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Konkretisering av idéer Barn och ungdomar – skola och fritid • Pedagogiska resurser – Ha pedagogiska resurser på så många ställen som möjligt för att skapa en lärande miljö – Befintligt exempel: idag finns en pedagog på skolans bibliotek, mycket bra! • Införa nya lärandeformer – Läxhjälp – Aktiviteter inom t.ex. IT – Museum för att främja utbildning – Planera skolresor till lämpliga platser

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Konkretisering av idéer Boendemöjligheter • Väldigt viktigt för att göra Åtvidaberg attraktivt. Det måste finnas goda boendemöjligheter för alla åldrar och familjer. • Skapa en fungerande boendekedja – Lägenheter för ungdomar – Se till så villor finns tillgängliga för blivande och befintliga familjer. – Attraktiva boendealternativ för äldre för att frigöra villor – Nya boendeformer så som serviceboende eller seniorboende.

Grupp 2: Bra vardagsliv och trygghet Konkretisering av idéer Boendemöjligheter • För att lösa boendefrågan krävs att nya bostäder i alla olika former byggs. Även vissa befintliga lokaler bör genomgå ombyggnation för att skapa just bostäder. • Bilda ett fastighetsbolag med flera ägare. – Partnerskap möjliggör fördelning av risker som gör att nya intressenter kan bli möjliga. – Bolaget bör satsa på både bostads- och hyresrätter. – Kommunen bör vara en delägare. • Även villor är viktigt men detta hann inte diskuteras.

Grupp 3: Näringsliv Attraktiva bostäder • Hur skapar man ett attraktivt klimat för nyproduktion av bostäder/tomter? Hur skapar man ett attraktivt boende i kommunen, mindre boenden i centralorten. Värdet behöver höjas på fastigheterna. • Få människor att vilja flytta hit så vi får in kompetens och nya företag • Inflyttning av ungdomar • Flytta hit olika verksamheter • Billig nyproduktion Förlänga där det redan finns gator och på så sätt spara pengar för infrastruktur • Lägenheter så äldre kan flytta in i, seniorboenden.

Grupp 3: Näringsliv Attraktiva bostäder, forts • Sjönära tomter • Skapa erbjudanden för att locka företagare att flytta hit. – Köp en tomt - gratis hyra på Facetten • Industriboenden, hotellrum på företag(?) • Företagsrätter, när företagare kommer in i en kommun som man inte har erfarenhet av, tar man en risk att hyra av kommunen. I utlandet är det hett med företagsrätter, dvs man köper på samma sätt som en bostadsrätt en yta i en stor kommunal lokal. Det kan bi väldigt häftiga företagsklimat mellan olika företag som samverkar i samma lokal. Stärka varandra genom samverkan. • Befolkningsökning - kommer med krav på tex simhall osv.

Grupp 3: Näringsliv Omsorg, skola • Satsa på bra barnomsorg i skolan • Förbättra skolresultatet i kommunen. Vi ska inte bara bli bra, utan VI SKA BLI BÄST. • Utbildning för företagarna, maskinoperatörer etc. • Fritid, ungdomar under 18 år. Fritidsgård så de inte ”dräller” omkring. • Använd studenters kompetens – när de väl kommer hit har de en positiv bild av Åtvidaberg. • Involvera invandrarna i Åtvidaberg.

Grupp 3: Näringsliv Förändra åldersstrukturen • En åldersstruktur i kommunen som inte är optimal • Testa att arbeta på andra tider så att man enklare kan få familjelivet att gå ihop.

Grupp 3: Näringsliv Samverkan, nätverka över gränser/Gnosjöanda • Börja prata med varandra, hyr ut/hyr in personal internt mellan företag för att hjälpa till med toppar och vågor i arbetsbelastning • IBR-konceptet (?) • Fler samarbeten: Företag Företag och Företag Kommun. • Utnyttja kompetensen som finns i kommunen istället för att ta in externa konsulter, krävs • Stimulera nyetablering av företag. Uppmuntra existerande företag att fungera som mentorer till nyetableringar, dvs något slags mentorskap där man hjälper varandra in i de lokala nätverken. • Företagen vågar inte riktigt anställa ungdomar eftersom företagen egentligen söker anställda med mer kompetens.

Grupp 3: Näringsliv Infrastruktur/kommunikation • Upprusta Tjustbanan • Bättre kommunikationer med Linköping • Lokaltåg på banan. Ersätt bussarna med tåg - EN DRÖM! • Få tågen att stanna i Fagerlund. • Med en genomtänkt logistik skulle man även kunna få godståg att gå från Åtvidaberg igen. • Biogasbilar i Åtvidaberg. • Bilpooler med elbilar/andra bilar i kommunen. Uthyrning av bilar till företag/boende när man behöver en extrabil. • Släpp hämningar med att kommunen ska betala allt. Driva simhall som kooperativ eller så kan en simhall t ex drivas i privat regi och faktiskt göra vinst. • Utbyggnad av värme, bredband m.m. infrastruktur. Få ner kostnaden för anslutning till centralvärme.

Grupp 3: Näringsliv Infrastruktur/kommunikation • Upprusta Tjustbanan • Bättre kommunikationer med Linköping • Lokaltåg på banan. Ersätt bussarna med tåg - EN DRÖM! • Få tågen att stanna i Fagerlund. • Med en genomtänkt logistik skulle man även kunna få godståg att gå från Åtvidaberg igen. • Biogasbilar i Åtvidaberg. • Bilpooler med elbilar/andra bilar i kommunen. Uthyrning av bilar till företag/boende när man behöver en extrabil. • Släpp hämningar med att kommunen ska betala allt. Driva simhall som kooperativ eller så kan en simhall t ex drivas i privat regi och faktiskt göra vinst. • Utbyggnad av värme, bredband m m, infrastruktur. Få ner kostnaden för anslutning till centralvärme.

Grupp 3: Näringsliv Familjevänlig kommun • Det som finns som är bra marknadsförs inte. • Föräldrar har ont om tid men mycket pengar, paketera och marknadsför Time for cash.

Grupp 3: Näringsliv Hållbarhet/energi • Hållbarhetsblogg • Solceller på taket • Affärsliv.se startade i december och har haft sammanträde

Grupp 3: Näringsliv Marknadsföring • Ombudsman som säljer kommunen och som hjälper till att hitta boende/plats för företag osv. • Gemensam marknadsföring - börja prata med varandra • Utnyttja det vi är bra på och tala om för andra att vi är bra. • Åtvidaberg ÄR ett känt namn tack vare fotbollen, nyttja det även för orten. • Åtvidaberg – är så mycket mer.

Grupp 3: Näringsliv Jämställdhet • Arbeta för att stärka självkänslan och få alla att våga ta initiativ att starta företag

Grupp 3: Näringsliv Tillväxt • Vilka områden ska vi satsa på, det behövs en analys - Åtvidaberg satsar • Tro på er själva, en kan inte göra allt. • En attraktiv plattform för företag • Få ut mer av varje skattekrona

Grupp 3: Näringsliv Konkretisering av idéer • Rusta upp 35:an. – Säkrare och sänkt pendlingstid. • LOTS, som ”säljer” kommunen och verkar som en samverkansdirektör. • Rotation. • Nya tomter. • Nya områden. • Centrala lägenheter. • Forum UF - Näringsliv. Ta idéer som man inte har möjlighet att ta tag i själv och överför till UF.