Sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarnas utmaningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Försörjningsstödstagare: Bara 1 av 7 får försörjningsstöd av rätt skäl.
1 Den parlamentariska socialförsäkrings- utredningens seminarium om arbetslöshets- försäkringen Ulrika Vedin | Enheten för ekonomisk politik och arbetsmarknad.
Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
Äldre i välfärden.
Nödvändiga perspektivskiften
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Samhället är mer än summan av sina delar
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Rättssäkerhet och effektivitet i arbetslöshetsförsäkringen •Beräkningsgrunder för arbetslöshetsersättning – utgångspunkter: - deklarerad historisk inkomst,
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Supported Employment & Customized Employment
Parlamentariska socialförsäkringsutredningen 2010:4
Sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen – principer och utmaningar
LSS-kommittén – bred översyn av personlig assistans
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
De samhällsekonomiska målen
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
1 A-kassan och facket A-kassans finansiering Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet LO-seminarium om arbetslöshetsförsäkringen,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Vad har hänt med sjukförsäkringen? Hur mår dom sjukförsäkrade. Gunnar Ågren
Försäkringskassans roll i samverkan
Landstingsfullmäktiges beredningar
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Lokal Arbetsförmedling
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Omställningsförsäkring! Ulf Brändström Eva-Maria Dufva
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Idéburet Offentligt Partnerskap
Om du är sjuk och inte kan arbeta
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
Ålderdom utan fattigdom Om äldrefattigdom och kvinnors låga pensioner.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Socialdepartementet 1.Regeringens åtgärdsprogram för ökad hälsa och minskad sjukfrånvaro 2.Förutsättningarna för samordningsförbunden Statssekreterare.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Möjlighet till Egen Kraft!
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Morgondagens primärvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Parlamentariska socialförsäkringsutredningen S 2010:04
Är sjukskrivning bra för hälsan?
Omställningen av hälso- och sjukvården
Arbetslöshet och utanförskap
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Presentationens avskrift:

Sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarnas utmaningar Parlamentariska socialförsäkringsutredningen 2010:4

Kommitténs ledamöter Gunnar Axen, M, ordförande Tomas Eneroth, S Sonia Karlsson, S Lars-Anders Häggström, S Tomas Tobé, M Lotta Finstorp, M Kajsa Lunderquist, M Gunvor G Ericson, MP Johan Pehrsson, FP Fredrick Federley, C Erik Almquist, SD Liselotte Olsson, V Emma Henriksson, KD

Kommitténs sekretariat Irene Wennemo, huvudsekreterare Anna Fransson Jasmina Hopstadius Mårten Hultin Sara Kullgren Maria Kållberg Jakob Larsson Annelie Westman Sammanlagt 14 sakkunniga från S, A, Fi, U, Ju och N

Principerna – utgångspunkterna i direktiven Obligatorisk och solidarisk Försäkringarna ska ge god ekonomisk trygghet. Sjukförsäkringen ska vara allmän och obligatorisk. Försäkringarna ska innehålla ett omfattande inslag av ekonomisk omfördelning och baseras på riskdelning. Hållbar och förutsebar Försäkringarna ska vara transparenta med tydliga tidsgränser. Arbetslinjen Arbetslinjen ska understödjas och det ska alltid löna sig att arbeta. De ska ha en karaktär av omställningsförsäkringar, samtidigt som de som permanent saknar arbetsförmåga ska ges en tryggad inkomst.

Socialförsäk-ringsutredningens uppdrag Inkomstförluster Kostnader Sjukdom och arbetsskada Sjukpenning, sjuk- och aktivitetsersättning och livränta Sjukvård och rehabilitering Arbetslöshet Arbetslöshetsersättning – bygger till del på frivillighet Arbetsförmedling och arbetsmarknadspolitiska program Ålderdom Ålderspension Äldreomsorg Föräldraskap Föräldrapenning Barnbidrag, förskola, skola mm Socialförsäk-ringsutredningens uppdrag Sjukdom – både sjukpenning och sjukvård. Ålderdom – pension mest sparande och äldreomsorg. Arbetslöshet – a-kassa och arbetsmarknadspolitik Föräldraskap – inga klassiska försäkringar, föräldraförsäkring och barnbidrag och förskola och skola.

Socialförsäkringsutredningens deluppdrag Arbetsförmåga och sjukdom Sjukpenninggrundande inkomst Arbetsgivarens kostnadsansvar Ökat ansvar för arbetsmarknadens parter Huvudmannaskapet Fristående försäkring Självrisk och kontroll Arbetslöshetsförsäkringen Återgång till arbete eller studier Hälso- och sjukvårdens roll och ansvar Samspelet mellan försäkringarna Internationella aspekter

Socialförsäkringsutredningens arbetssätt Beställa underlagsrapporter från forskare, berörda myndigheter och berörda organisationer. Skapa samsyn i kommittén om sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarnas utmaningar och principer. Två delbetänkande om gränsgångare i Norden och SGI. Slutbetänkande i maj 2013.

