Slides från Astando Digitalisering GC-nät
Friliggande gång- och cykelbana Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Brun Friliggande gång- och cykelväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Cykelbana Konstruktion = Gångbana Förbjuden färdriktning Gul Anslutning till bilvägens mitt Trafikslag = Cykeltrafik Konstruktion = Koppling till nät Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Mörkgrön Övergångsställe Konstruktion = Övergångsställe Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
G-nät/trottoar Max 5 meter Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Brun Friliggande gång- och cykelväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Cykelbana Konstruktion = Gångbana Förbjuden färdriktning Gul Anslutning till bilvägens mitt Trafikslag = Cykeltrafik Konstruktion = Koppling till nät Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Mörkgrön Övergångsställe Konstruktion = Övergångsställe Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Friliggande gång- och cykelbana som ansluter till cykelfält Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Orange Friliggande gång- och cykelväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Cykelbana Konstruktion = Gångbana Förbjuden färdriktning Gul Anslutningar till cykelfältets respektive bilvägens mitt Trafikslag = Cykeltrafik Konstruktion = Koppling till nät Blå Cykelfält Konstruktion = Cykelfält Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Friliggande gång- och cykelbana som ansluter till cykelfält Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Orange Friliggande gång- och cykelväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Cykelbana Konstruktion = Gångbana Förbjuden färdriktning Gul Anslutningar till cykelfältets respektive bilvägens mitt Trafikslag = Cykeltrafik Konstruktion = Koppling till nät Blå Cykelfält Konstruktion = Cykelfält Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik Mörkgrön Övergångsställe Konstruktion = Övergångsställe
Uppdelning gång- och cykelbana Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Orange Friliggande gång- och cykelväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Cykelbana (Sidoläge = vänster) Konstruktion = Gångbana (Sidoläge = höger) Förbjuden färdriktning
Korsande cykelfält med överfarter Max 50 meter Max 50 meter Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Blå Cykelfält Trafikslag = Cykeltrafik Konstruktion = Cykelfält Förbjuden färdriktning Gul Tänkt fortsättning i cykelfältets förlängning Konstruktion = Fortsättning i nätet Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Trottoar i förort med gatupassage Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Gul Gatupassage över lokalgatan Konstruktion = Gatupassage utan överfartsställe Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik Turkos Lokalgata utan trottoar Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik + Gångtrafik
Gång- och cykelbana med överfart/övergångsställe Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Orange Friliggande gång- och cykelväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Cykelbana Konstruktion = Gångbana Röd Övergångsställe samt cykelöverfart Konstruktion = Trottoar Konstruktion = Cykelöverfart Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Gång- och cykelbana med separata överfarter och övergångsställen Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Orange Friliggande gång- och cykelväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Cykelbana Konstruktion = Gångbana Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Mörkgrön Övergångsställe Konstruktion = Övergångsställe Blå Cykelbana Trafikslag = Cykeltrafik Mörkblå Cykelöverfart Konstruktion = Cykelöverfart Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Anslutning till parkväg Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Blå Cykelfält Trafikslag = Cykeltrafik Konstruktion = Cykelfält Förbjuden färdriktning Gul Anslutningar till bilvägens mitt från cykelfältet respektive parkvägens för längning. Konstruktion = Koppling till nät Förbjuden färdriktning (på delen från cykelfältet) Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Orange Parkväg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Övrig GC-väg Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Trottoar med utfart Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Ljusgrön Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Korsande Trafik = Biltrafik Turkos Lokalgata utan trottoar Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik + Gångtrafik Korsande Trafik = Gångtrafik Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Lokalgata där trottoar upphör och återkommer Max 20 meter Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Grön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Gul Anslutningar till bilvägens mitt från trottoar Konstruktion = Koppling till nät Orange Tänkt fortsättning i trottoarens för längning Konstruktion = Fortsättning i nätet Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik Turkos Lokalgata utan trottoar Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik + Gångtrafik
Anslutning till vändplan Min 2 meter Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Orange Gång- och cykelväg som ansluter vändplanen till korsande väg Trafikslag = Gångtrafik + Cykeltrafik Konstruktion = Gångbana Konstruktion = Cykelbana Gul Anslutningar till bilvägarnas mitt från gång- och cykelbanan. Trafikslag = Cykeltrafik Konstruktion = Koppling till nät Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Adresser 1a 3a 5a 7a 5 7 1 3 9 11 Max 5 meter Max 5 meter Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Trottoar Mörkgrön Inre gångvägnät delvis genom fastig heten Konstruktion = Gångbana Turkos Innergård Konstruktion = Torg eller annan plattmark Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Torgyta Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Ljusgrön Torgyta Trafikslag = Gångtrafik Konstruktion = Öppen yta Röd Övergångsställe Konstruktion = Övergångsställe Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik (Korsande Trafik = Gångtrafik)
Slides från Astando Hållplatser
Hållplats med plattform Vägdel Beskrivning Innehåll, företeelser Ljusgrön Trottoar Trafikslag = Gångtrafik GC-konstruktion = Trottoar Mörkgrön Övergångsställe GC-konstruktion = Övergångsställe Lila Hållplatsplattform GC-konstruktion = Plattform Gul Anslutning från påstigningspunkt till kollektivtrafiknätet GC-konstruktion = Koppling till nät Turkos Spårvagnsspår Trafikslag = Kollektivtrafik Svart Bilväg Trafikslag = Biltrafik + Cykeltrafik
Typhållplats: Trottoar
Slides från Astando Adressknytning
Riktlinjer från manualen
1 Alla gator som är möjliga att gå och cykla på ska digitaliseras. Detta gäller bl.a. bilvägar inom kvarter och tomtmark om dessa inte finns i det befintliga underlaget.
