Fabian Lenhard Leg. Psykolog, psykoterapeut BUP Signal, Stockholm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Råd till barn och föräldrar
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Sinnena 4C Vt 2013.
Vad innebär val av vårdenhet?
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Neuropsykiatrisk funktionshinder
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Att hålla en presentation
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
”Lär dig säga jag och nej”
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
UNG samtalsgrupper.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Psykolog utan gränser, september 2013
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Dolda funktionsnedsättningar
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Selfmutilation behaviour Self injourious behaviour Cutting
Cyberbullying/ Nätmobbning
Att Skapa Serier.
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
MAKTLEKAR.
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Förändring – hot eller möjlighet?
BCFPI - Brief Child and Family Phone Interview
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Egen styrka-projektet
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Fabian Lenhard Leg. Psykolog, psykoterapeut BUP Signal, Stockholm Barn och ungdomar med högfungerande autism, repetitiva beteenden och tvångssyndrom Vad är vad? Vilken behandling funkar? Fabian Lenhard Leg. Psykolog, psykoterapeut BUP Signal, Stockholm

Varför är det här viktigt? Samsjuk-lighet Social interaktion Kommunikation Begränsande beteenden

Hur kan det se ut? Pojke, 8 år, Aspergers syndrom, fixeringar kring mat och selektivt ätande, nedstämd, konflikter hemma

Hur kan det se ut? Tjej, 14 år, genomgripande störning i utvecklingen UNS, går inte i skolan, hemma, nedstämd, sömnsvårigheter, upptagen av online-dataspel, japansk kultur och ritualer kring kläder

Hur kan det se ut? Kille, 17 år, Aspergers, går på gymnasium, isolerat sig socialt, rädd för smuts och baciller, överdrivna handtvätt

Att hamna mellan stolarna

BUP Signal Specialiserad enhet, resurs för BUPs öppenvård

BUP Signal Uppdrag: att behandla begränsande repetitiva beteenden och tvångsmässighet Målgrupp: Barn & ungdomar 7 – 17 år med högfungerande autism Utveckla metoder och behandlingar för målgruppen Utvecklat och prövat en föräldrautbildnings intervention & intensiv KBT

AST, repetitiva beteenden och tvångssyndrom – hur hänger det ihop?

Högfungerande autism, Autismspektrumtillstånd (AST)

Bipolär sjukdom Depression Tvångs- syndrom ADHD Ångest Tics /Tourettes AST och samsjuklighet Bipolär sjukdom Depression Svårt med: Social Interaktion Begränsande Beteenden Tvångs- syndrom ADHD Kommunikation Ångest Vi tänkte gå igenom och förklara de bakomliggande orsakerna till svårigheterna med socialt samspel, beteenden och intressen. Det vill säga att det vi ser, som ligger över vattenytan, är svårigheter med socialt samspel, begränsade beteenden och intressen. De bakomliggande orsakerna, ligger under vattenytan och vi ser dem inte. De är ett flertal olika funktioner som hos personer med ASD ofta är nedsatta, ojämna eller fungerar annorlunda än hos personer utan ASD. Tics /Tourettes

Repetitiva beteenden

Vad är begränsande repetitiva beteenden? Begränsade intressen Dataspel, Manga, djur, tåg, musik, träning Ovanliga och dominerande intressen Metallföremål, trafikljus, runda saker Verbala ritualer Upprepar på samma sätt, vill att andra ska upprepa/ge exakt rätt svar

Vad är begränsande repetitiva beteenden? Ritualer måste göra på visst sätt/i viss ordning ex. påklädningsritual Repetitiv användning av föremål eller intresse för delar av föremål Rada upp bilar/snurra föremål. Leka med hjulen istället för att köra bilen. Sensoriska intressen Se, känna, smaka eller lukta på saker eller människor

