Västerås Segelflygklubb

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kristianstads Flygklubb Årsmöte 24 mars Verksamhetsberättelse för år 2012 IFR skolning med KVT Flygtidsuttaget har totalt sett ökat från 772h till.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Flyg fortare.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Flyg A.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 7: Deadlocks.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
75. Förberedelser Flyg mycket! Överdriv inte teknik och förberedelserna Mental inställning Terräng och utelandningsplatser Var beredd att starta tidigt.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Har du koll på Luftrummet?. Långtora 2009 Ö… Långtora, har vi öppnat Fjärdhundra idag? Ö… Långtora, har vi öppnat Fjärdhundra idag?
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Navigation och färdplanering. Agenda ● Färdplanering – ESMO - ESGV! ● Koordinater och annat på kartan ● ATS-färdplan ● Alarmeringstjänst ● Radioprocedurer.
Flygoperativa procedurer och sånt. Agenda ● Radar och transponder ● ATC, klarering ● Väjningsregler ● Onormala händelser.
Flygsäkerhet Flygsäkerhetsmöte Söderslätts FK.
Flygoperativa procedurer
Förordning (EU) 2017/373 REQUIREMENTS FOR AIRSPACE STRUCTURES
Presentationens avskrift:

Västerås Segelflygklubb Sträckflygteori Västerås Segelflygklubb

Innehåll Luftrumsindelning och luftrumsklassning Flygning i CTR/TMA och TIA/TIZ Restriktionsområden Utrustning och instrument Barograf, logger Kartpreparering Hållfasthetslära Tävlingsregler Jag Mika

Innehåll (forts.) Meteorologi Taktik Teknik McCready-teori Delfinflygning Start-, mållinje- och brytpunktspassage Målspaning Mika

Flygtrafikledningens tjänster Flygkontrolltjänst Flyginformationstjänst Flygrådgivningstjänst Alarmeringstjänst ARCC +46 31 648080 112 (Begär flygräddningstjänsten) Genom Segelflyget +45 8 7646097/98 +46 515 37151

Luftrumsindelning FIR Utsträckning i höjdled UNL GND Gränsar dikt till varandra Stationssignal i Sverige ”……. kontroll” (129.17 resp. 131.12)

Luftrumsklassning A - B - C - D - E - F - G* - G - Kontrollerat luftrum Okontrollerat luftrum

Luftrumsklassning - Sverige C - G* - G - Kontrollerat luftrum Okontrollerat luftrum

Luftrumsklassning – Sverige Praktiskt för segelflygare C - G* - G - Kontrollerat luftrum Terminalområden, TMA Kontrollzoner, CTR Kontrollområden, CTA Okontrollerat luftrum Trafikinformationsområden/zoner TIA/TIZ Övrigt luftrum

Luftrumsindelning - Profil

Luftrumsindelning - Profil

Luftrumsindelning – Luftsportsektorer

Höjdmätarinställning QFE – nollreferens vid flygplats Höjdmätaren står på 0 m då flygplanet är på marken QNH – nollreferens vid havsytan (MSL) Hjödmätaren visar flygplatsens höjd över havet då flygplanet är på marken Std – nollreferens är 1013,25 hPa Höjdmätaren visar alltid flygplanets höjd över normaltryckytan

Luftsportsektorer Två varianter: Krav på oavbruten dubbel- Ej krav på riktad radioförbindelse Två varianter: Luftsportsektorer

VFR dager inom luftrumsklass C Flygkontrolltjänst Separation mellan IFR och VFR trafik genom ATC Oavbruten dubbelriktad radiotrafik Färdtillstånd krävs (Höjdrapporterande transponder (CTR ej höjd))

VFR dager inom luftrumsklass G Flyginformationstjänst Ingen separation genom ATC försorg Radio krävs inte Flyger som jag vill Transponder på om sådan finns Inom G* tala om vad Du gör

