NECL II kortfattat  Budget: ca. 2,7 M€  Tid: 2010-2013  Partnerskap: 22 partners från Sverige, Norge och Finland - Leadpartner: Länsstyrelsen Västernorrland.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Juha Kantanen NORDIC RESEARCH NETWORK ON ANIMAL GENETIC RESOURCES IN THE ADAPTATION TO CLIMATE CHANGE (AnGR-NordicNET) Nordiskt forskningsnätverk om husdjursgenetiska.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Historik – Utbildningskonceptet Korta vägen FOTO: År Tre utbildningsinsatser för invandrade akademiker startar i Västra Götaland. Å r
botnia-atlantica.eu Europeiska unionen
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Namn/talare Datum.
Vasaregionens logistikhelhet
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
LETS Governing transitions towards Low carbon Energy and Transport Systems for 2050.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hearing södra skärgårdens infrastruktur Utan en fungerande infrastruktur försvåras möjligheterna till en levande skärgård.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Affärsplan Leif Olsson.
Vägen till ett bra projekt
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
ENTSO-E:s Ten Year Network Development Plan (TYNDP) > ENTSO-E:s organisation för nätplanering > TYNDP 2010 > Framtida arbete.
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Regionalt Godstransportråd i Skåne och Blekinge  Ordförande  Banverket, sammankallande  Vägverket  Luftfartsverket  Sveriges Hamnar  Transportindustriförbundet.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g. AIS kl
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Mittnorden - Nordens Gröna Bälte.  Nord- och Sør-Trøndelag fylkeskommuner  Regionförbund och länsstyrelse i Jämtland samt landsting, länsstyrelse och.
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Mittnorden - Nordens Gröna Bälte.  Nord- och Sør-Trøndelag fylkeskommuner  Landstingen, länsstyrelserna och kommunförbunden i Jämtland och Västernorrland.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Mittnorden - Nordens Gröna Bälte.  Nord- och Sør-Trøndelag fylkeskommuner  Regionförbund och länsstyrelse i Jämtland samt landsting, länsstyrelse och.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
1 Fördjupad förstudie Projekt NOORS Rolf Höglund.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Mittnorden - Nordens Gröna Bälte.  Nord- och Sør-Trøndelag fylkeskommuner  Regionförbund och länsstyrelse i Jämtland samt landsting, länsstyrelse och.
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
Going Abroad – Connecting business potential across borders Sverige-Tyskland-Litauen juni 2011 – december 2013 Ett projekt inom ramen för Södra Östersjöprogrammet.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Mittnorden - Nordens Gröna Bälte.  Nord- och Sør-Trøndelag fylkeskommuner  Regionförbund och länsstyrelse i Jämtland samt landsting, länsstyrelse och.
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
The Kvarken Multimodal link
Nordiska rådets insatser på transportområdet
Infrastruktur Marks kommun
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Esa Halme landskapsdirektör
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
NECL II kortfattat Budget: ca. 2,7 M€ Tid:
Miljömålen består av tre slags mål
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Miljömålen består av tre slags mål
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

NECL II kortfattat  Budget: ca. 2,7 M€  Tid:  Partnerskap: 22 partners från Sverige, Norge och Finland - Leadpartner: Länsstyrelsen Västernorrland 

Målsättningar:  att utveckla och marknadsföra den mittnordiska transport-korridoren i öst-västlig riktning, genom att förbättra vägar, järnvägar och intermodala lösningar, samt genom att utveckla ett ICT/IKT-system för att optimera godstransporter.  att ta fram utredningar och underlag, till näringslivet, beslutsfattare och övriga relaterade målgrupper, som visar på möjligheterna, potentialen och nyttan av Mittnordenkorridoren.  att flytta gods från vägarna till järnväg och fartyg/färja för att på så sätt främja långsiktighet, hållbarhet och miljömedvetenhet – målet är en långsiktigt hållbar, miljövänlig Mittnordisk Grön Transportkorridor. 

Detaljerade målsättningar:  Nära samarbete med nationella transportmyndigheter och industri samt övriga relaterade projekt.  Avlägsna flaskhalsar från korridoren.  Förbättringar i infrastrukturen, förhoppningsvis regionala och nationella fonder för framtiden.  Transnationellt samarbete mellan de mittnordiska regionerna, med förbindelser till Storbritannien, Europa, kontinenten/ Östersjöregionen, samt Ryssland/Asien.  Väl fungerande kommunikationer och kostnadseffektiva lösningar är avgörande för näringslivet och lokala företag.  Marknadsföra korridoren till näringslivet.  Ett fullt fungerande informationsteknisk ICT-system för transportoperatörer och fraktföretag.

