Europaåret för medborgarna 2013 Vad handlar det om?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
F INSAM I V ÄSTRA G ÖTALAND Resultat från SUS januari-december 2013.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Bokföring av Lönekostnader
Svenska WebDewey Introduktion
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Comenius.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Ung och Aktiv i Europa Youth in Action Total budget: 8 miljarder kr Ungdomsstyrelsen ska fördela ca 25 miljoner kr/år (varav ca 8 miljoner till.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
KAMPANJEN MOT RASISM Veckan mot rasism Attitydtalko.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Presentationens avskrift:

Europaåret för medborgarna 2013 Vad handlar det om?

63% av EU-medborgarna känner att de är “medborgare i den europeiska unionen” 45% anser sig vara välinformerade om sina rättigheter som medborgare i den europeiska unionen. 62% skulle vilja veta mer om sina rättigheter Standard Eurobarometer 78, 2012 Varför ett Europaår för medborgarna?

EU-medborgarskapet som först infördes 1992 (föredrag om EU:s funktion, Maastricht) betyder att: Alla som är medborgare i ett EU-land är automatiskt även medborgare i den europeiska unionen. Unionens medborgarskap är ett tillägg och ersätter inte nationellt medborgarskap... … det ger snarare ytterligare ett antal rättigheter till det nationella medborgarskapet.

De viktigaste politiska teman för Europaåret för medborgarna… Informera dem om deras rättigheter på EU-nivå Bjuda in dem för att delta i debatten Bygga ett bättre Europa för medborgare

5 Europaåret för medborgarna 2013 tillägnas de rättigheter som medföljer ett EU-medborgarskap. Vi organiserar EVENEMANG och KONFERENSER runt om i Europa för att diskutera EU- RÄTTIGHETER och bygger en vision av Hur EU bör se ut Under detta år uppmuntrar vi till DIALOG mellan alla nivåer i REGERING, SAMHÄLLE och FÖRETAG.

representativ demokrati delta EU bygger på principen av representativ demokrati och medborgare har rätten att delta “Alla medborgare ska ha rätt att delta i det demokratiska livet i unionen. Beslut ska fattas så öppet och så nära medborgaren som möjligt." (Artikel 10 TEU )

Valkampanj EP 01/ /2014 EU medborgarrapport 05/ /2013 Europa 2020 strategi > 2020 Europaåret för medborgarna 01/ / Medborgardialoger 09/2012 – 02/2014 Europaåret för medborgarna 2013 äger rum vid en viktig tidpunkt:

Kommunikationskampanjen

Aktiviteter EU-nivå Nationella kontakt- punkter Europa- parlamentet Information kontor Europeiska kommissionen Representation kontor Alliansen för Europaåret för medborgarna Aktiviteter lokal, regional och nationell nivå Kampanjstruktur EYC2013 arbetsgrupp samordning

Kampanjens mål • Öka medvetenhet om hur medborgare konkret kan dra fördel av EU-rättigheter • Stimulera debatt om medborgarrättigheter • Stärka civilt demokratiskt deltagande av unionens medborgare

Målgrupper • Unga människor/studenter • Entreprenörer • Konsumenter • Anställda och jobbsökande • Volontärer • Pensionärer

Huvudmeddelanden 12

1. Låt oss prata om din rätt till … • flytta och bo fritt överallt i EU utan diskriminering • socialförsäkring • sjukvård utomlands • studera utomlands • konsument- & dataskydd • resesäkerhet • billigare mobilsamtal utomlands • rösta och ställa upp som kandidat i val • petitioner och föreslå ny lagstiftning 13

2. Det handlar om EUROPA. Det handlar om DIG. 14

3. Ta reda på hur det rör dig, delta i debatten och säg vad du tycker om Europas framtid. 15

Kommunikationsverktyg 16

1. PR & Mediarelationer 17

Åsiktskampanj • Årets ambassadörer • Årets ansikten • Talespersoner 18

Årets ambassadörer 19 •Kändisar & offentliga personligheter på pan- europeisk och nationell nivå •Visa hur de kan utöva sina EU-rättigheter • Göra reklam för kampanjen till media (pressmeddelanden, intervjuer i media etc.) • Opinionsbildning i sociala media • Delta i evenemang (nationellt, EU) Theresa Zabell, Spanien Deras roll