Färdtillstånd Färdtillstånd skall inhämtas före inträde i kontrollerad luft (CRT, TMA eller annat CTA) Färdtillstånd begär man genom att lämna färdplan Färdplan kan lämnas på marken, före flygning Förkortad färdplan kan lämnas i luften via radio Förkortad färdplan skall innehålla: Beteckning Typ Antal personer ombord Position och höjd Vad man vill göra

Färdtillstånd - exempel ”Västeråstornet Segelflygplanet SE-THS, en person ombord, läge Skultuna 2000 meter, önskar flyga mot Fjärdhundra för landning Långtora” ”Borlängetornet Segelflygplanet SE-THS, en person ombord, läge 8 km NV Västerfärnebo kyrka 1800 meter, önskar flyga i sektor Krylbo”

R- och D-områden Finns uppräknade i AIP ENR 5 Bokstav och nummer (R18 resp. D128) Finns markerade på flygkartor Information genom ATS (FIR-frekvens)

R- och D-områden Restriktionsområden (R) Flygning endast efter tillstånd Villkor i ENR 5-1-1 Upprättat H24 om inget annat anges Fotoförbud inom vissa R-omr. Farliga områden (D) Upprättade till skydd för luftfartyg Flygning bör undvikas Upprättat H24 om inget annat anges Kan störa pågående verksamhet

Flygradiotrafik Radiopassning skall ske på följande sätt.: Segelflygplan i VFR-sektor Johannisberg skall passa 123.65. Segelflygplan i okontrollerad luft kan passa 123.65 om radiodisciplin upprätthålls, dvs. huvudsakligen radiotyst. Segelflygplan som önskar utbyta meddelanden mellan varandra för att hjälpa varandra skall föra sådan trafik på 123.50 Segelflygplan på sträckflygning skall passa 123.50 och lämna positionsrapporter på 123.50 och 123.65. Utdrag ur DHB

Lokala bestämmelser Vid termikflygning inom VFR-sektor Johannisberg skall alla segelflygplan och motorsegelflygplan kurva i vänstervarv. Alla flygare skall lämna positionsrapport till ”Märket” med regelbundna intervaller så att flygningen kan följas upp från marken. Utdrag ur DHB

Flygares utrustning Följande personliga utrustning skall medföras vid flygning: Karta, om flygningen avser lämna flygfältets omedelbara närhet. Vätska för beräknad flygtid (ca. ½ liter per timme) Solglasögon Utdrag ur DHB

Flygares utrustning Vid flygning skall ändamålsenlig klädsel bäras. Med ändamålsenlig klädsel förstås: Heltäckande klädsel anpassad för årstiden. Mössa med skärm som skuggar ansiktet men inte skymmer sikten och utan sådan knopp som brukar finnas på baseballkepsar. Skor som sitter kvar på foten, dvs. skor med snörning, dragked eller annan bra knäppning Utdrag ur DHB

Utrustning och instrument Karta Barograf Loggningsenhet Glide computer Dator och programvara utvärdering analys

Hållfasthet Bekymmer Överbelastning Fladder Bestämmelser/anvisningar JAR 22 OSTIV

Hållfasthet - formler V2 L = CL × S × 2 L n = G (Lyftkraften) (Belastningen)

Hållfasthet - farter VD VNE VA Vrough air Design limit speed Strukturhållfasthet Fladder VD Design limit speed VNE Never exceed 95% av VD VA Max manöverfart Fulla roderutslag 15 m/s vertical gust Vrough air Max fart i byigt väder

Hållfasthet - manöverenvelop

Hållfasthet - fladder

Hållfasthet - fladder

Hållfasthet - roderbelastningar Control Pilot force daN Method of force application assuming single lever control systems Elevator 35 Push and pull handgrip of control stick Ailrons 20 Move handgrip of control Stick sideways Rudder 90 Apply forward pressure on one pedal Airbrakes Spoilers Wing-flaps control lever Towing cable release Pull control handle

Hållfasthet

Hållfasthet Vrough air – 200 km/t = 55,5 m/s