Storuman Energi AB Svenska Kraftnät.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen TILL. Välkommen TILL HORECA GARDEN ÄR SPECIALISERAT PÅ ATT UTRUSTA UTESERVERINGAR OCH PRIVATA UTOMHUSYTOR. VÅRT SORTIMENT BESTÅR AV SOL-
Advertisements

Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Talföljder formler och summor
1. Varför finns det pengar?
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
~ Den första mobiltelefonen ~
Procent Betyder hundradelar.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Bensinpris God dag, Jag har hört, Att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Klimatsmart belysning
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Personas, Scenario & Storyboard
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
PROCENT.
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Västankvarn Fältdag 2013.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
VAD KOSTAR LÅNET? INTRODUCERA KAPITLET
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Workshop inför Projektet
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Privat pensionssparande. Spara själv? Ska det verkligen behövas?
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Katarina Blomgren.
Betalningar 2013 För Samfällighetsföreningen Humlen Styrelsen
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
HÖGA ELPRISER EnergiPuls 23 februari 2011 Niclas Damsgaard.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Anslutningspris för fiber till villa
Vad kostar lånet?. Fula knep Varför betala i dag - när man kan betala i morgon?
STs Arbetsmiljörapport 2010
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Företag.
Scenarioutvärdering för Investering i O2 Underlag för beslut framtaget av Viktor Hellman efter samråd med Joakim Brendler.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Procent Betyder hundradelar.
Hur smart kan man bli som elkund?. Svensk Energi - elbranschens samlade röst 169 medlemskoncerner – 351 företag 88 elproducenter – MW 157 elnätsföretag.
En mobil växel olik alla andra
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Värmepump med grundvatten eller bergvärme ?
Presentationens avskrift:

Storuman Energi AB Svenska Kraftnät

Storuman

Storuman Energi AB Ett fristående elhandelsbolag Årets Gasell 2005 Omsätter 200 miljoner Har 20 anställda Startade 1999

Kundstyrd verksamhet Kundtjänst i Storuman Filialkontor i Stockholm

Vi är små… Vår marknadsandel är 0,35 %

Liten mot stor Då krävs det att man är smart !

Förr i tiden Färdas som en människa ”Frågor och information ställdes och utbyttes vid personliga möten”

Sedan kom telefonen 15 år med avreglerad marknad Kundanpassade lösningar Ex SMS Prepaid, förbetalda samtal Telefonen är i ständig utveckling Morgondagens handelsplats?

Förändring ger möjligheter ”Telecom är ett bra exempel. Kan elbranschen bli ytterligare ett exempel? ”

Fast elpris Jämför med banken Jag vill låna 100 tusen, kanske 150 tusen. Jag vet inte riktigt när jag behöver dom men jag vill ha fast ränta. Banken säger: – Dom lånen har vi inte. Du måste bestämma exakt belopp och hur lång tid du vill låna.

Fast elpris – Jag vill förbruka 10 000 kWh under ett år kanske mer kanske mindre, jag vet inte exakt när jag förbrukar, men jag vill ha ett fast pris. Elhandelsföretagen säger: – Ja det går bra, vi tar risken.

Fast elpris – risker Volymrisk Profilrisk och en ny risk – prisområden* * Branschen och konsumentverket har en överenskommelse som innebär att: – Fast pris ska gälla i alla prisområden.

Fast elpris – risker Volymrisk, resultat vid 24 % högre volym än prognostiserat Snitt/kund Viktat spot Risken kostade Januari 2010 47 öre 70,2 öre 23,2 öre/kWh Profilrisk Januari 2010 1,3 öre/kWh Risk prisområden Beräknas till 5 öre/kWh

Fast pris avtal Vill vi ha det så? Vill elhandelsföretagen ha det så? Vill konsumenten ha det så? Är detta politikernas vilja?

Fastpris i framtiden? Mäklare anser att en harmonisering med övriga Europa sannolikt ökar riskerna, bland annat på grund av högre peak-kostnader.

Rörligt spot Påslag – snitt eller viktat på schablonens profil

Rörligt spot – risker Profilrisk om spotpriset inte är viktat. 2010 Rakt medelpris Viktat medelpris Differens Januari 67,1 70,2 3,1 Februari 93,1 98,3 5,2

Alla behöver vinst! En samvetsfråga: – Är det någon som hade vinst Q1 2010 • Marginalerna måste upp! • Vi måste leverera det konsumenterna vill ha!