Årets ansikten • Medborgare som har intressanta berättelser att förmedla angående EYC 2013-målen, t. ex.: – ‘EU Firsts’ t.ex. de första ERASMUS-studenterna – Människor som framgångsrikt utövat sina rättigheter. 20 ERASMUS-student Deras roll • Dela med sig av sina berättelser till media för att göra reklam för kampanjen (t.ex. mediaintervjuer, featurefilmer etc.) • Närvara vid evenemang (nationellt, EU) • Opinionsbildning i sociala media • Bästa berättelserna publiceras på EYC2013-webbsidan etc. Markéta Čihařová, Tjeckien

Talespersoner 21 •Nationalla experter för en bredd av rättigheterna •Representanter från staten, civilsamhället och andra organisationer för uttala sig om Europaåret för medborgarna 2013 •Kampanjens representanter på nationell nivå: nationella kontaktplatser, Alliansen för Europaåret för medborgarna, europeiska kommissionens representanter etc. Deras roll • Talare/experter vid evenemang (nationellt, EU) • Media intervjuer, uttalanden i pressmeddelanden • Opinionsbildning i sociala media etc. EU och Irländska representanter vid den officiella invigningen av Europaåret för medborgarna, Dublin, januari 2013

2. Evenemang 22

Medborgardialoger

• Leda paneldiskussioner • Europeiska kommissionens vice ordförande, Viviane Reding, närvarande och/eller andra kommissionärer • Europeiska politiker, opinionsbildare, lokala politiker och omkring 500 medborgare • Tillfälle att sätta sig in i och diskutera nationella och EU-frågor • Debatterna sänds online 24 Medborgardialoger

Medborgardialoger – över hela EU Nå fram till medborgare: bidra till diskussion under Europaåret för medborgarna, inklusive medborgardialogerna, bana väg för Europavalen 2014 Hållna dialoger Cadiz Graz Berlin Paris Napoli Dublin Göteborg Torino Coimbra Roma Thessaloniki Pisa Ghent Bryssel Limassol Düsseldorf Antwerpen Ljubljana Nicosia Prag Planerade dialoger Milano Esch Warsawa Kreta Heidelberg Sofia Namur Tallinn Györ Trieste Ungern Helsingfors Virtuellt evenemang Höst 2013 Bratislava Stockholm Bratislava Marseille Valletta London Köpenhamn 2014 Vilnius Barcelona

EYC2013: Huvudevenemang på EU-nivå 10 januari Officiel invigning av EYC2013 i, Dublin, Irland 22 januari EU-nivå temakonferens "Making the most of the European Year of Citizens", Bryssel, Belgien 23 – 24 jan.EESC öppet "Your Europe" evenemang, Bryssel, Belgien 19 februariHearing in the EP: "Making the Most of EU Citizenship", Bryssel, Belgien 25 februariEn dags COM-seminar för National Contact Points, Bryssel, Belgien 5 mars1 EYCA arbetsgruppsmöte, Bryssel, Belgien 6 mars Samhällsdag: EESC + EYCA Alliance, Bryssel, Belgien 23 aprilOmbudsman interaktivt evenemang: "It's our Europe: Let's get active!" 4 majÖppet hus & medborgardialog, Bryssel, Belgien 8 majGodkännande av 2013 utgåva av EU medborgarrapport 9 majEuropadag över EU 8 juliEYCA evenemang EU-nivå, Zagreb, Kroatien 9 juli2 EYCA arbetsgruppsmöte, Zagreb, Kroatien september 3 EYCA arbetsgruppsmöte, Bryssel, Belgien höst EYCA/EP, Bryssel (datum för evenemang och titel är ej bekräftat) december EYC2013 avslutningsevenemang & medborgardialog, Vilnius, Litauen 27

3. Online 28

Vad hittar du där? • Evenemangskalender • Nyheter • Press- & kampanjmaterial • Resursbibliotek • Partners • EU-finansierade möjligheter 29 “EYC2013“-webbplats

30

Kan fyllas i på alla officiella EU-språk 31

Kampanjmaterial 32

33 Pressmaterial • Pressmeddelanden • Intervjuer • Tal • Faktablad om: o Europaåret för medborgare 2013 o Medlemsstater o Ambassadörer för EYC2013 o Årets ansikten Kampanjmaterial • Reklammaterial: banderoller, logotyper, affischer etc. • Informationsgrafik • Kampanjmateriel riktat till: o Unga människor o Anställda och jobbsökande o Äldre medborgare Audiovisuellt material • Videonyheter om EYC2013 • Radioinslag