2 Det bör vara mer än 5 meter mellan noder, dvs. olika vägval. I fall där avståndet är mindre görs anslutningar till en gemensam nod. Detta är ingen absolut regel utan avstånden kan vara kortare om det i annat fall skulle försvåra navigering eller läsbarhet. > 5 meter < 5 meter
3 Inga företeelser bör vara kortare än 0.5 meter. Inga synliga företeelser ska dock skippas. T.ex. kan en mycket kort trappa ska snarare förlängas något än skippas helt.
4 Anslutning av GC-nät till befintligt vägnät görs med "Koppling till nät". Dessa kopplingar dras ortogonalt mot existerande länk om avståndet till närmsta nod överstiger 5 meter, annars dras kopplingslänken till noden. > 5 meter < 5 meter
5 Trottoarer och parkvägar som innehåller trappor klassas för enbart gångtrafik
6 Obevakade gångpassager (Gatupassage utan överfartsställe) läggs in på lämpliga ställen för att skapa ett nät som kan navigeras på ett naturligt sätt trots att de saknas övergångsställen. Dessa läggs lämpligen vid korsningar men även med jämna mellanrum längs gator utan andra gatupassager. Det bör dock vara minst 50 meter mellan passagerna. > 50 meter
7 Överfarter (Gatupassage utan överfartsställe, Övergångsställe, Cykelöverfart) ska brytas vid väglänken om det inte finns motsvarande konstruktion på båda sidorna av den korsande vägen för att möjliggöra navigering in på korsgatan.
8 Cykelöverfarter ska brytas vid korsande väglänk. Om den korsande vägen uppenbarligen inte tillåter cykeltrafik kan man dock dra överfarten utan att bryta vägen. I normalfallet hanteras istället förbjudna svängar med olika svängrestriktioner och begränsningar av trafikslag.
9 Om Cykelöverfarten och Övergångsstället är skiljda av en refug ska separata länkar digitaliseras, annars används konstruktionen GC-överfart på en gemensam länk.
10 Om in- eller utfarten till den gemensamma GC-överfarten är separerade kan man även i detta fall digitalisera separata länkar.
11 Uppfart som används för biltrafik räknas som bilväg och ska ansluta direkt mot befintlig väglänk utan ”Koppling till nät”. Detta gäller även om länken bryts av en trottoar, cykelbana eller liknande. Uppfarter ska ha samtliga trafikslag.
12 Uppfarter till privata tomter ska inte digitaliseras. Endast om det finns flerfamiljshus eller allmännyttiga faciliteter på tomten kan länkar skapas.
13 Om trottoar endast finns på ena sidan av en väg ska värdet "Gatupassage utan övergångsställe" användas för att knyta fram till väglänken. Från väglänken dras sedan en Uppfart enligt ovan. Trafikslag ska sättas enligt följande: Gatupassage utan övergångsställe: Gång Uppfart till skafttomt: Bil, Cykel, Gång På detta sätt kan navigering ske till uppfarten med samtliga trafikslag.
14 Trottoarer bör vara mer än 0.5 m breda för att digitaliseras. Kontrollera med befintliga underlag att detta verkligen är en trottoar och inte bara en kantremsa.
15 Vid överfarter (övergångsställe/cykelöverfart) ska länken fram till trottoarkant digitaliseras som trottoar om den är > 0.5 meter i annat fall dras överfarten direkt till trottoaren för att undvika onödigt korta utbredningar. > 0,5 m
16 Länkar på torgytor klassas endast som gångtrafik.
17 Använd alltid ortofotot inom kvartersmark annars kan man missa länkar eftersom baskarta ofta saknas inom kvartersmark. I detta fall saknas länkar för gångvägarna inom kvarteret.
Adressangöring flerfamiljshus Ortogonal knytning fungerar ofta!
Adressangöring villakvarter Knytning behöver ofta justeras! Röd linje: automatisk ortogonal angöring. Lila linje: digitaliserade anslutningslänkar. Blå linje: automatisk angöring mot anslutningslänkar.
Adressangöring delad port Knytning behöver justeras! Röd linje: automatisk ortogonal angöring. Lila linje: digitaliserade anslutningslänkar. Blå linje: automatisk angöring mot anslutningslänkar.
Adressangöring privat mark Endast om flera angöringspunkter hamnar på samma punkt, och de ligger mer än 5 meter från port/grind, får ytterligare länkar skapas för att destinationen skall blir entydig för en viss adress. 10
Adressangöring privat mark 10 12