Vad vill konsumenterna ha? Storuman Energi har via undersöknings-företaget PFM Research intervjuat 1009 svenskar i ett riksrepresentativt urval.

Vad vill konsumenterna ha? Vilken typ av elavtal skulle passa dig bäst framöver? Rörligt 21% Mixat 50% Fast 29% Endast 29 % av svenskarna vill ha Fast pris

Vad vill konsumenterna ha? Skulle du ändra ditt beteende om du hade timtaxa? Nej 14% Ja mycket 21% Ja 58 % 8 av 10 svenskar är positiva till timtaxa

…den 17 december 2009 Hade det räckt att 1,75 % av hushållen sagt NEJ TACK till dyr el, då hade vi sluppit den extrema pristoppen Nu fick industrin stoppa produktionen… – Lösningen heter timmätning för alla

Konsumenterna får inte välja Om mjölken kostar 250 kr vissa tider så skulle ingen köpa den just då. Nej tack! Elkunden har inget val, det är bara att köpa! – Med timmätning för alla, kan konsumenten säga NEJ TACK!

Politikerna vill ha timmätning Centerpartiet R Ja Folkpartiet R Ja Kristdemokraterna R Ja Miljöpartiet R Ja Nya Moderaterna R Ja, stegvis Socialdemokraterna R Ja Vänsterpartiet R Ja

Samhället vill ha timmätning Konsumenterna vill ha timmätning Politikerna vill ha timmätning Vill elhandelsföretagen ha timmätning? I alla fall vi…

www.timmatning.nu Konsumenterna kan anmäla sig Vi ställer en fråga om timmätning är möjlig till nätägare på konsumentens uppdrag Vi får mestadels positiva svar Stor skillnad i pris, från 0 till ca 2000 kr/år

Timmätning ger Elhandelsföretagen Möjlighet att minska våra handelsrisker genom transparent prissättning och nya konsumentorienterade avtal En vinn-vinn situation

Konceptet Kunden har Rörligt spot + påslag i grunden timme för timme Kunden säkrar upp högpristid (månad) med Fast Effekt, per timme + Förbrukar kunden MER än uppbokad Fast Effekt debiteras det överskjutande med Rörligt spot - Förbrukar kunden MINDRE än uppbokad Fast Effekt köper vi tillbaks det överskjutande till Spotpris

För tre år sedan… Kom vi i kontakt med ett Kinneviksägt bolag, Taylormade som är stora inom telecom och ville in på elmarknaden Tillsammans har vi skapat ett billingsystem som stödjer framtidens transparenta debitering* * Det kanske rent av är framtiden

Elmixen 65 procent av våra nya kunder tecknar detta avtal. Med timmätning hade siffran troligen varit högre Detta trots att elpriskollen.se och andra prisjämförelse- sajter väljer att inte visa denna typ av avtal

I Sollentuna Är timmätning redan ett faktum Vi har nyligen sjösatt ett projekt, en tävling där vi utmanar kunderna och ger dem möjlighet att använda systemen fullt ut Bästa elmix i januari vinner Övriga deltagare blir vinnare, med ett bra elpris

I framtiden Är alla elkunder timmätta Kan kunden välja möjligheten till lågt pris (Spotpris) och samtidigt trygghet (Fast Effekt)varierat över året Kan samhället kapa förbrukningstopparna Säljer Elhandelsföretagen el med transparent prissättning

I framtiden Finns elhandelsplatsen i mobiltelefonen Vill konsumenten betala extra för att kunna köpa billig el och grön el Och det ska vara enkelt!

Redan nu Används mobilen till mycket annat än att ringa, tex som fjärrkontroll till TV:n Testar vi en mobilapplikation som visar elsituationen för elkonsumenten

En slutsats Timmätning/timavräkning är möjliggörare för en utvecklad elmarknad vilket är ett steg, bland många, att nå målen för förnyelsebar produktion och energibesparing. Stefan Lidén, SWECO Som arbetat på uppdrag av Statens Energimyndighet med att utreda förutsättningarna för att införa debitering efter faktisk elförbrukning i kombination med tätare mätaravläsningar.

Min slutsats Timmätning är en rättighet för alla… – Vem kan ha något emot det?