Särskilda aktiviteter i EU-kommissionens sociala mediakanaler 34

EU:s webchatt • Att chatta är ett fantastiskt sätt att kommunicera med fans och anhängare, för att bättre förstå och utvidga vår gemenskap, samt att för visa vårt engagemang i att vara tillgängliga. Webbchatt ger oss en fantastisk möjlighet att lyssna till vår gemenskap. • Att organisera en chatt är en av de mest engagerande sociala mediaaktiviteter, det är ett utmärkt sätt att avsluta temaveckan på genom att ge människor möjlighet att fördjupa sig i de ämnen som diskuteras • De kan ske genom att skriva eller via video • Längd: ca 1 timme Koncept: • Köra temaveckor på sociala mediaplattformer om specifika kommunikativa nyckelord och i nära samarbete med EU kommissionens sociala mediagrupp Sociala mediaveckor

Social media temaveckor: några exempel 3:e veckan i januari EU-medborgarskap 2:a veckan i februariKärlek, par och familj 1:a veckan i mars Kvinnors rättigheter/våld mot kvinnor 1:a veckan i aprilEuropeiska medborgarinitiativet 1:a veckan i majEU-medborgarskap/ Europadag 1:a veckan i juniGrön vecka 4:e veckan i juniPassagerares rättigheter 1:a veckan i juliVälkommen Kroatien 4:e veckan i septemberArbeta och göra affärer i Europa 2:a veckan i decemberRörelsefrihet 36

37 “Delta i debatten” Facebook applikation Koncept: • Applikation som syftar till att sätta fokus på de EU rättigheter som kan utövas av enskilda individer • Synligt för hela europeiska kommissionen • Kan lätt läggas till användarens Facebook- konto • Omfattar många egenskaper som kan användas samtidigt i en enda applikation • Omfattar frågeruta för att stimulera nuvarande anhängare till samtal och främja delande av innehåll

Viral video Koncept: • Viral video främjar EYC2013 genom olika social mediakanaler: Facebook, Twitter, Google+, MySpace, YouTube etc. • Syftar till att engagera sociala medieanvändare och stimulera till debatt om EU-rättigheter • Go-live datum: efter 1 juli

4. Audiovisuell 39

Videonyheter (VNR) 40 Koncept: • Erbjuder audiovisuellt material till journalister och TV-stationer gratis och utan copyright- restriktioner • Omfattar en 3 minuter lång film om medborgare som har haft fördel av sina EU-rättigheter • Intervju med vice ordförande för europeiska kommissionen, Viviane Reding, den 4 maj • Bilder från evenemanget Öppet hus och medborgardialogen i Bryssel, 4 maj 2013 • Släpptes i samband med EU-medborgarskaps- rapporten (9 maj 2013) Fabio, från Italien fick job i Storbritannien genom jobbsidan EURES. Irma, från Litauen deltog I ett ERASMUS-utbyte för unga entrepenörer i Sverige.

Radioinslag 41 • Produktion av ett 30 sekunder långt radioinslag på alla EU-språk + kroatiska • EU-omfattande sändningskampanjer med anledning av Europadagen (9 maj 2013) och EU- utvidgningen (1 juli 2013) • Når ut till fler än 50 miljoner kontakter i 28 EU- länder

5. Kampanjmaterial 42

Reklammateriel • Affischer • Vykort • Banderoller • Roll-ups • Pennor • Kassar …på alla EU- språk 43

44 Visuell kampanj

45 A1 Affischer Vykort

Utomhus- och inomhusbanderoll 46

Pen: in English only 47 Bomullskassar Anteckningsblock Pennor

Klistermärken/ magneter 48

6. Partnerskap 49

Vi samarbetar med många partners… 50

Nyckelintressenter på nationell nivå Nationella kontaktplatser EP Info kontor Alliansen för Europaåret för medborgarna (EYCA) - nationella koalitioner COM Representation 51 Europe Direct Infocenter

Fler partner • Kollektivtrafikföretag • Stadshus • Icke-statliga organisationer (NGO:s) • Bibliotek • Studentföreningar • Media etc. 52

Frågor? Här hittar du oss: 53 För frågor om EYC2013, kontakta: • Årets team 2013: För allmän information, kontakta: • Europa direkt • Ring: • Mejla dina frågor: EYC2013 webbplats:

54