Bandvagn 206 Teori
Teorins innehåll 1.Historik 2.Mekanik 3.Körning 4. Lastning
1. Historik
Armén ser ett behov av en ersättare till BV202 (Volvo) Nya krav på fordonet. (Transport i flyg och helikopter) Volvo vs Hägglunds Hägglunds: 24 Konstruktörer, 10 Testare, 30 Verkstadsingenjörer
600000 utvkl.timmar & 200 miljoner kronor 1974 - 3 prototyper för testning av Armén ifrån Hägglunds. Kontraktet går till Hägglunds 1979 - Armén beställer 3500 ex 1990 – Avveckling. Ersätts av BV 308
2. Mekanik
2.1 Motor
Motor
Motor Järn V6, Ford 2658E Vätskekyld Bensin (95 Okt) 136 Hk (vid 5200rpm) Max hastighet 50 km/h Mycket gas, växlar vid höga varvtal Pålitlig Hög ljudvolym
2.2 Styrning & Vinklar
Styrning & Vinklar Hydraul styrning Midjestyrd Fullt utslag - 4,5 varv Trasig pump - 15 varv, extremt tungt Ge inte rattutslag vid stillastående Svängradie - ca 8m Ingen risk för fällknivsverkan vid backning utan släp
Styrning & Vinklar XXXFILM PÅ MIDJESTYRNINGEN IN ACTIONXXX
Styrning & Vinklar
Styrning & Vinklar
2.3 Växellådor
Växellådor Daimler-Benz, Automatisk växellåda Drivningsväxlar - 4 Fram/ Neutral/ 1 Bak (Inkl låsning vid 1,2,3) Terrängväxlar - Högväxel/ Neutral/ Lågväxel Normalkörning görs i Högväxel
Växellådor Typer av växellådor: Automatisk växellåda – för framdrivningen av vagnen (finns i förarvagnen) Fördelarväxellåda – för Hög/Neutral/Låg terrängväxel (finns i förarvagnen) Drivväxellådor (FRAM+BAK) – för framdrivningen av vagnen (finns i fram+ bakvagnen)
Växellådor Vid växling mellan Hög/Låg terrängväxel skall Neutral växel vara inlagd i Automatlådan och vagnen skall stå stilla. Exempel vid Hög/Låg växelskifte: 1.Stanna 2.Lägg i ”Neutral” i automatlådan. 3.För spaken bakom sätet till Hög / Låg 4.Lägg i ”D” i automatlådan.
Växellådor
Växellådor
Växellådor Ryckig växling innan varmkörd automatlåda, obehag för ovana Bandvagnen får inte rulla bakåt utan inlagd växel Vid växling mellan Hög / Lågväxel måste bandvagnen stå stilla Svårt att föra Hög/ Lågväxel spaken i rätt läge för föraren, svår åtkomstvinkel Bogsering måste ske i Neutralt läge i alla växellådor
3. Körning
3.1 Väg
Väg Väg = högväxel Gränsla vägspår Försök undvik grov landsväg (stenar fast i bandet) Små ”potthål” = kör över Sladdrisk : Vid körning utför Vid kraftig svängning Ojämn lastfördelning mellan fram- och bakvagn Bandavslitning
Väg
3.1 Terräng
Terräng Terräng = lågväxel Undvik tät skog, kalhyggen eller stubbrikt område Vid körning direkt över betydligt hinder = låg fart (alt backa) Skaderisk : Körning över hinder inom tät skog (slå emot träd) Sopa till backspeglarna/ varningsbelysning i tät skog Vältning Bandavkrängning
Terräng
Terräng
3.3 Backe (ned/upp)
Backe Vid körning nedför: Kör rakt nedåt, inte i sidledes Välj låg växel i automatlådan + lågväxel (samma som vid körning i uppförsbacke) *Fungerar som motorbroms. Alternativt spärra en växel. Håll igen farten med färdbromsen redan från backens början Gasa om du kanar, får tillbaka markgreppet
Backe Vid körning uppför: Kör rakt uppåt, inte i sidledes Välj låg växel i automatlåda + lågväxel *Alternativt spärra en växel. Håll jämn fart Börjar det slira, kör ”ormgång” uppåt
Backe
Backe Under körning uppför eller nedför bör vagnen inte växla ”upp”. En uppväxling förhindras genom att spärra en lämplig låg växel i automatlådan. Bandvagnen får inte ”stalla” i uppförsbacke. Detta kan leda till att vagnen tappar grepp, kanar bakåt eller sidledes, och sedan slår runt
Backe XXXFILM PÅ RUNDSLAGNING I VINTERBACKEXXX
3.4 Våt terräng
Våt terräng Vid körning på Myr: Inga stora rattutslag (banden skär då igenom ytlagren) Kör inte i tidigare bandspår En hand på ratten, en hand på växelspaken Om vagnen börjar sjunka: Stanna omedelbart Välj backväxeln fort Håll god fart och bra uppsikt bakåt
Våt terräng
Våt terräng Vid körning på Vatten: Undvik vattenkörning & körning på isar Bandvagnen flyter Banden fungerar som skovlande framdrivare (T ex. som en gammal amerikansk ångbåt)
Våt terräng Åtgärder vid Vattenkörning: Kontrollera bottenpluggarna, vattenpumpen, rutor Lutningen på nedfarten till vattnet för inte överstiga 1:2,5 Använd lägsta möjliga fart och växel Under simning skall lågväxeln vara inlagd och växelväljaren på i ”D”. Håll ett högt varvtal
3.5 Vinter
Vinter Snö är bra underlag för bandvagnen, tystare och bekvämare gång Bra värme i vagnarna Överdrag på fronten =bättre värmekapacitet och skyddar mot snö Ökad sladdrisk Mycket göms i snö Snösprut och yr bakåt, tänkt på medtrafikanter
Vinter
4. Lastning
Lastning Tung last skall förvaras i bakvagnen Fördela lastvikten jämt Kontrollera att inget/ ingen: Står mellan fram- och bakvagnen Står bak på bakvagnen eller i dörrarna Finns på förarhytten, motorhuven eller skidstället
Lastning
Summering Fördelar: Pålitlig och gedigen konstruktion Flyter Bra transportförmåga Kommer fram överallt
Summering Nackdelar: Lång och stor Kan uppträda ryckigt och sladdrigt för ovana Hög ljudnivå
Avslut