Nya transportpolitiska mål 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Vi blir Region Jönköpings län
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården

Miljömålen består av tre slags mål
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Nya transportpolitiska mål 2009

Varför se över målen? Enklare att kommunicera och använda Förbättra styrningen nationellt och regionalt Effektiv uppföljning

Det här vill regeringen Sverige bryter utanförskapet. Hela Sverige bidrar till en hållbar tillväxt. Fler jobb i fler och växande företag i Europas bästa företagsklimat Förena miljö och företagsamhet Utvecklingskraft i alla delar av Sverige

Flera underlag bidrar till målstrukturen Infrastrukturpropositionen Transportmål 1963, 1978/79, 1987/88, 1998, 2001 SIKAs regeringsuppdrag: översyn av transportpolitiska mål Möten, dialog, öppen process Vägverkets regeringsuppdrag: målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet Trafikverksutredningen Utredningen om miljömålssystemet Synpunkter från näringsliv, myndigheter och branschorganisationer

1998 års transportpolitiska mål Målet är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Ett tillgängligt transportsystem Hållbar regional utveckling Hög transportkvalitet Ett jämställt transportsystem (2001) Säker trafik En god miljö

Infrastrukturpropositionen och målen – samma utgångspunkter Låt människors behov stå i centrum! Wä! Användarperspektiv Trafikslag i samverkan Hållbart transportsystem Ökad effektivitet Mer för pengarna

Resan måste fungera för att ge mig frihet! Målen ger stöd för att bryta utanförskapet genom fler jobb i fler och växande företag vidgade arbetsmarknadsregioner ta bort flaskhalsar klimateffektiva val bättre tillgänglighet i storstäder väl skött infrastruktur som klarar klimatet trafiksäkerhet väl fungerande reskedjor och transporter ökad samhällsnytta

SIKA:s förslag till transportpolitisk målstruktur

Regeringens nya målstruktur Två nya huvudmål: funktion och hänsyn stödjer det övergripande målet (oförändrat) Målpreciseringar utvecklas i strategidokument – förenklad struktur underlättar avvägningar och tillämpning

Transportpolitikens mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet (övergripande mål oförändrat) FUNKTIONSMÅL tillgänglighet Transportsystemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet samt bidra till utvecklingskraft i hela landet. Transportsystemet ska vara jämställt, dvs. likvärdigt svara mot kvinnors respektive mäns transportbehov. HÄNSYNSMÅL säkerhet, miljö och hälsa Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt samt bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås och till ökad hälsa.

Nyheter Enklare utgångspunkt: Resans värde ligger i dess funktion – som utförs med hänsyn till förutsättningar i omvärlden. Beroendet av fossila bränslen slopat 2030 Ökad användning av IT för trafiksäkerheten Trafiksäkerhetsmål för alla trafikslag Folkhälsoaspekten

Tillgänglighet För att uppfylla funktionsmålet föreslås preciseringar: Medborgarnas resor förbättras genom ökad tillförlitlighet, trygghet och bekvämlighet. Kvaliteten för näringslivets transporter förbättras och stärker den internationella konkurrenskraften. Tillgängligheten förbättras inom och mellan regioner samt mellan Sverige och andra länder. Arbetsformerna, genomförandet och resultaten av transportpolitiken medverkar till ett jämställt samhälle. Transportsystemet utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning. Barns möjligheter att själva på ett säkert sätt använda transportsystemet och vistas i trafikmiljöer ökar. Förutsättningarna för att välja kollektivtrafik, gång och cykel förbättras.

Säkerhet, miljö och hälsa För att uppfylla hänsynsmålet föreslås preciseringar: Antalet omkomna inom vägtransportområdet halveras och antalet allvarligt skadade minskas med en fjärdedel mellan 2007 och 2020. Antalet omkomna inom yrkessjöfarten och fritidsbåtstrafiken minskar fortlöpande och antalet allvarligt skadade halveras mellan 2007 och 2020. Antalet omkomna och allvarligt skadade inom järnvägstransport-området respektive luftfartsområdet minskar fortlöpande. Transportsektorn bidrar till att miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan nås genom en stegvis ökad energieffektivitet i transportsystemet och ett brutet beroende av fossila bränslen. År 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Transportsektorn bidrar till att övriga miljökvalitetsmål nås och till minskad ohälsa. Prioritet ges till de miljöpolitiska delmål där transportsystemets utveckling är av stor betydelse för möjligheterna att nå uppsatta mål.

Nästa steg Vilket är ditt transportval? Fortsatt dialog kring utveckling av indikatorer och mätmetoder Målen tillämpas i den pågående åtgärdsplaneringen Påverkar kollektivtrafiklagstiftningen Påverkar förnyelsen av transportmyndigheterna Stöd för lokala och regionala transportmål Stöd för företagens transportpolicies Vilket är ditt transportval?

Regeringsuppdrag – steg 2 Konkretisering Tidssättning f f a tillgänglighet (mer senare) Uppföljningsmått Uppdrag till Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Transport-styrelsen, Rikstrafiken, SIKA (Statens Institut för kommunikationsanalys), VTI (Statens väg- och transportforsknings-institut) i samråd med VINNOVA och Tillväxtanalys (Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser) i dialog med relevanta aktörer, t.ex. näringsliv, länsstyrelser, regionala självstyrelseorgan och regionala samverkansorgan (jfr TS/väg) beakta det utredningsarbete som föranleds av Trafikverksutredningen så långt möjligt samordnas med det arbete som pågår för att genomföra åtgärdspla-nering för nationell plan och länsplaner redovisas till Näringsdepartementet senast den 15 december 2009 Användas i myndighetsstyrningen (mål- och resultatuppföljning) Användbart i dialog Användbart för andra aktörer

Tack för att du lyssnade! Frågor? Synpunkter?