Storuman Energi AB Svenska Kraftnät
Storuman
Storuman Energi AB Ett fristående elhandelsbolag Årets Gasell 2005 Omsätter 200 miljoner Har 20 anställda Startade 1999
Kundstyrd verksamhet Kundtjänst i Storuman Filialkontor i Stockholm
Vi är små… Vår marknadsandel är 0,35 %
Liten mot stor Då krävs det att man är smart !
Förr i tiden Färdas som en människa ”Frågor och information ställdes och utbyttes vid personliga möten”
Sedan kom telefonen 15 år med avreglerad marknad Kundanpassade lösningar Ex SMS Prepaid, förbetalda samtal Telefonen är i ständig utveckling Morgondagens handelsplats?
Förändring ger möjligheter ”Telecom är ett bra exempel. Kan elbranschen bli ytterligare ett exempel? ”
Fast elpris Jämför med banken Jag vill låna 100 tusen, kanske 150 tusen. Jag vet inte riktigt när jag behöver dom men jag vill ha fast ränta. Banken säger: – Dom lånen har vi inte. Du måste bestämma exakt belopp och hur lång tid du vill låna.
Fast elpris – Jag vill förbruka 10 000 kWh under ett år kanske mer kanske mindre, jag vet inte exakt när jag förbrukar, men jag vill ha ett fast pris. Elhandelsföretagen säger: – Ja det går bra, vi tar risken.
Fast elpris – risker Volymrisk Profilrisk och en ny risk – prisområden* * Branschen och konsumentverket har en överenskommelse som innebär att: – Fast pris ska gälla i alla prisområden.
Fast elpris – risker Volymrisk, resultat vid 24 % högre volym än prognostiserat Snitt/kund Viktat spot Risken kostade Januari 2010 47 öre 70,2 öre 23,2 öre/kWh Profilrisk Januari 2010 1,3 öre/kWh Risk prisområden Beräknas till 5 öre/kWh
Fast pris avtal Vill vi ha det så? Vill elhandelsföretagen ha det så? Vill konsumenten ha det så? Är detta politikernas vilja?
Fastpris i framtiden? Mäklare anser att en harmonisering med övriga Europa sannolikt ökar riskerna, bland annat på grund av högre peak-kostnader.
Rörligt spot Påslag – snitt eller viktat på schablonens profil
Rörligt spot – risker Profilrisk om spotpriset inte är viktat. 2010 Rakt medelpris Viktat medelpris Differens Januari 67,1 70,2 3,1 Februari 93,1 98,3 5,2
Alla behöver vinst! En samvetsfråga: – Är det någon som hade vinst Q1 2010 • Marginalerna måste upp! • Vi måste leverera det konsumenterna vill ha!
Vad vill konsumenterna ha? Storuman Energi har via undersöknings-företaget PFM Research intervjuat 1009 svenskar i ett riksrepresentativt urval.
Vad vill konsumenterna ha? Vilken typ av elavtal skulle passa dig bäst framöver? Rörligt 21% Mixat 50% Fast 29% Endast 29 % av svenskarna vill ha Fast pris
Vad vill konsumenterna ha? Skulle du ändra ditt beteende om du hade timtaxa? Nej 14% Ja mycket 21% Ja 58 % 8 av 10 svenskar är positiva till timtaxa
…den 17 december 2009 Hade det räckt att 1,75 % av hushållen sagt NEJ TACK till dyr el, då hade vi sluppit den extrema pristoppen Nu fick industrin stoppa produktionen… – Lösningen heter timmätning för alla
Konsumenterna får inte välja Om mjölken kostar 250 kr vissa tider så skulle ingen köpa den just då. Nej tack! Elkunden har inget val, det är bara att köpa! – Med timmätning för alla, kan konsumenten säga NEJ TACK!
Politikerna vill ha timmätning Centerpartiet R Ja Folkpartiet R Ja Kristdemokraterna R Ja Miljöpartiet R Ja Nya Moderaterna R Ja, stegvis Socialdemokraterna R Ja Vänsterpartiet R Ja
Samhället vill ha timmätning Konsumenterna vill ha timmätning Politikerna vill ha timmätning Vill elhandelsföretagen ha timmätning? I alla fall vi…
www.timmatning.nu Konsumenterna kan anmäla sig Vi ställer en fråga om timmätning är möjlig till nätägare på konsumentens uppdrag Vi får mestadels positiva svar Stor skillnad i pris, från 0 till ca 2000 kr/år
Timmätning ger Elhandelsföretagen Möjlighet att minska våra handelsrisker genom transparent prissättning och nya konsumentorienterade avtal En vinn-vinn situation
Konceptet Kunden har Rörligt spot + påslag i grunden timme för timme Kunden säkrar upp högpristid (månad) med Fast Effekt, per timme + Förbrukar kunden MER än uppbokad Fast Effekt debiteras det överskjutande med Rörligt spot - Förbrukar kunden MINDRE än uppbokad Fast Effekt köper vi tillbaks det överskjutande till Spotpris
För tre år sedan… Kom vi i kontakt med ett Kinneviksägt bolag, Taylormade som är stora inom telecom och ville in på elmarknaden Tillsammans har vi skapat ett billingsystem som stödjer framtidens transparenta debitering* * Det kanske rent av är framtiden
Elmixen 65 procent av våra nya kunder tecknar detta avtal. Med timmätning hade siffran troligen varit högre Detta trots att elpriskollen.se och andra prisjämförelse- sajter väljer att inte visa denna typ av avtal
I Sollentuna Är timmätning redan ett faktum Vi har nyligen sjösatt ett projekt, en tävling där vi utmanar kunderna och ger dem möjlighet att använda systemen fullt ut Bästa elmix i januari vinner Övriga deltagare blir vinnare, med ett bra elpris
I framtiden Är alla elkunder timmätta Kan kunden välja möjligheten till lågt pris (Spotpris) och samtidigt trygghet (Fast Effekt)varierat över året Kan samhället kapa förbrukningstopparna Säljer Elhandelsföretagen el med transparent prissättning
I framtiden Finns elhandelsplatsen i mobiltelefonen Vill konsumenten betala extra för att kunna köpa billig el och grön el Och det ska vara enkelt!
Redan nu Används mobilen till mycket annat än att ringa, tex som fjärrkontroll till TV:n Testar vi en mobilapplikation som visar elsituationen för elkonsumenten
En slutsats Timmätning/timavräkning är möjliggörare för en utvecklad elmarknad vilket är ett steg, bland många, att nå målen för förnyelsebar produktion och energibesparing. Stefan Lidén, SWECO Som arbetat på uppdrag av Statens Energimyndighet med att utreda förutsättningarna för att införa debitering efter faktisk elförbrukning i kombination med tätare mätaravläsningar.
Min slutsats Timmätning är en rättighet för alla… – Vem kan ha något emot det?