Försäkringens principer Hantera och sprida risk Skapa trygghet Vara långsiktigt finansiellt hållbara Men också Aktuariska principer Förebyggande och skadereducerande främst genom självrisker och differentierade avgifter Utvärderas genom Att skapa och vidmakthålla produkter som kan säljas på en försäkringsmarknad

Socialförsäkringens principer Hantera och sprida risk Skapa trygghet Vara långsiktigt finansiellt hållbara Men också Fördelnings- och socialpolitik En del av ett större samhälleligt trygghetssystem Utvärderas genom Politiska beslut på basis av hur systemen upplevs fungera i ett flertal olika avseenden. 9

Socialförsäkringen som ett socialt kontrakt Alla typer av försäkringar kan inte produceras på en privat marknad. Välfärdspolitikens styrka är att oberoende av vilken situation man föds in i så ges en trygghet. Om man som ofödd skulle välja modell borde det finnas en preferens för gemensam välfärdspolitik. Synen på människan som egoistisk nyttomaximerare allt mer ifrågasatt. Vårt handlande påverkas mer av reciprocitet. Tillit för gemensamma lösningar skapas i interaktion med andra.

Försäkringsmässighet i socialförsäkringen Betonats av tidigare utredningar Socialförsäkringsutredningen (SOU 2006:86) Sjukförsäkringsutredningen 2000 (SOU 2000:121) Riksrevisionen 2007-2011 Försäkringsmässighet kan betyda olika saker Samband mellan avgifter och förmåner. Ekonomiskt fristående. Aktuariska principer. Försäkringsmässig effektivitet är målet.

Samhällseffektivitet eller försäkringsmässig effektivitet? Effektiviteten kan mätas på olika nivåer: Den enskilda försäkringen Socialförsäkringarna Offentlig sektor Samhället som helhet Summan av delarna ≠ Helheten Övervältring mellan system Gränssnitt mot kommuner Regelverket påverkar arbetsutbudet och därmed finansieringen

Är ökad försäkringsmässighet rätt väg? Om inte privata försäkringar är försäkringsmässig effektiva kommer de inte efterfrågas på marknaden. Socialförsäkringar utvärderas primärt utifrån den samlade effekten av hur välfärdspolitik påverkar trygghet och arbetslinje. Individer bidrar till gemensamma lösningar om de anser att också andra gör det efter förmåga, att lösningar inte missbrukas och att de själva får del av dem. Försäkringsmässig effektivitet är inte avgörande för att detta ska uppnås. När socialförsäkringarna ska utformas kan lärdomar dras från privata försäkringslösningar. Försäkringsmässig effektivitet bör dock inte överordnas samhällelig effektivitet.

Övergripande utmaningar Obligatorisk och solidarisk Finns en vilja att vara med och finansiera gemensamma försäkringar? Hållbar och förutsebar Upplevs försäkringarna ge tillräcklig trygghet? Arbetslinjen Stimulerar försäkringarna i tillräcklig grad till arbete?

Utmaningar för sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna Trender i befolkningen Trender på arbetsmarknaden Nuläget i försäkringarna och angränsade system

Trender i befolkningen Äldre befolkning Klaras finansieringen? Kan försäkringarna bidra till ökad sysselsättning? Ska försäkringarna bättre anpassas till arbete efter 65 år? Förändrad hälsa Bättre fysisk hälsa bland äldre, sämre psykisk ohälsa bland yngre och medelålders ställer nya krav på arbetslinjen. Hur hanteras nya diagnoser? Förändrade värderingar Kommer kraven på valfrihet, bemötande och individuella lösningar öka i försäkringarna?

Trender på arbetsmarknad Ökad rörlighet på arbetsmarknaden Allt färre kvalificerar sig till försäkringarna. Svårt att förutse sitt försäkringsskydd. Fler sjuka har ingen arbetsgivare med rehabiliteringsansvar. Ökad rörlighet över nationsgränserna Ska försäkringarna uppmuntra till arbete även utanför Sverige? Högre krav i arbetslivet Behövs mer av yrkesförsäkring när individens utbildningsinvesteringar ökar? Behövs bättre insatser för återgång i arbete efter sjukdom eller arbetslöshet?

Nuläget i försäkringarna och angränsande system Förändringar i trygghetssystemen Många sådana undergräver tryggheten. De kan få oförutsedda effekter på andra system. Omotiverade skillnader mellan försäkringarna Systemet är inte förutsebart och transparent. Det kan påverka viljan och förmågan till omställning negativt. Kompletterande och alternativa trygghetssystem allt viktigare Risk att lågriskgrupper föredrar privata lösningar. Samspelet mellan arbetsmarknadspolitik, omställningsavtal, reguljär utbildning, kommunernas roll och privata försäkringar blir allt viktigare.

Förutsättningar för överenskommelser? Inom delar av socialförsäkringar har det tidigare funnits blocköverskridande samsyn. Inkomstbegreppet. Grundvillkoren i försäkringarna. Finansiering. Arbetslinjens betydelse. Andra har varit mer partiskiljande. Trygghet versus ekonomiska drivkrafter. Reservationslönens betydelse. Fackligt kopplade a-kassor. Betydelsen av tak och golv i försäkringen.

Fem möjliga överenskommelser Förutsebart försäkringsskydd byggt på månadsuppgifter Obligatorisk arbetslös-hetsförsäkring Bättre återgång i arbete för de utan anställning Överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter Samsyn kring arbetsförmåga och tidsgränser

Hållbara försäkringar Hållbarheten bygger på att det både finns en vilja och en förmåga att finansiera dem. Då måste försäkringarna både ge trygghet och innehålla en fungerande arbetslinje. För att detta ska uppnås krävs en anpassning av sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen till de utmaningar den står inför och en större politisk samsyn kring grunddragen i modellen.

www.psfu.se irene.wennemo@social.ministry.se