Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Källkritiska kriterier
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Välkomna till Orkanen.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Nätverk kursplanepiloter
Att lära sig att analysera
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Världskrigens tid, en mörk tid.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Massmedia.
Nämndplan 2015.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Flyktingfrågan.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9 Undervisning För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna ha genomgångar och diskussioner om samhällsstrukturer och samhällsfrågor med koppling till kön, genus och jämställdhet. Du kommer att få läsa böcker, tidningsartiklar och insändare i ämnet. Du kommer att få ta del av statistik som belyser likheter och skillnader mellan könen beträffande till exempel yrkesval, löner, arbetsdelning i hushållet, betyg och hälsa. Du kommer att få lyssna på en webbsänd radiodebatt kring en aktuell samhällsfråga som berör jämställdhet, och sedan delta i en debatt i klassrummet om en annan lika aktuell fråga som också handlar om jämställdhet. Du kommer att få fördjupa dig i valfri aktuell samhällsfråga inom arbetsområdet genom att söka bakgrundsinformation i form av fakta och opinionsbildning i olika medier och utifrån informationen skriva en insändare. Bedömning I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du kan förklara hur kön och genus påverkar människors identiteter, levnadsvillkor, makt och inflytande. du kan analysera och kritiskt granska samhällsfrågor med anknytning till jämställdhet genom att utgå från olika perspektiv. du kan beskriva samband inom och mellan olika samhällsstrukturer och då använda dig av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller. du kan uttrycka och värdera olika ståndpunkter i aktuella samhällsfrågor som kan kopplas till jämställdhet, och i vilken mån du kan argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. du kan söka information om genusfrågor från olika källor och värdera deras relevans och trovärdighet. du kan koppla samman jämställdhet med mänskliga rättigheter samt demokratiska värden och principer.   Bedömningen kommer att ske fortlöpande under arbetets gång och efter att arbetsområdet har avslutats. Bedömningen kommer att grundas på hur du visar dina förmågor i en debatt och i arbetet med att skriva en insändare om en aktuell samhällsfråga som berör jämställdhet. Du kommer att få återkommande respons på vad du kan utveckla vidare. Under fyra veckor av vårterminen kommer vi att arbeta med arbetsområdet Kön, genus och jämställdhet i ämnet samhällskunskap. Genom att studera samhällsstrukturer och samhällsfrågor med anknytning till Kön, genus och jämställdhet kommer du att kunna utveckla alla ämnesspecifika förmågor i ämnet samhällskunskap. Du kommer att få många tillfällen att bilda dig egna uppfattningar och pröva olika argument i diskussioner med andra. Lärandemål I arbetsområdet Kön, genus och jämställdhet ska du få möjlighet att utveckla dina kunskaper om hur människors identiteter, levnadsvillkor, makt och inflytande påverkas av kön, din förmåga att ur olika perspektiv analysera och kritiskt granska samhällsfrågor med anknytning till jämställdhet, din förmåga att analysera samhällsstrukturer som berör jämställdhet med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller, din förmåga att uttrycka och värdera olika ståndpunkter i aktuella samhällsfrågor som kan kopplas till jämställdhet, och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv, din förmåga att söka information om genusfrågor från internet och andra medier och värdera deras relevans och trovärdighet med särskilt fokus på hur individer och grupper framställs beroende på kön, och dina kunskaper om hur jämställdhet kan kopplas till mänskliga rättigheter samt demokratiska värden och principer. Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet: reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar, analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv, analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller, uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv, söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, och reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. Från Skolverkets Diskussionsunderlag i Sh)