Vad är begränsande repetitiva beteenden? Svårigheter med små förändringar i egna rutiner eller i omgivningen Klarar ej av att byta kläder, ändra ordning, vara sen, möbler flyttas, någon byter frisyr. Hand- och fingerstereotypier/ Gungningar/Kroppsrörelser Vifta med fingrarna, gunga med hela kroppen, snurra runt

Tvångssyndrom

Tvångshandlingar: funktion Tvångstankar > ger obehag Tvångshandlingar > minskar obehag

Tvångstanke ”Jag dör om jag kommer i kontakt med baciller” Exempel Tvångstanke ”Jag dör om jag kommer i kontakt med baciller” Tvångshandling Handtvätt

Exempel ”Om jag tänker på olyckor inträffar de” Tvångstanke Neutralisera varje tvångstanke med en bra tanke Tvångshandling

Exempel ”Det händer något hemskt om det blir ojämt.” Tvångstanke Göra alla rörelser både höger och vänster. Tvångshandling

Tvång – repetitiva beteenden Tvångshandlingar Repetitiva beteenden Funktion Dämpa obehag Hantera tvångstankar Tillföra stimulans, förutsägbarhet, meningsfullhet Tankeinnehåll Tydligt oroväckande Ej tydligt Bemötande / behandling Exponeringar med responsprevention Förebygga monotoni, otrygghet, otydlighet Träna på alternativa beteenden

Behandling

Behandling ”BORIS” ”BASIK” Samarbete med BUPs öppenvård, skola, LSS…. Individuell Behandling - Förstärkt KBT Anpassningar - I skola - hemma - Fritidsaktiviteter - Minska stress Förälderstrategier - Planering - Struktur - Förberedelse - Förstärkning av pos. beteenden ”BORIS” ”BASIK” Samarbete med BUPs öppenvård, skola, LSS….

BASIK: Föräldragrupp och kartläggning [bei:sik] Beteendeanalys vid AutismSpektrumtillstånd: Information och Kartläggning Signal nu. Hela BUP! BUP Signal

Individuell vårdplanering BASIK Psykoedukativ föräldraintervention Kartläggning 1. Grundläggande utbildning om ASD för föräldrar. Innehåller både teori och praktisk tillämpning. 2. Kartläggning av barnets aktuella situation och problematik följt av screening för ytterligare diagnos och samsjuklighet. 3. Sammanvägning av information från kartläggning och screening. 4. Klinisk bedömning återges till familj och andra eventuella instanser. Gemensam vårdplan utarbetas. Individuell vårdplanering

Steg 1: Föräldrautbildningen Dag 1 Autismspektrum (ASD) och psykiatrisk samsjuklighet Dag 2 KBT och funktionell analys Dag 3 Struktur och planering Beteendeaktivering Dag 4 Föräldrastrategier Föräldrautbildningens innehåll under 4 halvdagar.

Steg 2. Kartläggning Semistrukturerade intervjuer Självskattningar Samsjuklighet? Tvångssyndrom? Repetitiva beteenden? Självskattningar K-SADS (Kiddie-Sads) Semistrukturerad diagnostisk intervju för att undersöka episoder av psykopatologi. SDQ (Strenghts and Difficulties Questionnaire) hyperaktivitet/uppmärksamhetsproblem, emotionella symtom, uppförandeproblem, kamratproblem och prosocialt beteende. Kontrollskattning föräldrarnas upplevelse av att ha kontroll över situationen med barnet. RBS-R (Repetitive Behavior Scale – Revised) Bedömning av förekomsten av repetitivt beteende hos barn med ASD. C-GAS En skattningsskala för barn som mäter den psykosociala funktionsnivån. HoNOSCA en översiktlig sammanfattning av aktuella psykiska problem. PSR-miljö (Psykosocial riskbedömning, BUP Signal)

Steg 3 - Vårdplanering Förälder- strategier Ofta en kombination Behandling Individuell Anpassningar Förälder- strategier Ofta en kombination av olika insatser:

Manual för behandling av BORIS: intensiv KBT BORIS [boris] Manual för behandling av OCD/RRB vid ASD

