Hur jobba tillsammans med möten och konferenser? Alex Höglund Space production
Varför företagsmöten? Enligt IPK (European Travel Monitor 2012) sker över 26 miljoner resor inom segmentet ”Meetings” till utlandet inom Europa 600 000 av dessa resor sker till Sverige varje år Resor från övriga Scandinaviska länder till Sverige ökar Inriksesresor är ju störst
Målgruppens bild av Sverige What first comes into your mind when you think of Sweden as a meeting or incentive destination? (open question) – Hur vet vi då allt det här? Målgruppsanalys vart tredje år Netnografisk analys Xx xx USA UK Kontinentaleuropa Källa: VisitSweden M&I Undersökning 2009
Prioriteringar för att lyckas Ökad konkurrens-nya möjligheter Tillgänglighet Krav på äkthet och genuinitet Allianser-samarbeten Ställs krav på Mötesindustrin
Ökad konkurrens/nya möjligheter Många länder/regioner/destinationer både i Sverige och utomlands väljer att satsa på mötesmarknaderna just nu Ökad tillgänglighet gör att Jämtland kan tävla med andra destinationer. Utvecklingen av nya upplevelse-koncept
Tillgänglighet Kunderna är allt mindre beredda att resa i flera led för att nå sin destination ”närhet” till större stad, flygplats, tåg/buss knutpungt en viktig fördel (tidsbesparing)
Ökade krav på äkthet och genuinitet Vi utsätts för den fejkade värden,konstgjorda kulisser, utklädda dansare, Eifeltornet i plats.....detta ökar längtan till det riktigt äkta och genuina som äkta människor, äkta möten och upplevelser. Efterfrågan finns och marknadsföringen måste vara äkta och trovärdig Storytelling ökar
Allianser-samarbeten Det finns lokala, regionala, nationella och globala allianser Allianser driver utveckling, kvalitet, leveranssäkerhet Allianser delar på kunskap & kostnader Samarbeten ger synlighet, förtroende och enkelhet
Ökade krav på mötesidustrin Satsningar på utbildningar för personal Viktigt att vi är uthålliga Att vi samarbetar lokalt/regionalt Skapa trovärdighet och dialog med politiker, tjänstemän, högskolor och näringsliv Ambassadörer
Vad kan vi göra Förbättra produktutvecklingen Våga vara kreativa Utbildning av personal och leverantörer Förmedla bilden vad kunden vill/behöver Fokus på det som finns omkring mötet Prioritera hållbarhetsfrågor (kommunicera) Arbeta med lokala leverantörer
Vad kan göras Allianser innehåller aktörer både från offentlig och privat sektor Allianser skapar förståelse/vilja att medverka Ökar volym (antal möten/gästnätter) Hitta olika skäl för olika typer av partners att samverka Tydlig ”röst” lokalt
Vad blir vinsten Flera affärsmöjligheter Bättre lönsamhet Flera produkter Kunskap Utbildnad och motiverad personal Flera arbetstillfällen Innovation i området En hållbar destination i världsklass!
Möten och konferenser i Östersund/Åre Kan vi ? Vill vi ? Skall vi ? Orkar vi ?
Meet Eat Compete SWE-DISH Ett kulinariskt LIVE event mot MICE 9 svenka partners 30 brittiska MICE köpare VisitSweden appen #MeetSweDish http://meetings.visitsweden.com/SWE-DISH http://www.youtube.com/watch?v=J_2P448JM9Q http://www.facebook.com/MEETdestinationSWEDEN
”Bruttolista” för att en destination kan nå framgång som mötesplats Bilda en projektgrupp Ta fram en marknadsplan som kan innehålla: Vad och var kan man samarbeta? Syfte/mål med detta Vilken målgrupp/segment (både lokalt/Sverige-Norge/Internationellt) Ny kundkategori som kan förena Välja bort (konkurrentsituation)
Bruttolista Skall det finnas gemensam säljresurs? Skall det finnas digital gemenskap? Skall det finnas analogt material? PR samarbete? Boknings/offert samarbete? ”Dominoeffekt”
Bruttolista Budget Tidsplan (minst 3 år) Hur mäta resultat Intern information
Förarbetet Vilket utbud finns (fakta) Vilka gemensamma USP finns Vilka argument finns Gemensamt tema/budskap? Vad efterfrågar målgruppen Vilka krav har målgruppen Vilka typer av möten är intressanta Vilken säsong/tidsperiod/veckodag är intressanta
Förarbete Hur ser infrastrukturen ut Vad finns för kringarrangemang Vilka levernatörer kan man jobba med Vilka kreativa aktivteter finns Utbildning
Gemensamma aktiviteter-förslag Studieresor/visningssresor/lunch-kvällsresa Delta på mötesworkshops/events/mässor Delta med personal på nätverksträffar Bjuda in intressanta nätverk Gemensamma arrangemang för agentledet/eventbolag som skidaktviteter, fiske Säljtävling för agentledet/eventbolagen
Gemensamma aktiviteter-förslag Ta fram ”hjälpmedel”/säljverktyg (bilder, fakta, kartor, inspiration, upplevelser) Gemensam give a ways Sociala medier (Facebook, twitter, blogg) Gemensamma inbjudningar Julhälsning/sommarhälsning
Gemensamma aktiviteter-förslag Arbeta med mottagningsapparaten (utbildning) Merförsäljning Arbeta med lokala matvaror Dokumentera (filmer, fotgrafera) Lära av varandra Ekologiskt tänkande (klimat)
Gemensamma aktiviteter-förslag Definiera förbättringsområden Gemensam kunddatabas Gemensamma uppföljningsenkäter Kvalitetindex Intern information-delge resultat
Ensam är inte stark!