Svenska och SAS på Internet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Läsglädje – varför och hur?
Språket - ett hjälpmedel eller ett hinder?
NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH
Tyresö – en del av Storstockholm
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
SFI PÅ DISTANS VI FICK MÖJLIGHET ATT PROVA GENOM INNAN-PROJEKTET
Muntliga nationella prov i svenska
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
I sovrummet finns en bänk med olika pratapparater
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Källkritik På internet.
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
SET Social Emotionell Träning
- Hur vet vi om vi har lyckats?

Lust eller lag? Andreas Cederbom
SFI PÅ DISTANS INNAN-PROJEKTET
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
En PowerPoint om PowerPoint
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Hälsoskola för nyanlända under etablering
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Vårträff för svensklärare den 7-8 maj Min bakgrund & erfarenheter Om vuxenutbildningen i Sverige Kommunal vuxenutbildning Eftergymnasial.
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
BFL Bedömning för lärande
Vilka är vi och vem är jag?
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Att studera med funktionsnedsättning
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Kommunikationsplan för ----
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Bild 1 av 7 I sovrummet finns en bänk med olika pratapparater. Det kan vara lättare att lyssna på ett inspelat meddelande än att läsa en text.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Alexandra Ljungkvist Sjölin
Computational thinking progression F-9
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Svenska – skriva berättelser
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Språkutvecklande matematikundervisning
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Presentationens avskrift:

Svenska och SAS på Internet Digitala spåret Svenska och SAS på Internet

Digitala spåret – Projektets syfte och mål – Webbsida – Målgrupp – Metod och studiegång – Pedagogisk tankegång

Projektets syfte och mål Samla digitala läromedel på Internet Främja flexibelt lärande och underlätta självstudier

Resultatet – en webbsida, som består av länkar till språksidor och studieobjekt.

Alla som lär sig svenska som andraspråk Målgrupp Alla som lär sig svenska som andraspråk

Man kan välja tre studieentréer Metod och studiegång Man kan välja tre studieentréer

Tre studieentréer Teman: arbete, familj… Nivåer: A, B, … Färdighetsområden: lyssna, läsa, skriva..

1. Teman Arbete Bostad Ekonomi Fritid Etc..

2. Nivåer Svenska som andraspråk –gymnasiet Svenska som andraspråk övre grundläggande D-nivå C-nivå B-nivå A och B-nivå

Lyssna Läsa och förstå Skriva Samtal och tal 3. Färdighetsområden Lyssna Läsa och förstå Skriva Samtal och tal

Pedagogisk tankegång Lätt att förstå, lätt att nå Många korta studieobjekt Man kan repetera Inga gränser, man kan prova allt Mer…

Brister Ingen genomtänkt progression Lite kaosartad studiegång Läraren kan inte påverka utformningen Det kan vara svårt att koppla lärobjekten till den reguljära undervisningen …

www.digitalasparet.se

Digitala spåret