VINTER I STADEN – UTMANINGAR OCH MÖJLIGHETER NVF Transport i städer ”Klimatilpasning”, seminar Roskilde Marek Salermo, Helsingfors stad Snö som en möjlighet… Snö som ett problem… Björn Silfverberg, WSP Finland
Snö som en möjlighet Vad är det som är bra med vintern och hur kan vi i vår stad glädjas åt det ?
Helsinki Harbour Ideas Competition entries € prize sum
LIVSMODELLER I VINTERSTADEN •Vinterdvala •allmän snöröjning med ”rimliga resurser” - •distansarbete, •internetkontakter, •hemma vid brasan •Vinterliv •snöröjning ”selektivt ” (differentierat vinterbruk i det offentliga rummet) •mobilitet även på snöns villkor (skidor, spark, snöskor, släde..) •Snövit i staden – ytor som reflekterar ljus, snö för lek och estetik •kreativitet efterlyses, (klädsel, fysisk utformning, management av stadsrummet) •Sommarvinter •snön skall elimineras!! – smältning, transportering, upplagring •uppvärmda inne-rutter och –platser •vardagen ”som alltid” genom hela året •gatuvärme,
istäcke skidspår vinterbad skridskospår skridskobana
Uppvärmt centrum ”vinterväg” Vinterstadens trafikstruktur Konventionell gata ”park and ski”
FIN
Snö som ett problem
Utmaningar Vinter vs. stadstrafik Primärkonflikt Sekundär konflikt ”Effektiv” vinterdrift vs. ”den goda gatan”
Vinterdrift ”billigt och effektivt” Rum för snöupplag Rum för (allt större) driftsfordon ”Effektiv vinterdrift” vs. ”den goda gatan” Stads- och trafikplanering ”den goda gatan” Estetiska värden Funktionella intressen Skall gatumiljön anpassas till vinterdriftens krav? Skall vinterdriften anpassas till gatumiljön? eller
Gångbanor på lokalgator blir bredare och bredare… Exempel 1 (Minsta bredd 2,5-3,0 m)
Goda lösningar för cykeltrafik – omöjliga i Helsingfors? Exempel 2 ”Cykelbanan och gångbanan skall kunna plogas (rydes) på samma gång…” Möjligt idagEj möjligt idag…
Tack!