Hur jobba tillsammans med möten och konferenser?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Nödvändiga perspektivskiften
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Konferens och evenemang
Dagens agenda 8.30 Inledning och överblick över projektet/satsningen 9.00 Genomgång av byggstenarna/verktygen och pågående projekt/piloter (fika )
Margaretha Lindbäck Jämte som blivit Rospigg 22 år i jämställdhetsarbetets tjänst Tror på systraskap och samarbete Möjlighetsinriktad Verkar lokalt, regionalt.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Marknadsföring av turism
Marknadsplan för HälsoFreak
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
ÖREBRO LÄNS LANDSTING KULTURTINGET 2012 Webbenkät till deltagare som inte arrangerade eller föreläste  72 procent svarsfrekvens (115 svar)  Nio av tio.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Meetings & Events Conferences Association Management Travel & Accommodation Presentation inför Hur lyckas man med en kongress? Åsa Eklund, Operations Director.
Förslag till planering kapitel 12
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Reseproduktion och försäljning
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Kap 10 Marknad för turism •
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Kommunalförbundet Sydarkivera
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm.
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
För mer information, kontakta:
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Marknad, målgrupp och mål
Skövde! välkommen till.
Vad innebär regionbildningen?
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
AVENTI -DITT PERSONLIGA OCH KREATIVA EVENTBOLAG!
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Hur jobba tillsammans med möten och konferenser? Alex Höglund Space production

Varför företagsmöten? Enligt IPK (European Travel Monitor 2012) sker över 26 miljoner resor inom segmentet ”Meetings” till utlandet inom Europa 600 000 av dessa resor sker till Sverige varje år Resor från övriga Scandinaviska länder till Sverige ökar Inriksesresor är ju störst

Målgruppens bild av Sverige What first comes into your mind when you think of Sweden as a meeting or incentive destination? (open question) – Hur vet vi då allt det här? Målgruppsanalys vart tredje år Netnografisk analys Xx xx USA UK Kontinentaleuropa Källa: VisitSweden M&I Undersökning 2009

Prioriteringar för att lyckas Ökad konkurrens-nya möjligheter Tillgänglighet Krav på äkthet och genuinitet Allianser-samarbeten Ställs krav på Mötesindustrin

Ökad konkurrens/nya möjligheter Många länder/regioner/destinationer både i Sverige och utomlands väljer att satsa på mötesmarknaderna just nu Ökad tillgänglighet gör att Jämtland kan tävla med andra destinationer. Utvecklingen av nya upplevelse-koncept

Tillgänglighet Kunderna är allt mindre beredda att resa i flera led för att nå sin destination ”närhet” till större stad, flygplats, tåg/buss knutpungt en viktig fördel (tidsbesparing)

Ökade krav på äkthet och genuinitet Vi utsätts för den fejkade värden,konstgjorda kulisser, utklädda dansare, Eifeltornet i plats.....detta ökar längtan till det riktigt äkta och genuina som äkta människor, äkta möten och upplevelser. Efterfrågan finns och marknadsföringen måste vara äkta och trovärdig Storytelling ökar

Allianser-samarbeten Det finns lokala, regionala, nationella och globala allianser Allianser driver utveckling, kvalitet, leveranssäkerhet Allianser delar på kunskap & kostnader Samarbeten ger synlighet, förtroende och enkelhet

Ökade krav på mötesidustrin Satsningar på utbildningar för personal Viktigt att vi är uthålliga Att vi samarbetar lokalt/regionalt Skapa trovärdighet och dialog med politiker, tjänstemän, högskolor och näringsliv Ambassadörer

Vad kan vi göra Förbättra produktutvecklingen Våga vara kreativa Utbildning av personal och leverantörer Förmedla bilden vad kunden vill/behöver Fokus på det som finns omkring mötet Prioritera hållbarhetsfrågor (kommunicera) Arbeta med lokala leverantörer

Vad kan göras Allianser innehåller aktörer både från offentlig och privat sektor Allianser skapar förståelse/vilja att medverka Ökar volym (antal möten/gästnätter) Hitta olika skäl för olika typer av partners att samverka Tydlig ”röst” lokalt

Vad blir vinsten Flera affärsmöjligheter Bättre lönsamhet Flera produkter Kunskap Utbildnad och motiverad personal Flera arbetstillfällen Innovation i området En hållbar destination i världsklass!

Möten och konferenser i Östersund/Åre Kan vi ? Vill vi ? Skall vi ? Orkar vi ?

Meet Eat Compete SWE-DISH Ett kulinariskt LIVE event mot MICE 9 svenka partners 30 brittiska MICE köpare VisitSweden appen #MeetSweDish http://meetings.visitsweden.com/SWE-DISH http://www.youtube.com/watch?v=J_2P448JM9Q http://www.facebook.com/MEETdestinationSWEDEN

”Bruttolista” för att en destination kan nå framgång som mötesplats Bilda en projektgrupp Ta fram en marknadsplan som kan innehålla: Vad och var kan man samarbeta? Syfte/mål med detta Vilken målgrupp/segment (både lokalt/Sverige-Norge/Internationellt) Ny kundkategori som kan förena Välja bort (konkurrentsituation)

Bruttolista Skall det finnas gemensam säljresurs? Skall det finnas digital gemenskap? Skall det finnas analogt material? PR samarbete? Boknings/offert samarbete? ”Dominoeffekt”

Bruttolista Budget Tidsplan (minst 3 år) Hur mäta resultat Intern information

Förarbetet Vilket utbud finns (fakta) Vilka gemensamma USP finns Vilka argument finns Gemensamt tema/budskap? Vad efterfrågar målgruppen Vilka krav har målgruppen Vilka typer av möten är intressanta Vilken säsong/tidsperiod/veckodag är intressanta

Förarbete Hur ser infrastrukturen ut Vad finns för kringarrangemang Vilka levernatörer kan man jobba med Vilka kreativa aktivteter finns Utbildning

Gemensamma aktiviteter-förslag Studieresor/visningssresor/lunch-kvällsresa Delta på mötesworkshops/events/mässor Delta med personal på nätverksträffar Bjuda in intressanta nätverk Gemensamma arrangemang för agentledet/eventbolag som skidaktviteter, fiske Säljtävling för agentledet/eventbolagen

Gemensamma aktiviteter-förslag Ta fram ”hjälpmedel”/säljverktyg (bilder, fakta, kartor, inspiration, upplevelser) Gemensam give a ways Sociala medier (Facebook, twitter, blogg) Gemensamma inbjudningar Julhälsning/sommarhälsning

Gemensamma aktiviteter-förslag Arbeta med mottagningsapparaten (utbildning) Merförsäljning Arbeta med lokala matvaror Dokumentera (filmer, fotgrafera) Lära av varandra Ekologiskt tänkande (klimat)

Gemensamma aktiviteter-förslag Definiera förbättringsområden Gemensam kunddatabas Gemensamma uppföljningsenkäter Kvalitetindex Intern information-delge resultat

Ensam är inte stark!