BORIS: intensiv KBT Upplägg 16 sessioner á 3 timmar + uppföljning 4-5 veckor Vid tvång: AST strategier & exponeringar (med responsprevention) Vid repetitiva beteenden: AST strategier & träning av alternativa beteenden

Tvång – ett exempel Situation Tanke Känsla Beteende Konsekvens Tar på dörrhandtag ”Baciller! Jag blir sjuk!” Ångest Äckel Tvångs-mässigt handtvättande Minskar

Behandling av tvång – exponering Situation Tanke Känsla Beteende Konsekvens Tar på dörrhandtag ”Baciller! Jag blir sjuk!” Ångest Äckel Tvångs-mässigt handtvättande ÖKAR …och minskar sedan långsamt

Exponeringar – Enligt KBT läroboken:

Men ibland: Hitta alternativa beteenden & Känsloregleringsstrategier

Funktionell analys Specialintresse Situation Tanke Känsla Beteende Konsekvens Ensam hemma Inget att göra …. ”Jag vet inte vad jag ska göra…” Uttråkad Osäker Letar och läser information om tåg hela eftermiddagen och kvällen. Har något att göra. UnderhållandeMindre uttråkad och osäker. Blir duktig på tåg - Brist på struktur Brist på mentalisering Exekutiva svårigheter Snäv beteende-repertoar Många andra situationer ej förstärkande

Behandling av RBB: AST strategier + alternativa beteenden Situation Tanke Känsla Beteende Konsekvens Ensam hemma Inget att göra …. ”Jag vet inte vad jag ska göra…” Uttråkad Osäker Letar och läser information om tåg hela eftermiddagen och kvällen. Har något att göra. UnderhållandeMindre uttråkad och osäker. Blir duktig på tåg Struktur, planering, förberedelse, Ett schema! Att ge alternativ Träning av alternativa beteenden …som är förstärkande Eller: belönings-system

Känslor – kroppens reaktion 1:5:6 Känslor – kroppens reaktion Det här kan hända i kroppen när Fight or flight-reaktionen är igång: Svårt att tänka klart Yrsel Andas snabbt Hjärtat dunkar Svettas Klump i magen Blodet strömmar till armar och ben; darriga ben Vad hände i din kropp den gången när du blev riktigt rädd eller stressad? Sätt kryss i rutorna.

Man kan dela in det man gör på en dag i olika områden 1:2:1 Livsområden Man kan dela in det man gör på en dag i olika områden Så här kan en vanlig dag se ut utan tvång: Så här kan en dag se ut om man har tvång: Skola Träffar kompisar, har kul på rasterna Familj Äter tillsammans, gör utflykter, träffar farmor Familj Är hemma. Vill helst inte göra så mycket eller resa iväg. Skola Är ofta hemma. Fastnar i tvång och ogillar skolan Fritid Kollar Youtube, spelar dataspel själv Fritid Träffar kompisar, dansar, spelar fotboll, målar, spelar spel, skriver mm Tvång/Upprepningsbeteende Tvättar mig, går fram och tillbaka, undviker smuts mm

OCD tvånget Tvångsfällan - tvångsmonstret 2:2:4 Tvångsfällan - tvångsmonstret Hur ser ditt tvångsmonster ut? (ringa in) Vem är det som bestämmer? Tvånget är som ett monster som bestämmer över människors liv. För varje gång som tvånget får bestämma blir monstret större och starkare. Till slut bestämmer tvångsmonstret allt och jag bestämmer igenting! Jag bestämmer faktiskt över mig! Varje gång jag går emot tvångsmonstret och bestämmer själv blir monstret mindre och svagare. För att besegra tvångsmonstret måste jag börja med det lättaste först och i små steg våga strunta i monstret, trots att det kanske känns jobbigt. OCD tvånget

BASIK + BORIS Funkar det? Pilotstudie pågår!

Tack! fabian.lenhard@sll.se