Partnerskap:  22 partners som representerar bl.a. Transportmyndigheter i alla tre länder, Länsstyrelser och Landstingen i Västernorrland och Jämtland, Landskapsförbund i Finland, Fylken i Norge (Sör- och Nord Tröndelag), Mittuniversitet i Sverige, ett antal kommuner i alla tre länder, samt Mittnordenkommittén.  och viktiga stödpartners! Handelskammare, Utvecklingsbolag, Nordiska Ministerrådet och den ideella föreningen NECLA.

Bakgrund Under NECL I ( ) formade man en strategi för "North East Cargo Link", vilken innehöll förslag på åtgärder för eliminering av flaskhalsar och saknade länkar inom korridorens transportinfrastruktur, samt förbättringar av intermodalitet genom att inrätta kombiterminaler på lämpliga ställen i korridoren.

Workpackages och koordinatorer:  WP1 Administration, ansvarig partner: Leadpartner Västernorrland  WP2 Communication, Mellersta Finlands förbund  WP3 Improvements of transport infrastructure, Leadpartner Västernorrland  WP4 Transportation och Logistics, Mittnordenkommittén  WP5 Logistic ICT solution for transport matching, Mittuniversitet

WP3 Förbättringar av transport infrastruktur  Förbättringar av järnvägar, vägar, hamnar och intermodalitet - obalanserad järnvägsinfrastruktur - brist av nära förbindelser mellan sjö och järnvägar och intermodala knut.  Flaskhalsar bör avlägsnas genom rekonstruktioner och investeringar, det finns även begränsningar inom interoperalitet mellan länderna ang. nationella järnvägssystem.  Utveckling av nya och befintliga kombiterminaler på lämpliga ställen i korridoren.

WP3 Exempel på aktiviteter Allmänna studier:  Regionalekonomisk studie – illustrerar effekterna på samhället av investeringar som syftar till att avlägsna flaskhalsar i transportinfrastrukturen  Förstudier för investeringar inom transporter  Förstudier för investeringar på bangårdskonstruktioner.  Förstudier avseende specialtransporter. Specifika studier i Norge, Sverige, Finland  Meråkerbanan och E14 (i Norge)  Förbättringar av transportinfrastruktur för förberedande av investeringar på E14 (i Sverige, inkl. Östersund)  Förbättring av förbindelser mellan järnvägar och hamnar (Sundsvall, Timrå och Härnösand)  Studier, utredningar och preliminärt ingenjörsarbete för riksväg 18 mellan Multia och Ähtäri och anslutningsvägen 621 (i Mellersta Finland)

WP4 Transporter och Logistik  Befrämja affärsverksamhet och handel genom att utveckla och genomföra (kostnads) effektiva transportlösningar.  Aktiviteter för att utveckla kompletta logistiska koncept för transportering av olika slags gods till och från Ryssland/Asien och andra globala marknader i väst.  Stödja hållbara kostnadseffektiva transportlösningar - både genom att grunda nya transport koncept och genom reguljära fraktfartyg.

WP4 Exempel på aktiviteter  Analys av potentiella inkomster, fraktstöd och godsvolymer  Affärsplan för rederi/fraktfartyg mellan Sundsvalls, Timrås och Härnösands hamnar och Kaskö  Identifiering och beskrivning av tre utvalda fraktgodsaktörer och kedjor längs Mittnordenkorridoren, från origin till slutanvändare  Analys av frågor och handlingssätt relaterade till intermodalitetsproblem mellan sjö och land i korridoren samt gränsöverskridande problem  En Transnational Action Plan (gemensamt resultat från alla insatser som syftar till att eliminera flaskhalsar i Mittnordenkorridoren)

WP5 Logistik IKT lösning för transport matchning  Förvandla en befintlig IKT – prototyp till ett fullt fungerande transportmatchningssystem.  Fokus på att minska antalet tomma eller/och delvis lastade transporter. Ex.

Kontaktuppgifter och mer information:  Project Manager & WP3-leader: Per-Åke Hultstedt:  Financial Manager: Johanna Bergman,  Communication Manager: Virpi Heikkinen,  WP4-leader: Henric Fuchs,  WP5-leader: Leif Olsson, 